تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 تیر 1400 - 13:33
کد خبر : 9310

شکست عملیات احیای برجام؛ رئیسی با غول اول چه می‌کند؟

شکست عملیات احیای برجام؛ رئیسی با غول اول چه می‌کند؟

سخنگوی دولت روحانی ۲۹تیرماه رسما اعلام کرد مسوولیت توافق هسته‌‌ای و تبعات شکست یا موفقیت چانه‌زنی با ۱+۴ و آمریکا بر سر احیای برجام دیگر متوجه این دولت نیست.   علی ربیعی گفت تا جایی که به دولت روحانی مربوط بوده بخش اصلی توافقات انجام شده اما کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی آن را

سخنگوی دولت روحانی ۲۹تیرماه رسما اعلام کرد مسوولیت توافق هسته‌‌ای و تبعات شکست یا موفقیت چانه‌زنی با ۱+۴ و آمریکا بر سر احیای برجام دیگر متوجه این دولت نیست.

 

علی ربیعی گفت تا جایی که به دولت روحانی مربوط بوده بخش اصلی توافقات انجام شده اما کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی آن را منافی قانون مصوب مجلس تشخیص داده‌است. البته دبیرخانه شورای نگهبان این اظهارات را رد کرد.

 

 

در این خصوص، حمید ابوطالبی مشاور سابق روحانی اظهار داشته احتمالا مذاکرات در دولت سیزدهم از نقطه صفر شروع خواهد شد؛ وضعیتی که با توجه به زمانبر بودن تشکیل تیم جدید مذاکره‌کننده، مطلوب غربی‌ها نیست و این احتمال را می‌دهند که ایران با دستی پُرتر در زمینه غنی‌سازی هسته‌ای وارد چانه‌زنی تازه شود.

 

در مقابل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام داشته به نتیجه نرسیدن فرایند احیای برجام و تمدید نشدن توافق تهران-آژانس، وضعیت نامطلوبی را در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌است.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته آمادگی واشنگتن برای رسیدن به توافق همیشگی نیست؛ موضعی که عینا از سوی لندن هم تکرار شده است.

 

اعلام بررسی تحریم‌های تازه علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان یکی از معدود راه‌های درآمدزایی تهران، دیگر هشداری است که آمریکایی‌ها به جمهوری اسلامی داده‌اند.

 

اکنون توپ برجام کاملا در زمین دولت رئیسی قرار دارد که حتی در صورت رهایی نسبی از فشار تحریم‌ها با غول‌هایی مراحل بعدی یعنی انسداد مبادلات مالی، نقدینگی ۳.۷تریلیون تومانی، تورم افسارگسیخته و التهابات اجتماعی بخاطر کرونا، بی‌آبی، بی‌برقی، مصائب اقلیمی، بیکاری و .‌.. باید مواجه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات