تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 دی 1399 - 20:00
کد خبر : 4586

«خطای انسانی» بزرگ و خطای غیرانسانی بزرگ‌تر

«خطای انسانی» بزرگ و خطای غیرانسانی بزرگ‌تر

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین دقیقا یک سال پیش (۱۸دی‌ماه ۹۸) و در ساعت ۶ و ۲۰دقیقه بامداد هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.   چند روز بعد از این رخداد و به دنبال کش‌وقوس‌های فراوان، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه اعلام کرد که حادثه بر اثر

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین دقیقا یک سال پیش (۱۸دی‌ماه ۹۸) و در ساعت ۶ و ۲۰دقیقه بامداد هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

 

چند روز بعد از این رخداد و به دنبال کش‌وقوس‌های فراوان، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه اعلام کرد که حادثه بر اثر یک خطای انسانی رخ داده است؛ گفته‌هایی بسیاری را خشمگین کرد، منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی شد و هنوز هم بسیاری با خشم و تاثر از این «خطای انسانی» سخن می‌گویند.

این در حالی است که خطای ساختاری (می‌شود خواند غیرانسانی) بزرگتری که از دهه‌ها پیش از حادثه در جریان بود، هنوز پا برجا است.

 

۱۴۶نفر از جانباختگان هم‌وطن و در میانشان شمار قابل‌توجهی دانش‌آموختگان و نخبگان و دانشجویان ایرانی‌تبار بوده‌اند؛ کسانی که هر کدام به دلیلی از خاک خود کوچ‌کرده و ترجیح داده‌ بودند در کشوری غیرِ ایران زندگی کنند.

با گذشت یک سال از این واقعه، از جمله اقداماتی که صورت گرفت شناسایی قربانیان به عنوان شهید بود اما برای جبران خطای بزرگتر یعنی جلوگیری از فرار هزاران هم‌وطن تنها و تنها عوارض خروج از کشور افزایش یافت.

 

به این ترتیب، کرونا در این زمینه موثرتر عمل کرد و اگر این بیماری عالمگیر مرزها را نمی‌بست، تعداد بیشتری از ایرانیان خاک خود را ترک می‌کردند.

 

در حالی که هم چوب خطای انسانی را خوردیم، هم از مرگ هموطنانمان اشک ریختیم و هم حکم پرداخت جریمه و دیه برای عاملان حادثه صادر شد، بارقه‌ای برای تغییر خطای ساختاری به چشم نمی‌آید و این، التیام دردِ جان‌باختن ده‌ها هم‌وطن را دشوارتر می‌سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 5
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بنی صدر جمعه , ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱:۰۵

جناب مدیر مسئول هم از توبره هم … .شما ظلمی که به ملت رفته رو با فرار مغزها تئوریزه میکنید

شاهد جمعه , ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱:۰۷

#انتقام_سخت

ماشیو جمعه , ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱:۰۸

وخوب بید

محمود صادقی جمعه , ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱:۰۹

#انتقام_سخت

محمود صادقی جمعه , ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱:۱۱

نمیرفتن. کسی خوشحال نشد از سقوط و افتادن هواپیما ولی کسی هم مجبورشون نکرد برن. تو بری من برم اتریش و کانادا و انگلیس کی بمونه؟ هزینه تحصیل پیش از دانشگاهشون رو کی داده؟ مگر کشته شده های بنزینی آیان ماه نبودن؟ کسی یقه جر نداد براشون چون از طبقه متوسط نبودن

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات