تاریخ انتشار : جمعه 2 مهر 1400 - 21:49
کد خبر : 10768

آناتومی قلب تهدیدات امنیتی علیه جمهوری اسلامی

آناتومی قلب تهدیدات امنیتی علیه جمهوری اسلامی

اواخر شهریورماه روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی جزئیاتی تازه از ترور «محسن فخری زاده» معاون وزیر دفاع و مرد شاخص برنامه دفاعی ایران منتشر کرد و مدعی شد برنامه ترور تنها ظرف ۶۰ ثانیه و با استفاده از سلاح کنترل از راه دور اتفاق افتاده است؛ سلاحی که هفتم آذرماه پارسال در جاده آبسرد دماوند

اواخر شهریورماه روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی جزئیاتی تازه از ترور «محسن فخری زاده» معاون وزیر دفاع و مرد شاخص برنامه دفاعی ایران منتشر کرد و مدعی شد برنامه ترور تنها ظرف ۶۰ ثانیه و با استفاده از سلاح کنترل از راه دور اتفاق افتاده است؛ سلاحی که هفتم آذرماه پارسال در جاده آبسرد دماوند با کنترل ماهواره‌ای موساد یکی از اعضای لیست ۵۰۰ نفره چهره‌های قدرتمند جهان از نگاه «فارین پالیسی» را از میان برداشت.

 

در گیر و دار مذاکرات برجامی و جدا از آن در جریان عملیات‌های خرابکارانه و تروریستی اسرائیل که گویا تمامی ندارد، موساد نامی پرتکرار است.

 

موساد نام سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی است که به دست «داوید بن گوریون» نخست‌وزیر وقت این رژیم در آوریل ۱۹۵۱ تأسیس شد. از ژوئن ۲۰۲۱ «دیوید بارنی» هدایت این دستگاه را بر عهده دارد.

دیوید بارنی رئیس جدید موساد

 

موساد بر اساس اهداف اولیه خود، مأموریت جمع‌آوری اطلاعات و خنثی‌سازی اقدامات خرابکارانه علیه اسرائیل را از طریق انجام عملیات جاسوسی و پنهان دنبال می کند.

 

داوید بن گوریون هدف مهم تأسیس این سازمان را این‌گونه بیان می  کند: «برای کشور ما که از ابتدای تأسیس تحت‌فشار دشمنانش قرار داشته ‌است، اطلاعات به‌عنوان خط مقدم دفاع ضروری ‌است و ما باید به‌خوبی بیاموزیم و بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد.»

 

رژیم صهیونیستی  مأموریت جمع آوری، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و انجام عملیات های پنهان ویژه در خارج از قلمرو اسرائیل را به عهده سازمان موساد گذاشته است.

 

دفتر اصلی موساد در تل‌آویو واقع است و بر اساس برآورد‌های غیررسمی  دارای ۱۲۰۰ نفر کارمند دفتری و قریب به ۷ هزار نیروی عملیاتی است.

 

این سازمان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارت‌اند از: دایره جمع‌آوری اطلاعات به‌عنوان بزرگ ترین بخش موساد و مسئول عملیات جاسوسی این سازمان در اقصی نقاط مختلف جهان، دایره همکاری و اقدام سیاسی (وادات) به‌عنوان هماهنگ‌کننده فعالیت‌های سیاسی و رابط موساد با سایر سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، بخش عملیات ویژه (متساوا) که ماشین ترور و مأموریت نابودی دشمنان این رژیم  را برعهده دارد، بخش تبلیغات و ضد تبلیغات که متولی عملیات روانی و فریب استراتژیک موساد می باشد، بخش تحقیقات که به‌نوعی دایره اطلاع رسانی این سازمان می باشد و تهیه گزارش های روزانه و تحلیل اخبار و اطلاعات جاری را بر عهده دارد، در نهایت بخش تکنولوژی و فنی که توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته برای پشتیبانی فنی از عملیات‌های مختلف موساد در نقاط مختلف دنیا را بر عهده دارد.

 

در دو دهه اخیر در خصوص تحرکات وسیع سازمان جاسوسی موساد در مقابله با ایران از جمله خرابکاری در نیروگاه هسته ای نطنز، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، دامن زدن به پروژه ایران هراسی در بین کشورهای عربی و… گزارش‌های مختلفی منتشر شده است.

 

یوسی کوهن رئیس قبلی موساد کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق

 

طی چند سال گذشته فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی ایران و اسرائیل علیه یکدیگر به‌موازات تنش های سیاسی و نظامی دو طرف در منطقه افزایش یافته است. از سوی دیگر اسرائیلی‌ها حملات هوایی و موشکی مستمری علیه مواضع منتسب به ایران در سوریه داشته و دارند.

 

چندین مورد انفجار و خرابکاری در سایت نظامی خجیر (تیرماه۹۹)، نیروگاه هسته ای نطنز (تیرماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) و برخی تأسیسات و نفتکش‌های ایران اتفاق افتاده است که اسرائیل از خود ردپا برجا گذاشته است. بااین‌حال مقامات رژیم صهیونیستی اظهار داشته اند  که این رژیم الزاماً پشت این حوادث قرار ندارد.

 

«یوسی کوهن» رئیس سابق موساد در مراسمی که چند هفته پیش رئیس‌جمهور وقت اسرائیل برای قدردانی و تشکر از مقامات این سازمان ترتیب داده بود، از تمام فعالیت های هسته ای، قابلیت های موشک‌های بالستیک و موشک های نقطه زن، نفوذ منطقه ای ایران و حمایت تهران از گروه‌های مقاومت از جمله حماس و حزب الله، به‌عنوان چالش جدی برای امنیت اسرائیل و شهروندانش یاد کرده که باید در دوره بعدی مدیریت موساد در مورد آن‌ها اولویت‌بندی صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات