۳۶ میلیون گیمر ایرانی ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال خرج بازی میکنند
کرونا و خانهنشینی آن باعث شد تعداد گیمرها روز به روز افزایش پیدا کند و حالا به نزدیک ۳۶ میلیون نفر برسد یعنی تقریبا نصف ملت. رشد ۷۰ درصدی دانلود بازیهای موبایلی گزارش یکی از فروشگاههای ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی ۶ماه اول امسال بازیهای موبایلی با رشدی معادل حدود
کرونا و خانهنشینی آن باعث شد تعداد گیمرها روز به روز افزایش پیدا کند و حالا به نزدیک ۳۶ میلیون نفر برسد یعنی تقریبا نصف ملت.
رشد ۷۰ درصدی دانلود بازیهای موبایلی
گزارش یکی از فروشگاههای ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی ۶ماه اول امسال بازیهای موبایلی با رشدی معادل حدود ۷۰درصد در صدر علایق مردم به بازیهای دیجیتال قرار گرفته است.
همچنین آمارها نشان میدهد که تنها از اول اسفند۹۸ تا ۱۵فروردین بازیهای موبایلی ۱۰۷میلیون بار دانلود یا بهروزرسانی شدهاند. در این میان ۳نوع بازیهای استراتژی با ۵۳درصد رشد، بازیهای خانوادگی با ۴۱درصد و بازیهای ماجرایی با ۳۷درصد، بیشترین رشد دانلود یا بهروزرسانی را داشتهاند. دلیل آمار بالای بازیهای موبایلی در مقایسه با بازیهای کنسولی و کامپیوتری این است که کنسولهای بازی نیاز به صرف هزینه برای خرید دارند و همچنین سرگرم شدن با بازیهای موبایلی تقریبا در همه مکانها(خانه، خودرو و…) امکانپذیر است.
این در حالی است که کل دنیا در سال۲۰۲۰ با افزایش دانلود بازیهای موبایلی همراه بوده است.
گردش مالی بازی های رایانه ای
گردش مالی بازی ها در پلتفرم های کنسول بازی، رایانه و موبایل در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار در جهان بوده که ۷۲ میلیارد آن تنها به بازی های موبایلی اختصاص داشته است و گفته می شود بنا بر پیش بینی ها این رقم در سال۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰میلیارد دلار میرسد. این رقم در کشور ما برای بازی در پلتفرم های مختلف به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال خواهد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۷ که وزیر ارشاد گردش مالی بازی های رایانه ای را در کشور ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود رشد چشم گیری داشته است.
گروه سنی، تعداد و جنسیت گیمرها
چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با مدیران بنیاد بازیهای رایانهای گفته بود: «مطالعات آماری نشان میدهد که گروه سنی۱۸ تا ۲۵سال بهطور میانگین، ۲۰ساعت در هفته از بازیهای کامپیوتری و موبایلی استفاده میکنند. البته گروه سنی بازیها شامل دوره سنی بزرگ سال حتی ۶۰سال به بالا هم میشود.»
سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم به خبرنگار روزنامه خراسان گفته است: «بهصورت تخمینی میتوان گفت هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای بازی بهطور متوسط تا پایان سال۱۳۹۹ به بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان و یک سال بعد به ۱۹۰۰میلیارد تومان میرسد. این در حالی است که این عدد در سال۱۴۰۱ به بیش از ۲هزار میلیارد تومان خواهد رسید.»
پژمان تعداد گیمرهای بازی های موبایلی را ۳۱ میلیون نفر اعلام کرد که با اضافه کردن گیمرهای پلتفرم های دیگر مثل کنسول های بازی و بازی های رایانه ای این رقم به ۳۶.۴ میلیون نفر می رسد که پیش بینی می شود تا پایان سال۱۴۰۱، به ۶/۴۱میلیون نفر هم برسد.
بهگفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متوسط سن گیمرهای ایرانی ۲۲ سال است و ترکیب جنسیتی بازیکنان هم نشان می دهد همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازیهای رایانهای دارند و سهم بازیکنان مرد در سال۱۳۹۹ و سالهای آینده همچنان بیشتر خواهد بود. براساس تخمینها، ۶۷درصد بازیکنان در سال۱۳۹۹ مردان و ۳۳درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت ۶۸درصد مرد در مقابل ۳۲درصد زن پیشبینی شده است.
سهم کم بازی سازان ایرانی از بازار بازی ها
بر اساس برآوردهای پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۱۳۹۸ بازیکنان بازی های موبایلی ۲۹۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده اند که شامل خرید بازی ها، انواع پرداخت های درون برنامه ای و هزینه نصب بازی می شود که از این مبلغ تنها ۸۰ میلیارد تومان سهم بازی های موبایلی بومی بوده و مابقی آن در اختیار بازی سازان خارجی قرار گرفته است. این آمار نشان می دهد کمتر از ۲۸ درصد از درآمد بازی های موبایلی در اختیار بازی سازان ایرانی قرار گرفته و همچنان بازار در اختیار بازی های خارجی است.
البته در حوزه بازی های کنسولی و رایانه ای سهم ایران از بازار اندک است که برخی کارشناسان دلیل آن را وجود بازی های ارزان قیمت خارجی که به دلیل رعایت نشدن قانون کپی رایت به قیمت های ارزان عرضه می شوند مرتبط دانسته اند.
با این حال معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد: «با توجه به تلاشهایی که استودیوهای بازیسازی در این حوزه کردهاند، با فراهم شدن شرایط برای ساخت این بازیها، با آینده روشنی برای بازیهای رایانهای و کنسولی ایرانی مواجه خواهیم شد.»
با این حال نگاهی به آمارها نشان می دهد از بازار ۱۵۰۰ میلیاردی بازی ها در کشورمان سهم سازندگان ایرانی در بازی های موبایلی ۸۰ میلیارد تومان، بازی های رایانه ای ۲۱ میلیارد تومان و در بازی های کنسولی ۹ میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان گردش مالی بازی ها ی یارانه ای سهم اندکی است. البته معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای می گوید که هرچند سهم بازی سازهای ایرانی از این بازار کم است ولی رشد قابل توجهی دارد و تقریبا سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
برچسب ها :ایران مامن ، بازی دیجیتال ، روزنامه خراسان ، گیم ، گیمر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0