تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 22:35
کد خبر : 6570

سرشاخ‌شدن بایدن با پوتین؛ ماجرای چندجانبه‌گرایی و هشیارباش برای ایران

سرشاخ‌شدن بایدن با پوتین؛ ماجرای چندجانبه‌گرایی و هشیارباش برای ایران

بعد از سخنان «جو بایدن» علیه «ولادیمیر پوتین» و «قاتل» توصیف کردن رهبر روسیه، مسکو سفیر خود در واشنگتن را برای مشاوره فراخواند.   اکنون شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که نشان از افزایش تنش‌ها در نظام بین الملل دارد.   به گزارش ایران مامن، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص علت این فراخوانی

بعد از سخنان «جو بایدن» علیه «ولادیمیر پوتین» و «قاتل» توصیف کردن رهبر روسیه، مسکو سفیر خود در واشنگتن را برای مشاوره فراخواند.

 

اکنون شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که نشان از افزایش تنش‌ها در نظام بین الملل دارد.

 

به گزارش ایران مامن، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص علت این فراخوانی اعلام کرد که مسکو در صدد است تا چشم انداز روابط آینده خود با واشنگتن را مشخص سازد. «ماریا زاخارووا» اضافه کرد که روسیه به جلوگیری از تضعیف غیرقابل بازگشت روابط میان دو کشور علاقه‌مند و لذا در تلاش است تا راه‌های بهبود روابط آمریکا و روسیه را هموار سازد.

 

این اظهارات در حالی مطرح شد که ساعاتی پیش واشنگتن محدودیت‌های تازه‌ای برای صادرات به روسیه اعمال کرد. بهانه این تصمیم هم ادعای مسمومیت «الکسی ناوالنی» مخالف غرب‌گرای کرملین با عامل اعصاب نوویچوک است؛ اتفاقی که به نحوی یادآور سوء قصد به جان «سرگئی اسکریپال» (دیگر اپوزیسیون پوتین) و دخترش هم است.

 

اگرچه افزایش فشارهای ایالات متحده بر روسیه بی‌سابقه نیست اما با توجه به شرایط خاصی که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در روابط مسکو-واشنگتن ایجاد شده بود، قرائن از شکل‌گیری روندی جدید خبر می‌دهد.

تلاش ایالات متحده برای بازگشت به چندجانبه‌گرایی اصلی‌ترین هدف افزایش فشارها بر مسکو است؛ سیاستی که در دوران ترامپ به طور کامل از دستورکار سیاست خارجی ایالات متحده خارج شده، بیشترین نفع را عاید کشورهایی مثل چین و روسیه کرده و همچنین ضربه‌های جبران ناپذیری به رهبری جهانی آمریکا وارد ساخته بود.

 

تردیدی وجود ندارد که با افزایش فشارهای ایالات متحده بر روسیه و چین بر بستری از چندجانبه‌گرایی که با همراه‌سازی دیگر دولت‌های غربی اعمال خواهد شد، نقش قدرت‌های منطقه‌ای چون ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد شد.

 

در این شرایط غرب و شرق تلاش دارند تا برای بر هم زدن توازن به نفع یکدیگر قدرت‌هایی چون ایران را به سمت خود متمایل کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند فرصت‌ها و البته تهدیداتی را برای تهران به بار آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات