تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 23:16
کد خبر : 6813

برخورد سایبری آمریکا با چین و روسیه در دوران بایدن

برخورد سایبری آمریکا با چین و روسیه در دوران بایدن

مقامات آمریکایی طی سال های اخیر بارها و بارها هکرهای مرتبط با دولت­های روسیه، چین و کره شمالی را به طراحی حملات سایبری متعدد علیه اهداف آمریکایی متهم ساخته‌اند.   برای مقابله با این حملات و در سال ۲۰۱۰ واحدی مستقل تحت عنوان «یو.­اس سایبرکام» (USCYBERCOM) شکل گرفت.   در این زمینه، «جو بایدن» رئیس

مقامات آمریکایی طی سال های اخیر بارها و بارها هکرهای مرتبط با دولت­های روسیه، چین و کره شمالی را به طراحی حملات سایبری متعدد علیه اهداف آمریکایی متهم ساخته‌اند.

 

برای مقابله با این حملات و در سال ۲۰۱۰ واحدی مستقل تحت عنوان «یو.­اس سایبرکام» (USCYBERCOM) شکل گرفت.

 

در این زمینه، «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام کرده که دولت وی در حال تهیه و ارائه یک ابتکار فوری برای ارتقاء امنیت سایبری این کشور است.

 

بایدن ضمن معرفی دولت های چین و روسیه به عنوان چالش‌های سایبری آمریکا در سطح بین‌الملل، از ایجاد یک ساختار و سازمان سایبری جدید به نام «معاونت امنیت سایبری برای مشورت در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور» خبر داد.

بایدن، «آنه نئوبرگر» (Anne Neuberger) مدیر سابق امنیت سایبری NSA  (آژانس امنیت ملی) را را هم به‌عنوان مشاور امنیت سایبری در شورای امنیت ملی منصوب کرد.

 

جو بایدن در فوریه ۲۰۲۱ طی بیانیه­ای از آمریکا و سایر ملل دموکراتیک تقاضا کرد در مورد مسائل فناوری و امنیت سایبری و به ویژه در مقابله با حملات سایبری چین و روسیه  «قوانین راه» تعریف کنند.

 

بایدن در بخشی از اظهارات خود در اجلاس امنیتی مونیخ که به‌صورت مجازی در کاخ سفید برگزار شد اعلام داشت «ما باید قوانینی را وضع کنیم که پیشرفت فناوری و هنجارهای رفتاری در فضای سایبری، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی را کنترل کند و از آن‌ها در راستای منافع مردم استفاده شود نه به ضرر آن‌ها.»

 

جو بایدن در این اجلاس ضمن تمرکز بر مقابله با چین در فضای سایبری، به‌طور ویژه خواستار شفافیت بیشتر در خصوص افراد و گروه‌هایی شد که پشت سر شرکت‌های بزرگ چینی قرار دارند.

 

مقامات آمریکایی  پیش‌از این ضمن اتهام زنی علیه شرکت‌های فناوری چینی نظیر «تیک‌تاک» و «هوآوی» مدعی شده بودند این شرکت‌ها اطلاعات شهروندان آمریکایی را در اختیار سرویس­های اطلاعاتی چین قرار می­ دهند. رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین تاکید کرد که «شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای جلوگیری از فساد و اقدامات انحصاری ملزم به افشای عمومی ساختارهای حاکمیت شرکتی و پیروی از قوانین خاصی هستند؛ از این رو شرکت‌های چینی نیز باید این استانداردها را رعایت کنند.»

روسیه هم از اظهارات تهاجمی بایدن در اجلاس مونیخ بی­ نصیب نماند و رئیس جمهور آمریکا ضمن اتهام ­زنی علیه این کشور مدعی شد که تعیین هنجارها در فضای سایبری برای ایستادگی در برابر تجاوزهای روسیه ضروری است.

 

به گزارش ایران مامن، بایدن همانند روسای جمهوری سلف خود مقامات کرملین را به حمله به دموکراسی آمریکایی  و ایجاد فساد و اختلال در سیستم حکمرانی آمریکا متهم ساخت. به گفته بایدن «چالش‌های آمریکا با روسیه ممکن است با چالش‌های چین متفاوت باشند؛ اما به همان اندازه واقعی هستند. آمریکا خواستار آینده‌ای است که در آن‌همه ملت‌ها بتوانند بدون تهدید به خشونت و اجبار و آزادانه راه خود را تعیین کنند.»

 

در این زمینه «مؤسسه مطالعات بین‌الملل شانگهای چین» تحلیل کرده جو بایدن قصد دارد با تداوم سیاستهای ائئلاف سازی دوران «باراک اوباما» با متحدانش در یک جبهه متحد علیه چین و روسیه مبارزه کند و رهبری ایالات ‌متحده را در شکل دادن به قوانین جهانی سایبری را تحکیم بخشد و هم‌زمان تلاش کند تا شرکت‌های فن‌آوری چینی و توسعه فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی چین را محدود کرده و نفوذ پکن در حاکمیت فضای سایبری را تضعیف کند.

 

به اعتقاد ناظران و کارشناسان سیاسی، پس از جدال و منازعه دولت ترامپ و چین بر سر پرونده جاسوسی شرکت هوآوی و تلاش های آمریکا برای ایجاد محدودیت در فناوری اینترنت Five-G ارائه شده از سوی هوآوی، این دو کشور همچنان برای سلطه در حوزه سایبری به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

 

از طرف دیگر تحلیل محتوای اظهارات جو بایدن نشان می ­دهد که رقابت سایبری ایالات‌متحده و چین شدیدتر خواهد شد و بایدن  نسبت به دوران ترامپ سیاست سختگیرانه ­تری را علیه پکن اتخاذ خواهد کرد؛ البته وی برای تعامل با چین بر همکاری با متحدان اروپایی تمرکز زیادی خواهد داشت.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات