تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 14:00
کد خبر : 21295

دکتر محمد منصورنژاد

آنچه درباره پزشکیان هنوز نمی‌دانیم

آنچه درباره پزشکیان هنوز نمی‌دانیم
اگر بدانیم اتفاقات جدی و پایداری قرار است در کشور رخ دهد، در این سامان، وظیفه همه کسانی که اقتدار معنوی دارند آن است که با تمام وجود به میدان آیند و پزشکیان و تیمش را یاری رسانند تا کشور از شرایط بحرانی، زودتر بیرون آید.

یحتمل، اولین کسی بودم که پس از تایید صلاحیت دکتر پزشکیان، بلافاصله در فضای مجازی یادداشت نوشتم و گفتم با رای آوردنش، در سطح میانی و پایین نظام، اتفاقات خوبی رخ می دهد. این روزها همگان شاهدند که فضای کشور در سطوحی تغییرات مثبت را تجربه می کند؛ مثلا پیگیری سریع ماجرای قتل یک متهم در استان گیلان سبب اعلام تغییر سیاست‌هایی در نیروی انتظامی می‌گردد که در سطح ملی دستاورد قابل توجهی است. اینکه در فضای دانشگاهی برای جبران ستم‌ها، تحرکاتی در حال انجام است، امیدبخش است. اینکه به صدای منتقدان در این کابینه توجه می شود، دستاورد خوبی است. اما برای خودم جذابتر از همه، رضایتمندی خانواده مهسا  (دختر مظلوم و مقتول ایران) از عزل مدیر ضدمردمی دانشکده علوم اجتماعی داشگاه علامه از سوی قوه مجریه بود.

 

با این همه و با وجود مصاحبه‌ها و اظهارات متعدد جناب پزشکیان، هنوز در برخی ابعاد، فضا برایم گنگ و مبهم است. از جمله:

 

یک: نمی فهمم این تغییرات در سیستم، جنبه استراتژیک و نسبتا پایدار دارد و به سایر قوا نیز کشانده می شود یا تاکتیکی و مقطعی بوده و دوباره قرار است به جای سابق برگردیم!

 

دو: نمی دانم با توجه به زخم های عمیق مردم و ایران، این اصلاحات آیا در سطح و در مسائل محدود اتفاق می افتد یا قرار است به دردهای اصلی هم پرداخت و بر  آنان مرهم نهاد! مثلا از جهت اقتصادی، مسایلی چون تورم، فقر، عدم امنیت شغلی و … از جهت اجتماعی، اقدامات نابهنجاری چون گشت ارشاد و ایجاد محدودیت ها برای نهادهای مدنی و…  یا از جهت فرهنگی، بسته بودن فضا برای نقد همگان و یا سانسور شدید کتاب و….؟ یا در عصر هوش مصنوعی، نمی دانم فیلترینگ چه معنایی دارد؟ و…

 

سه: شعار وفاق دکتر پزشکیان امیدبخش است؛ اما جدای از وفاق جریان های حاکم، هنوز نمی دانم قرار است با بالای ۵۰ درصدی که با صندوق رای قهرند چه می خواهد بکند و از آن بین برای نسل نو، حامل چه پیام دلگرم کننده ای است که تا به جای اینکه به فرار و هجرت بیاندیشند، به حضور در مام وطن و خدمت، فکر کنند!

 

چهار: پزشکیان بارها از جمله در اولین مصاحبه تلویزیونی خود گفت که می خواهد کشور را بر اساس نظر کارشناسان اداره کند. اما نمی دانم برای حل مسائل مهم مانند نرخ بنزین، قطعی برق، مشکلات بانکی و… بر اساس چه مکانیزمی می خواهد نظر مشورتی کارشناسان خوب و توانای کشور را دریافت و استفاده کند تا هم نخبگان جامعه در تصمیم سازی ها مشارکت موثر داشته و هم بهترین نسخه ها با کمترین حواشی، برای دردها تجویز گردد!

 

اهمیت رفع ابهامات یاد شده به آن است که اگر بدانیم اتفاقات جدی و پایداری قرار است در کشور رخ دهد، در این سامان، وظیفه همه کسانی که اقتدار معنوی دارند آن است که با تمام وجود به میدان آیند و پزشکیان و تیمش را یاری رسانند تا کشور از شرایط بحرانی، زودتر بیرون آید. به همین جهت توقع می رود درباره چشم انداز آینده زودتر و بیشتر بدانیم و اصلاحات اساسی و به تعبیر پزشکیان عدالت را لمس و تجربه کنیم تا زان پس همه صاحبان نفوذ را در حمایت از اقدامات اصلاحی، بسیج ساخت.

 

امیدوارم روزی از باید چنین شود، به گزارش دستاوردها برسیم و به جای شعار عدالت، چشمه هایی از رفع تبعیض را عینا شاهد باشیم. البته به صداقت دکتر پزشکیان اطمینان داریم اما امیدواریم بسترهای مناسب برای تحقق آرمانهایش را نیز تجربه کند و نتیجه نهایی، خدمت شایسته به مردم خوبمان و توسعه  ایران باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات