تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 22:50
کد خبر : 17657

بمب دیپلماتیک ایران-سعودی تونل مذاکرات هسته‌ای را می‌گشاید؟

بمب دیپلماتیک ایران-سعودی تونل مذاکرات هسته‌ای را می‌گشاید؟
بسیاری امیدوار شده‌اند که گشایش محور تهران-ریاض بتواند یخ‌های برجامی را آب کند؛ آمریکایی‌ها البته می‌گویند نظرشان درباره برجام تغییر نکرده است

برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان در آستانه ورود دولت سیزدهم به سال جدید، مانند بمبی بود که سال‌ها است مدیران تیم‌های فوتبالی در فصل نقل و انتقالات منفجر می‌کنند؛ بمبی به مراتب قوی‌تر از پیوستن به پیمان شانگهای و سفر «سیدابراهیم رئیسی» به پکن؛ نشان به این نشان که دلاری که چند روز پیش به سمت کانال ۶۰ هزار تومانی آژیرکشان پیش می‌رفت برای فردا ۴۳ هزار تومان قیمت خورده است.

 

از ۱۳ دی ۱۳۹۴تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۷ سال طول کشید تا سرانجام مقام‌های ارشد امنیتی ایران و عربستان نه در کشوری منطقه‌ای بلکه فرسنگ‌ها دورتر با میانجیگری چین نتیجه چند دور مذاکرات پشت ‌پرده را علنی کرده و اعلام کنند که به یک نقشه راه برای عادی‌سازی رابطه دست یافته‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، بعد از این خبر، بازیگران منطقه‌ای از ترکیه گرفته تا مصر، گروه‌های موسوم به مقاومت، اتحادیه اروپا و … از عادی‌سازی روابط بین تهران و ریاض استقبال کردند. آمریکایی‌ها هم محتاطانه واکنش نشان دادند و گفتند از ماوقع میان دو کشور که به گفته وزیر امور خارجه سعودی حاصل دو سال مذاکره است آگاه بوده‌اند.

 

 

در این میان، اسرائیلی‌ها علنا از این رویداد ابراز ناخرسندی کردند و مقصر جوش خوردن مجدد روابط تهران-ریاض را «بنیامین نتانیاهو» دانستند که اکنون با دردسرهای زیادی در اراضی اشغالی روبرو است.

 

در داخل هم با وجود واکنش مثبت غالب گروه‌های سیاسی، بازار طعنه و کنایه داغ بود. بسیاری به مقایسه تیترهای متناقض رسانه‌ای مانند «کیهان» در زمان قطع و سپس وصل روابط پرداختند و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز ضمن استقبال از این رخداد دیپلماتیک به کارشکنی‌های جریان رقیب در این زمینه اشاره کردند.

 

و اما بسیاری امیدوار شده‌اند که این رخداد بتواند یخ‌های برجامی را آب کند؛ آمریکایی‌ها البته می‌گویند نظرشان درباره برجام تغییر نکرده است. «حسن دانایی فر» سفیر سابق ایران در عراق هم در مصاحبه با «اعتماد» اظهار داشته اتصال مجدد سیم روابط ایران و عربستان ربطی به احیای برجام ندارد.

 

البته نظرهای مخالف نیز کم نیست. به عنوان مثال، «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه دولت احمدی‌‍نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی روحانی اظهار داشته این رویه در احیای برجام بی‌تاثیر نیست. همچنین مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه گفته می‌توان خوشبین بود مانند ماجرای عربستان، اقداماتی مانند تبادل زندانیان میان ایران و غرب بخشی از فرایند احیای برجام قرار گیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات