تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 18:42
کد خبر : 7814

دامنه زد و خورد غول‌های آسیایی تا افغانستان

دامنه زد و خورد غول‌های آسیایی تا افغانستان

این روزها نام افغانستان بیش از هرچیز بخاطر انفجار تروریستی کابل و کشتار دانش‌آموزان مدرسه دخترانه هزاره‌های کابل بر سر زبان‌ها است اما این کشور علاوه بر جولان تروریست‌های تکفیری صحنه رقابت‌های ژئوپلیتیک و اطلاعاتی غول‌های آسیایی است.   اختلاف دیرین چین و هند در منطقه مرزی هیمالیا و درگیری اخیر نیروهای طرفین در مناطق

این روزها نام افغانستان بیش از هرچیز بخاطر انفجار تروریستی کابل و کشتار دانش‌آموزان مدرسه دخترانه هزاره‌های کابل بر سر زبان‌ها است اما این کشور علاوه بر جولان تروریست‌های تکفیری صحنه رقابت‌های ژئوپلیتیک و اطلاعاتی غول‌های آسیایی است.

 

اختلاف دیرین چین و هند در منطقه مرزی هیمالیا و درگیری اخیر نیروهای طرفین در مناطق مرزی «لاداخ» باعث نگرانی جامعه جهانی نسبت به خطر بحران در این منطقه شده است. مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور، از سال ۲۰۱۷ به صورت پراکنده ادامه داشت اما در سال ۲۰۲۰ تشدید شد. گفتنی است هند و چین سال ۱۹۶۲ جنگی کوتاه مدت بر سر اختلاف‌های مرزی داشته اند.

 

به گزارش ایران مامن، نیروهای نظامی هند و چین از یک سال گذشته در سراسر مناطق مرزی به خصوص در منطقه لاداخ شرقی در حال منازعه‌اند. دهلی نو اعلام داشته که نیروهای چین به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک خود عقب نشینی کنند. از سوی دیگر چین هند را به حمایت از گروه های جدایی طلب داخلی متهم کرده و خواستار پایان ساخت و سازهای هند در مناطق مورد مناقشه شده است.

 

با اینکه در مناقشه اخیر دو طرف بیش از هشت دور مذاکره داشته اند اما هنوز توافقی جامع حاصل نشده است.

آنچه اختلافات را پیچیده تر کرده، آغاز یک نبرد اطلاعاتی- جاسوسی میان دو طرف است. برای نمونه هند مدعی است عملیات شناسایی آژانس های اطلاعاتی آنها از تحرکات گسترده نهادهای جاسوسی وابسته به «ارتش آزادی بخش خلق»  (PLA)، در منطقه «لاداخ»، «سکیم» و «آروناچال پرادش» حکایت دارد. ارتش هند علاوه براین چین را به راه اندازی حلقه های متعدد جاسوسی برای نفوذ در میان نیروهای نظامی خود متهم کرده است.

 

در طرف مقابل چین با توجه به ناآرامی استان «سین کیانگ» هندوستان را به حمایت مخفیانه از گروه‌های جدایی‌طلب منطقه متهم کرده است. به ادعای پکن تحرکات هند در نقاط مرزی عامل بسیاری از ناآرامی های داخلی چین در مناطق مسلمان نشین محسوب می شود.

 

ورای اینها مناقشه اطلاعاتی دو طرف گسترش یافته و در تازه ترین مورد ادعا می شود هند نقش مهمی در افشای حلقه جاسوسی چین در افغانستان داشته است. حتی ادعا می شود در روند افشای این خبر نیز مطبوعات هند در خط مقدم قرار داشته اند. مجموعه تحولاتی که بر گره مشکلات مرزی دو طرف افزوده و بعد جدیدی به آن داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات