تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1400 - 13:23
کد خبر : 9996

اصلاحات طالبانی

اصلاحات طالبانی

تحولات افغانستان این روزها پرشتاب در حال حرکت است. طالبان با سرعت قابل توجهی ولایات مختلف و کابل را گرفت و این روزها درگیر چالش تشکیل حکومت است.   هر چند ابهامات زیادی درباره اینکه طالبان قرار است چه حکومتی تشکیل بدهد وجود دارد اما خود می‌گوید قصد دارد امارت اسلامی تشکیل دهد. گروهی که

تحولات افغانستان این روزها پرشتاب در حال حرکت است. طالبان با سرعت قابل توجهی ولایات مختلف و کابل را گرفت و این روزها درگیر چالش تشکیل حکومت است.

 

هر چند ابهامات زیادی درباره اینکه طالبان قرار است چه حکومتی تشکیل بدهد وجود دارد اما خود می‌گوید قصد دارد امارت اسلامی تشکیل دهد. گروهی که تا چندی پیش تروریستی خوانده می‌شد و سرانش در خفا بودند و حالا داعیه تشکیل حکومت دارد، قطعا با تنش‌های زیادی روبرو است. اخیرا برخی از سران طالبان که برای سرشان جایزه میلیونی تعیین شده و پنهانی زندگی می کردند خودی نشان داده اند.

 

طالبان در دو حوزه پذیرش مردمی و همچنین سیاسی- بین‌المللی با چالش عمیق مشروعیت روبرو است. هنوز جنایت‌های این گروه در ذهن مردم افغانستان و جهان باقی است. از سوی دیگر در حوزه زنان با توجه به اینکه دولت پیشین آزادی‌هایی را اعطا کرده بود، با وجود تفکراتی که در طالبان وجود دارد بعید به نظر می رسد که دوباره همان آزادی‌ها به زنان داده شود.

 

 

طالبان خود را اصلاح شده خوانده و از اصلاحاتی در درون این جریان خبر داده است اما سئوال اصلی کارشناسان این است که طالب‌ها تا چه میزان می توانند در حوزه‌های اجتماعی انعطاف از خود نشان دهند؟ بسیاری از رسانه‌ها نیز به دنبال مچ گیری ازاین گروه هستند که صحت اصلاحات طالبانی را زیر سئوال ببرند و همان چهره خشن را دوباره به جهان نشان دهند.

 

از سوی دیگر موضع دولت‌ها درباره این گروه و مشروعیت سیاسی طالبان مطرح است. کشورهای جهان از یک سو نمی‌توانند در برابر گذشته این گروه بی اعتنا باشند و از سوی دیگر طالبان افغانستان را به تسخیر خود درآورده و این نیز واقعیتی غیر قابل کتمان است.

 

 

نمونه این دوگانگی را در رفتار اتحادیه اروپا در برابر افغانستان طالبانی می‌توان مشاهده کرد که از یک سو طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند و از سوی دیگر عنوان می‌کنند با ادامه گفت‌وگو وقایع این کشور را دنبال می‌کند.

 

برخی از کشورها مانند ایران نیز با توجه به واقعیات افغانستان خواستار شکل‌گیری دولتی در کابل با حضور تمام قومیت‌ها و یک دولت ملی در این کشورند. به هر جهت افغانستان حالا به یک گره کور تبدیل شده است که آینده آن مبهم و بدون چشم‌اندازی مشخص است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات