تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 شهریور 1400 - 12:40
کد خبر : 10238

معاونان رهبر القاعده در ایران چه می‌کنند؟ نگاهی به ادعاهای آمریکایی- اسرائیلی علیه تهران

معاونان رهبر القاعده در ایران چه می‌کنند؟ نگاهی به ادعاهای آمریکایی- اسرائیلی علیه تهران

پناه گرفتن القاعده در لوای حمایت جمهوری اسلامی و در خاک ایران ادعایی است که این روزها و پس از سیطره طالبان بر افغانستان بیش از پیش به گوش می‌رسد.   پس از این نیز به بهانه‌های مختلف برخی رسانه‌های غربی، عربی، اسرائیلی و حتی افغانستانی از حضور آزادانه رهبران القاعده در شهرهای ایران سخن

پناه گرفتن القاعده در لوای حمایت جمهوری اسلامی و در خاک ایران ادعایی است که این روزها و پس از سیطره طالبان بر افغانستان بیش از پیش به گوش می‌رسد.

 

پس از این نیز به بهانه‌های مختلف برخی رسانه‌های غربی، عربی، اسرائیلی و حتی افغانستانی از حضور آزادانه رهبران القاعده در شهرهای ایران سخن گفته بودند.

 

در آستانه مذاکرات وین، شبکه خبری «فاکس نیوز» به نقل از گزارش یکی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که معاونین «ایمن الظواهری» همگی تحت چتر حفاظتی ایران فعالیت‌های تروریستی خود در اقصی نقاط دنیا را مدیریت و هدایت می کنند و در شرایطی که کادر رهبری القاعده بستری گرم و امن در ایران داشته باشد، این سازمان توانایی برنامه ریزی، هماهنگی و هدایت عملیات‌های تروریستی  القاعده در سرتاسر جهان را دارد.

 

بر اساس گزارش ۴۹ صفحه‌ای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (دی آی ای) که فاکس به آن اشاره دارد و تحت عنوان «ارزیابی تهدید جهانی» برای کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای ایالات‌متحده نوشته شده، ادعا شده که رهبر سازمان القاعده ایمن الظواهری همچنان به زندگی مخفی خود ادامه می‌دهد. در همین حال، تعداد اندکی از رهبران القاعده در ایران مستقرند و از آنجا بر فعالیت های تروریستی القاعده نظارت دارند.

 

تصویری از الظواهری در کنار بن لادن

 

پیش از آن نیز «مایک پومپئو» وزیر خارجه اسبق آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ در مصاحبه ای با باشگاه مطبوعات ملی اظهار داشته بود که «القاعده زیر پوسته سخت محافظت ایران به فعالیت تروریستی خود ادامه می‌دهد.»  پومپئو تأکید کرده بود که در حال حاضر ایران تبدیل به پایگاه تازه القاعده شده و رهبران این گروه تندروی اسلامی زیر چتر حفاظتی ایران  بیش از پنج سال که  دفتر مرکزی خود را در تهران دایر کرده اند  و هم‌اکنون معاونان ایمن الظواهری، آزادانه در ایران زندگی و فعالیت می‌کنند.

 

این اظهارات پومپئو با واکنش سریع وزیر خارجه وقت ایران مواجه شد و  محمدجواد ظریف همتای آمریکایی‌اش را به‌دروغ، جعل و دزدی متهم کرد و تأکید کرد چنین ادعاهایی ساختگی است.

 

در گزارش دی آی ای آمده است، القاعده  همچنان در  شبه‌قاره هند با همکاری داعش خراسان به فعالیت خود در افغانستان ادامه می دهد و هدف حملات علیه آن‌ها  دولت افغانستان، اقلیت‌های مذهبی و مردم  افغانستان است.

 

بر مبنای این گزارش اطلاعاتی،  تروریسم القاعده همچنان تهدیدی فعال است و القاعده و گروه‌های تروریستی وابسته به داعش نفوذ خود را در برخی مناطق نظیر آفریقا توسعه  می دهند.

 

گزارش مزبور می‌افزاید: در حال حاضر الشباب وابسته به القاعده خطرناکترین گروه تروریستی در شرق آفریقا به شمار می‌آید؛ گروهی که توانایی انجام حملات زیادی را در سراسر منطقه دارد، نیروهای آمریکایی و منطقه ای را به‌طور فعال هدف قرار می دهد و از آشفتگی های سیاسی و شکاف های امنیتی سومالی سوءاستفاده می کند.

 

در این گزارش همچنین ادعا شده است اگر چه تمرکز القاعده روی بهره برداری از بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در آفریقا است، اما حملات علیه ایالات‌متحده و غرب همچنان در دستور کار القاعده است. از طرف دیگر  ارتباطات آنلاین بین اعضای القاعده در شبه‌جزیره عربستان زمینه سهولت نسبی فعالیت تروریستی القاعده و امکان طراحی حملات تروریستی از طریق اینترنت و هدف قرار دادن اهداف آمریکایی و غربی را فراهم کرده است.

 

در این مورد رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزیر دادگستری آمریکا از ارتباط «محمد سعید الشمرانی» عامل حمله مرگبار به پایگاه نظامی «پنساکولا» در ایالت فلوریدا با القاعده در سال ۲۰۱۹ خبر داده بودند. گفته می شود محمد سعید الشمرانی، افسر نیروی هوایی عربستان سعودی که در حال گذراندن دوره آموزشی در پایگاه هوایی «پنساکولا» ارتش آمریکا در ایالت فلوریدا بود، سه نفر را کشته و هشت نفر دیگر را نیز زخمی کرده است. در پایگاه مذکور بیش از ۱۶ هزار سرباز و ۷۴۰۰ پرسنل غیرنظامی حضور داشتند. به دنبال وقوع این حادثه شش شهروند عربستان سعودی در نزدیکی پایگاه هوایی «پنساکولا» ارتش آمریکا در ایالت فلوریدا دستگیر شدند که سه نفر تن از آن‌ها به تصویربرداری از حادثه تیراندازی متهم شده اند.

 

آی دی ای همچنین اضافه کرده است ماهیت روابط القاعده و ایران در زمان رئیس‌جمهور اوباما و زمانی که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، کاملاً روشن و مشخص شده بود. بااین‌حال دولت آمریکا  با امضای توافق هسته ای با ایران در هیچ ماده ای از این توافق‌نامه خطاب یا حتی اشاره ای به منصرف شدن ایران از حمایت خود از تروریسم جهانی نکرده است. درواقع دکترین اوباما- بایدن به ایران در قبال حمایت از تروریسم پاداش داده است. چراکه در راستای توافق هسته ای در یک مرحله ۱۵۰ میلیارد دلار و به دنبال آن ۱.۷ میلیارد دلار از منابع مالی ایران  آزاد شد. این در حالی است که  هم رئیس‌جمهور اوباما و وزیر خارجه وقت جان کری اعتراف کردند که ایران احتمالاً از این منابع مالی  برای تأمین مالی تروریسم استفاده خواهد کرد.

 

فاکس نیوز در گزارش خود در آستانه مذاکرات وین نوشت مقامات فعلی آمریکایی می دانند ایران به رهبری سازمانی که ۲۹۷۷ آمریکایی را به قتل رسانده است پناه داده است، بااین‌حال دولت بایدن مشتاق است که دوباره با فرستادگان تهران وارد مذاکرات هسته ای شود.

 

در اواسط سال ۲۰۲۰ روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داده بود که موساد به نیابت از ایالات‌متحده روز هفتم آگوست سال ۲۰۲۰  «عبدالله احمد عبدالله» معروف به «ابومحمد المصری» را در محله پاسداران در شمال تهران ترور کرده است.

 

تصویر منتشره از ابومحمد المصری

 

واشنگتن ابومحمد المصری را یکی از عوامل اصلی حمله به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ می داند. در گزارش نیویورک تایمز آمده بود که ابومحمد المصری مرد شماره دو القاعده به همراه دخترش مریم عروس «اسامه بن لادن» در حمله تیم ترور موساد به ضرب گلوله کشته شدند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این  گزارش نیویورک تایمز اظهار داشته بود که  این دست اتهام زنی‌ها در چارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، اطلاعاتی و روانی علیه مردم ایران انجام می ‌شود و رسانه‌ها نباید تریبونی برای نشر دروغ ‌های هدفمند کاخ سفید علیه ایران باشند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات