تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 19:04
کد خبر : 11069

ایام بازنشستگی رئیس سابق موساد چطور می‌گذرد؟

ایام بازنشستگی رئیس سابق موساد چطور می‌گذرد؟

دوران ریاست «یوسی کوهن» بر سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل در ماه ژوئن سال جاری، خاتمه یافت و معاون وی «دیوید بارنی» به ریاست موساد انتخاب شد.   پایان حضور کوهن در موساد با حواشی زیادی همراه بوده است. چندی پیش اعلام شد رئیس سابق موساد قرار است بعد از خروج از این پست

دوران ریاست «یوسی کوهن» بر سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل در ماه ژوئن سال جاری، خاتمه یافت و معاون وی «دیوید بارنی» به ریاست موساد انتخاب شد.

 

پایان حضور کوهن در موساد با حواشی زیادی همراه بوده است. چندی پیش اعلام شد رئیس سابق موساد قرار است بعد از خروج از این پست و بازنشستگی، تحت پوشش یک شرکت سرمایه گذاری در منطقه خلیج‌فارس فعالیت کند. اخیراً نیز رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده اند که یوسی کوهن به عنوان مدیر دفتر یک شرکت چند ملیتی ژاپنی در اراضی اشغالی انتخاب شده است.

 

به نوشته این رسانه‌ها، یوسی کوهن برای تأسیس صندوق سرمایه گذاری خود در منطقه خلیج‌فارس برخلاف پروتکل‌های موجود با افرادی همچون «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا برای مشارکت در هیئت‌مدیره این صندوق به توافق رسیده بود.

 

حواشی فعالیت‌های تجاری یوسی کوهن تنها به این شرکت سرمایه‌گذاری در کشورهای خلیج فارس منحصر نمی شود. چندی پیش و پس از افشاگری روزنامه «هاآرتص» مبنی بر اینکه کوهن هزاران دلار از «جیمز پاکر» میلیاردر بدنام استرالیایی گرفته است، بار دیگر توجه افکار عمومی اسرائیل به این مدیر سابق موساد جلب شد.

 

 

رئیس سابق موساد در پاسخ به ابهامات این موضوع، دریافت پول را «اشتباه صادقانه» توصیف و اعلام کرد که پول را پس خواهد داد. گفتنی است تحقیقات روزنامه هاآرتص نشان داد که کوهن برای عروسی دخترش ۲۰ هزار دلار از این میلیاردر استرالیایی هدیه دریافت کرده است. با این‌ حال کوهن تأکید کرد که «همه کارها با مشورت و تأیید دادستان کل انجام شده و حتی جیمز پاکر می‌خواسته هدیه های بیشتری به کوهن بدهد.»

 

وی افزوده آن زمان به‌هیچ‌وجه نمی‌دانسته که این تاجر استرالیایی دارای پرونده‌هایی درزمینهٔ مواد مخدر و الکل است. به گفته کوهن، اگر در آن روزها با پاکر ملاقات داشتید، او را یک حامی منطقی، گرم و متین اسرائیل می‌یافتید.

 

روزنامه هاآرتص در ادامه افشاگری‌های خود علیه کوهن مدعی شده که او قرار است مدیر دفتر شرکت  تجاری «سافت بانک» (SoftBank)  در اراضی اشغالی شود. گفته می شود این شرکت تجاری که مورد حمایت عربستان نیز می‌باشد، به مدیریت یک هلدینگ ژاپنی تحت عنوان «ماسایوشی سان» قرار است شعبه ای در اراضی اشغالی را افتتاح کند که مدیریت آن به رئیس سابق موساد واگذار شده است.

 

 

گزارش ها حاکی از آن است این شرکت ژاپنی به‌عنوان یک هلدینگ  چندملیتی سرمایه‌های عظیمی در شرکت‌هایی مانند «اوبر»، «علی‌بابا»، «تیک‌تاک» و شرکت ترابری چینی «دی‌دی» دارد.

 

با وجود اینکه کوهن سابقه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ندارد، رسانه‌های صهیونیستی او را شخصیتی شناخته‌شده در اسرائیل توصیف کرده اند که توانایی برقراری ارتباط با کارآفرینان و بخش های خصوصی و دولتی را دارد؛ ازاین‌رو انتظار می رود که کوهن در مدیریت این دفتر تجاری با مشکلات زیادی مواجه نشود.

 

در ادامه، این موضوع مورد توجه قرار گرفته که صندوق ثروت‌ حاکمیتی عربستان یکی از مهم‌ترین شرکای سافت بانک محسوب می‌شود و چندی پیش مقامات سعودی صندوق «سافت بانک ویژن» را به عنوان بزرگ‌ترین صندوق سهام خصوصی در جهان با سرمایه ۹۳ میلیارد دلاری راه اندازی کردند. یوسی کوهن نیز در اظهاراتی اعلام داشته «شرکت سافت بانک پیشگام روش‌های جدید برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری است و بزرگ‌ترین اکوسیستم جهانی متشکل از قهرمانان نوظهور فناوری ایجاد کرده است و فن آوری پیشرفته و فرهنگ تجاری اسرائیل، یک چشم انداز طبیعی برای سرمایه‌گذاری این شرکت در اسرائیل فراهم کرده است و من مشتاقانه منتظر کمک به این شرکت هستم.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات