تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 خرداد 1400 - 12:39
کد خبر : 8536

مرگ کیم هم اوضاع پیونگ یانگ را به هم نمی‌ریزد

مرگ کیم هم اوضاع پیونگ یانگ را به هم نمی‌ریزد

تازه‌ترین اخباری که رسانه‌ها از پیونگ یانگ منتشر کرده‌اند اذعان رهبر کره شمالی به مشکلات شدید در تامین مواد غذایی است که در جمع مقامات ارشد این کشور بیان شده است.   پیش از این اظهارات، رسانه‌ها با انتشار تصاویری نوشتند رهبر کره شمالی پس از دوره‌ای غیبت از انظار عمومی، به طور ملموسی لاغر

تازه‌ترین اخباری که رسانه‌ها از پیونگ یانگ منتشر کرده‌اند اذعان رهبر کره شمالی به مشکلات شدید در تامین مواد غذایی است که در جمع مقامات ارشد این کشور بیان شده است.

 

پیش از این اظهارات، رسانه‌ها با انتشار تصاویری نوشتند رهبر کره شمالی پس از دوره‌ای غیبت از انظار عمومی، به طور ملموسی لاغر شده است؛ مساله‌ای که مجددا به گمانه‌زنی‌هایی درباره سلامت رهبر کره شمالی و آینده تحولات شبه جزیره دامن زد.

 

در همین زمینه ایران مامن با «سعیدرضا اتحادی» کارشناس مسائل بین‌الملل و صاحب‌نظر در تحولات شرق آسیا گفت‌وگویی داشته که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

صحبت کردن درباره کره شمالی و به خصوص رهبر این کشور، اساسا سخن گفتن درباره هیچ است زیرا این صحبت‌ها از کانال‌هایی منتقل می‌شود که همه دنبال پروپاگاندا هستند.

 

در میان سه کشوری که نقش اصلی در انتقال اخبار و اطلاعات از اوضاع کره شمالی را دارند، ژاپن به صلاحش است که هیچ‌وقت صلح دو کره اتفاق نیافتد. کره جنوبی بی‌میل نیست که مردمانش از همسایه شمالی وحشت داشته باشند و چین هم می‌خواهد کره شمالی کشوری جدامانده و دیواری حائل میان قلمرو این کشور با کره جنوبی و در واقع آمریکا برقرار باشد.به همین دلیل نمی‌توان زیاد بر اخباری که از کره شمالی به گوش می‌رسد اتکا و بر مبنای آن تحلیل کرد.

 

 

درباره وضعیت سلامتی کیم جانگ اون پیش از این مسائل زیادی مطرح شد. در اوایل گسترش اپیدمی حتی شایعه شد که کیم درگذشته است.

 

الان دوباره ادعا می‌شود که رهبر کره شمالی لاغر شده است. درباره وضعیت سلامتی یا بارداری همسر کیم هم هر از چند گاه که از انظار دور می‌شود شایعاتی مطرح می‌شود. از سوی دیگر، خواهر کیم هم در کانون توجهات قرار دارد. با این حال مساله اساسی و مهم این است که حتی مرگ کیم جانگ اون هم در کوتاه مدت تاثیری در شرایط عمومی کره شمالی نخواهد داشت.

 

کره شمالی کشوری است که دیکتاتوری در آن نهادینه و تمام پیچ و مهره‌های این سیستم در جای خود محکم شده‌اند. بر اساس شنیده‌ها، مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند بشدت تحت کنترلند و بنابر جرم‌هایی که در هیچ کجای دنیا جرم نیست یا مجازاتی معمولی دارد، از صحنه روزگار حذف می‌شوند. در این وضعیت اوضاع اقتصادی وحشتناکی هم بر این کشور حاکم است.

 

اگر بخواهیم دوباره به مساله کسب اطلاع از این کشور بازگردیم، همچنان که اشاره شد نمی‌توان بر اخباری که عمدتا از کانال کره جنوبی انتشار می‌یابد اتکا کرد. در این شرایط، بهترین منابع دیپلمات‌هایی هستند که در کره شمالی ماموریت می‌یابند.

 

البته این دیپلمات‌ها هم در کانال‌های محدودی تردد می‌کنند و اطلاعات دقیقی را نمی‌توانند از اوضاع کره به دست آورند اما از نظر اقتصادی صحبت‌هایی که می‌کنند حاکی از این است که کره شمالی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تکیه‌گاه اصلی خود را از دست داده و با وضعیت وخیمی روبرو است.البته چین همچنان حمایت‌های خاص خود را از کره شمالی ادامه می‌دهد و کمک می‌کند این کشور همچنان سرپا بماند.

 

در مجموع هم باید گفت در تحلیل وضعیت کره شمالی نباید روی وضعیت سلامتی کیم جانگ اون بیش از حد متمرکز شد، زیرا در پیونگ یانگ سیستم توتالیتر حکمفرمایی می‌کند و از نظر نظامی هم دارای ظرفیت‌هایی هستند که با کیم یا بدون کیم می‌توانند در مناسبات خود با جهان خارج برگ برنده‌ای در دست داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات