تاریخ انتشار : جمعه 4 شهریور 1401 - 13:45
کد خبر : 15304

زنانِ عصبانی بیشتر شده‌اند یا شاید زنان بیشتر عصبانی شده‌اند

زنانِ عصبانی بیشتر شده‌اند یا شاید زنان بیشتر عصبانی شده‌اند

دعوا سر نذری، قمه کشی دختر بوشهری، دعوای رشنو با دختر محجبه، زد و خورد خواهران منصوریان با یک مرد، کتک کاری در … جزو موارد پرجست‌وجو است که هشتگ‌های زیادی هم در ارتباط با آن در فضای مجازی راه افتاده است.   خشونت، تندخویی، پرخاشگری، غضب و از کوره در رفتن مخصوصا این روزها

دعوا سر نذری، قمه کشی دختر بوشهری، دعوای رشنو با دختر محجبه، زد و خورد خواهران منصوریان با یک مرد، کتک کاری در … جزو موارد پرجست‌وجو است که هشتگ‌های زیادی هم در ارتباط با آن در فضای مجازی راه افتاده است.

 

خشونت، تندخویی، پرخاشگری، غضب و از کوره در رفتن مخصوصا این روزها زیاد به چشم می‌آید؛ رفتارهایی که که تبدیل شده به بخشی از امور جاری زندگی‌مان؛ عوارضی که پیامد کاهش آستانه تحمل و تاب‌آوری جامعه است و در خیلی موارد منجر به درگیری های کلامی، رفتاری و در نتیجه نزاع و بروز حوادث جبران ناپذیر می شود.

 

 

به گزارش ایران مامن ، پایگاه اطلاعاتی Statista گزارش موسسه گالوپ درباره عواطف جهانی سال ۲۰۲۱ به ویژه احساسات مربوط به خشم و عصبانیت در بیش از یک صد کشور جهان را منتشر کرده که شامل بازه زمانی نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی و اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی می شود. براساس این گزارش، لبنان در رتبه اول فهرست عصبانی‌ترین مردم دنیا قرار داد و پس از این کشور ترکیه، ارمنستان، عراق و افغانستان به ترتیب در رده های دوم تا پنجم این فهرست قرار دارند. براساس رده بندی این موسسه، ایران در رده دهم از حیث عصبانی ترین مردم جهان قرار دارد.

 

در ایران جرائم مبتنی برخشونت، عصبانیت، تندخویی، خشم و برافروختگی شامل نزاع، توهین و ضرب و شتم این روزها در میان آمار جرائم رقم قابل توجهی است. همچنان که اشاره شد، بیشتر ما روزانه دور برمان شاهد بی‌قراری‌ها، عصبانیت‌ها، از کوره دررفتن ها یا به عبارتی کاهش آستانه تحمل مردم و نیز خود هستیم، به طوری که با بی اهمیت ترین و کم جلوه ترین موضوع که می توان با صبر و بی اعتنایی و گذشت از کنار آن عبور کرد، بگو و مگوها، کشمکش ها، جدال‌ها و دعواهای شدید شکل می گیرد و گاهی منجر به شرایط جبران ناپذیری می شود و اتفاق‌هایی رخ می دهد که بعضا زندگی افراد درگیر را نابود می کند.

 

حال اگر کرونا و تبعات روانی‌اش و استرس، دغدغه ها و تبعات اوضاع اقتصادی فعلی را هم به مسائل عادی بیافزاییم، این وضعیت به اعتقاد کارشناسان و اغلب ناظران نسبت به قبل وخیم تر شده است.

 

بسیاری از این نزاع‌ها در جایی ثبت رسمی نمی‌شود و بسیاری دیگر کار طرفیت دعوا به شکایت و مراجعه به پزشکی‌قانونی می‌رسد. جدیدترین آمار پزشکی‌قانونی از افزایش ۷درصدی مراجعه به پزشکی‌قانونی تهران در سه ماهه ابتدای امسال در پی نزاع خبر می‌دهد؛ این یعنی پایتخت‌نشین‌ها در کنترل و مدیریت خشم خود نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده‌اند یا بهتر است بگوییم تهرانی‌ها عصبی‌تر و پرخاشگرتر شده‌اند. میزان مراجعه افراد به پزشکی قانونی به علت نزاع در پایتخت افزایش یافته است. نکته قابل تامل در آمار، رشد ۹ هزار نفری زنان درگیر نزاع در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن است.

 

 

سال گذشته اعلام شد حدود ۲۳ درصد از کل جمعیت ایران درگیر اختلالات روانی هستند، در این بین اضطراب و افسردگی ، شیوع بیشتری بالاخص در بین زنان دارد. رئیس انجمن روانپزشکی ایران در مورد دلیل این مسئله گفت : نکته اول مسائل بیولوژیکی زنان است، مسائلی مثل یائسگی، عادت ماهیانه، بارداری و زایمان و… در بروز استرس و اضطراب در بین زنان نقش اساسی دارند. نکته دوم مسائل فرهنگی، اجتماعی مربوط به جامعه مردسالاری می باشد که در آن زندگی می کنیم. فشارهای روانی و اختلالات خلقی در چنین جامعه ای فراوان در بین زنان بروز می کند.

 

آخرین بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد ایران جزو کشورهایی است که از نظر میزان افسردگی درجه بالایی دارد و در رده ۵ کشوراول در این زمینه قرار گرفته است و بر اساس آمارهای اعلام شده ازسوی اداره سلامت میانسالان معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع افسردگی در خانم‌های کشور سه برابر بیش از مردان است و شیوع اضطراب هم در زنان ۳ تا ۵ برابر بیش از مردان است.

 

این طور که معلوم است بسیاری زنان ایرانی در معرض افسردگی و اضطراب قرار دارند؛ موضوعی که حالا در جامعه عینیت گرفته و شاهد رفتارهای عجیب زنان هستیم . زنانی که قرار است مرد از دامان آنها به معراج برود. زنانی که رکن اصلی خانواده هستند و مادرانی که تربیت نسل آینده رابر عهده دارند حالا بیش از پیش از مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برند اما گوش شنوایی برای مشکلات جنسیت دوم در جامعه نیست.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات