تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 12:28
کد خبر : 10803

نان، گلوله و کرونا

نان، گلوله و کرونا

وقایع روز سوم مهر در مرز شلمچه که باعث زخمی شدن نزدیک به ۴۰ نفر از جمله چند سرباز مرزبانی شد، حیرتی تازه و واکنش‌های فراوان به همراه آورد.   تصاویر شلمچه نشان می‌دهد ازدحام طالبانِ خروج از ایران به مقاصد اربعینی و شکستن نرده‌های مرزی دلیل حوادث دیروز بوده است؛ حوادثی که این پرسش

وقایع روز سوم مهر در مرز شلمچه که باعث زخمی شدن نزدیک به ۴۰ نفر از جمله چند سرباز مرزبانی شد، حیرتی تازه و واکنش‌های فراوان به همراه آورد.

 

تصاویر شلمچه نشان می‌دهد ازدحام طالبانِ خروج از ایران به مقاصد اربعینی و شکستن نرده‌های مرزی دلیل حوادث دیروز بوده است؛ حوادثی که این پرسش را به دنبال داشت که توسل به زور در شرایطی غیر از این برای عبور از مرز، آیا فقط با آب‌پاشی مواجه می‌شد؟

 

 

به گزارش رسانه‌های محلی، تنها طی یک ماه از میانه خرداد تا تیر امسال، ۱۷ کولبر بر اثر شلیک گلوله در مرزهای غربی کشته یا زخمی شده‌اند.

 

مدافعان شلیک به کولبران در محافل اختصاصی و به دور از گوش رسانه‌ها می‌گویند ممکن است ابزارآلات ترور آذرماه پارسال آبسرد دماوند توسط کولبران به داخل آمده باشد اما این مدافعان به این پرسش جوابی نمی‌دهند که چرا در زمان تعطیلی بازارچه‌های مرزی همین آب‌باریکه کولبری جوازی برای تردد قابل‌کنترل از مسیرهای انسانی نمی‌یابد؟

 

 

اهمیت مراسم اربعین برای خیلی‌ها مشخص است همچنان که «علیرضا پناهیان» توئیت کرده «کسی که با هر خطر یا احتیاط نامعقولی از اربعین کنار می‌کشد، عمق آثار باعظمت عزاداری امام حسین (ع) و آثار جهانی و تاریخی اربعین را متوجه نیست.»

 

با این حال وقایع این چند روز در ارسال چند هزار تن برای قدرت‌نمایی اربعین از نظر بی‌قانونی و بی‌نظمی و بی‌توجهی به اصول اولیه بهداشتی در حالی که روزانه صدها کشته کرونایی می‌دهیم، چنان بود که آخرین اعتبار فرامین کرونایی حکمرانان را بر باد داد؛ وضعیتی که نتیجه آن روانه شدن ۱.۹ میلیون خودرو به جاده‌ها فقط در یک روز آخر تابستانی است.

 

واقعیت اینکه حاکمیت با کسانی که با آنان اشتراک منافع ایدئولوژیک یا اقتصادی دارد دچار نوعی رودربایستی، ملاحظه‌کاری یا وضعیت «با دست پیش کشیدن و با پا پس زدن» است که نتیجه آن هرج و مرج و بی‌قانونی کنونی در جامعه است.

 

چند روز پیش و پس از آنکه دادستان کل کشور صریحا درباره سندیت برگ سبز خودرو دستور داد و مجلسی‌ها هم قانونی بودن آن را تایید کردند، سردفترها از آذربایجان تا خوزستان عملا آن را نادیده‌گرفتند و این در حالی بود که همه می‌دانند دهان‌کجی به قوه قضاییه چه تبعاتی را به دنبال دارد.

 

فرجام سخن اینکه شکستن حکم حاکمیت و بی‌توجهی به قانون که نتایج آن را در آشفتگی بازارها و اوضاع زندگی مردم می‌توان دید مصداقی بارز از «خودکرده را تدبیر نیست» به حساب می‌آید.

 

✍سیدامید خاتمیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات