تاریخ انتشار : جمعه 31 اردیبهشت 1400 - 11:58
کد خبر : 7986

داعش و گستره شبه قاره

داعش و گستره شبه قاره

پیش بینی می شد از زمان روی کار آمدن دولت «عمران خان» در پاکستان در سال ۲۰۱۸، نخست وزیر جدید پاکستان بتواند بر چالش های تاریخی دو کشور غلبه کند ولی استمرار نخست وزیری «نارندرا مودی» از سال ۲۰۱۴ تاکنون در هند باعث شد این گمانه زنی ها به حقیقت تبدیل  نشود. از طرف دیگر

پیش بینی می شد از زمان روی کار آمدن دولت «عمران خان» در پاکستان در سال ۲۰۱۸، نخست وزیر جدید پاکستان بتواند بر چالش های تاریخی دو کشور غلبه کند ولی استمرار نخست وزیری «نارندرا مودی» از سال ۲۰۱۴ تاکنون در هند باعث شد این گمانه زنی ها به حقیقت تبدیل  نشود. از طرف دیگر سیاست های دولت هند علیه مسلمانان کشمیری، تنش میان پاکستان و هند را در یک  سال اخیر بشدت افزایش داده است.

 

براساس گزارش رسانه های محلی، همزمان با افزایش تنش ها بین پاکستان و هند، مقامات هندی سیاست های نظارتی و کنترلی خود بر شهروندان منطقه کشمیر را تشدید کرده اند و همین واکنشهای تندی را بین مقامات محلی کشمیر ایجاد کرده است.

 

در آوریل ۲۰۱۹ میلادی پس از بروز درگیری و کشمکش هایی میان نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان در منطقه کشمیر، مقامات هندی مدعی شدند که گروه تروریستی داعش برای نخستین بار در هند با اعلام تشکیل ولایتی تحت عنوان «ویله الحین» (ولایت هند) ابراز موجودیت کرده اند؛ از این رو سیاست های خشونت آمیز  و نظارتی هند در منطقه کشمیر افزایش قابل توجهی یافته است.

 

با این حال مقامات هندی همواره از تایید رسمی حضور داعش در این منطقه سر باز می زنند. چندی پیش براساس اعلام رسانه های هندی چهار مرد جوانی که در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در شهر «سرینگر»، به اتهام عضویت در گروه تروریستی داعش و طراحی حملات تروریستی در جامو و کشمیر تحت محاکمه قرار گرفتند. سه نفر از این چهار مرد به خاطر حمله با نارنجک دستی به یک مرکز توریستی متهم شده  بودند. در کیفرخواست صادر شده علیه این چهار مرد، افسران اداره تحقیقات ملی هند، آنها را به عنوان «تروریست های تایید شده داعش» توصیف کرده  بودند.

 

همچنین در کیفرخواست ۲۸ صفحه ای این افراد ادعا شده بود این چهار مرد از افراد محلی و ساکن کشمیر هستند که یکی از ماموریت های اصلی آنها حمایت تدارکاتی از اعضای داعش در این منطقه می باشد. علاوه بر این، دو نفر از این مردان، متهم به ارتباط آنلاین با مردی به نام «ابو هوزفا» (Abu Huzefa) هستند که به عنوان یکی از استخدام کنندگان داعش در افغانستان، شناخته شده است. براساس اسناد دادگاه، ابو هوزفا پاکستانی و یک عضو فعال داعش در افغانستان است.

 

مقامات هندی معتقدند که دستگیری  این افراد حاکی از این واقعیت است که دولت اسلامی حضور مسلحانه جدی در هندوستان دارد؛ لذا برای اولین بار مقامات هند مجبور شدند به صورت رسمی حضور تروریستی گروه داعش در هند را تایید کنند. تا پیش از این مقامات امنیتی و قضایی هند حضور داعش در خاک هندوستان را رد می کردند  و در پاسخ به گزارش هایی مبنی بر نصب پرچم داعش در منطقه کشمیر، ضمن احساسی خواندن این اقدامات، آنها را صرفاً جوانان تحث تاثیر گرفته ای می دانستند که دسترسی به تسلیحات ندارند و همچنین حمایت تدارکاتی موثری از سوی داعش ندارند. اما با تکمیل شدن نتایج تحقیقات و پیشرفت روند محاکمه این افراد بازداشت شده، افسران اداره تحقیقات ملی هند اذعان دارند که دستگیری این چهار تن از اعضای این گروه تروریستی، توطئه بزرگتر این عناصر تروریستی را در منطقه کشمیر را نشان می دهد و این توطئه و خطر بزرگ چیزی نیست جزء گسترش ایدئولوژی پان اسلامیسم افراط گرای داعش با هدف استخدام و تحریک جوانان کشمیری به سوی جهاد و هدف قرار دادن نیروهای امنیتی کشور هندوستان.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات