تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اسفند 1401 - 21:05
کد خبر : 17581

دانش‌آموزان قمی و بروجردی را چه کسی مسموم کرد؟

دانش‌آموزان قمی و بروجردی را چه کسی مسموم کرد؟
نکته قابل تامل تلاش گروه‌های اپوزسیون خارج کشور برای نامیدن فاطمه رضایی به عنوان «مهسا امینی دوم » بوده است.

پرونده مسمومیت دانش‌آموزان شهرهای قم و بروجرد به جای این‌که شفاف‌تر شود به خاطر اخبار، اظهارنظر و تحلیل‌های متناقض و گاه عجیب و غریب به سمت پیچیدگی می‌رود. این در حالی است که جست‌وجوی مسمومیت دانش آموزان در گوگل از «مهسا امینی» هم جلو زده است.

 

نهم آذر امسال، نخستین مورد مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر در قم رسانه‌ای شد اما تکرار این اتفاق در این استان و در دیگر مدارس دخترانه واکنش‌های زیادی را برانگیخت و بسیاری را به پیگیری و کشف واقعیت‌ها واداشت تا جایی که دادستان کل کشور با اشاره به نشانه‌های احتمال عمدی بودن این اتفاقات دستور پیگیری ویژه  موضوع را صادر کرد.

 

آخرین اوضاع پرونده مسمومیت‌ها

 

به گزارش ایران مامن، وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهارنظر در این باره گفته وزارت بهداشت پیگیر مسمومیت‌ برخی دانش‌آموزان طی ماه‌های اخیر است و قرار شده وزارت بهداشت نتیجه را از طریق رسانه‌ها اعلام کند.

 

معاون اول قوه قضائیه هم گفته در پی مسمومیت گسترده دانش‌آموزان در قم و بروجرد و با توجه به اهمیت موضوع، دادستان‌ قم با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده و این مسئله در حال پیگیری بوده، اما تاکنون نتیجه‌ای گرفته نشده است.

 

در آخرین اخبار این پرونده هم هر کدام از رسانه‌ها روایتگر بخشی از ماجراهای قم یا بروجرد بوده‌اند. روزنامه «هم‌میهن» به نقل از دانش‌آموزان مدرسه ۱۵خرداد بروجرد نوشته روز گذشته، چیزی شبیه بمب در بخشی از مدرسه ترکید و از آن دودی با بوی نعنا خارج شد. تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه از ارائه اطلاعات و آنچه بر آنها در مدرسه گذشته‌، خودداری کردند و تمایلی به مصاحبه نداشتند اما خانم «ف» می‌گوید که اتفاق روز گذشته باعث شد تعداد زیادی از دانش‌آموزان که نزدیک ۱۰۷نفر بودند، مسموم و به بیمارستان منتقل شوند. مسئولان ماجرای پرتاب شدن یک شیء به داخل مدرسه ۱۵خرداد را تکذیب کرده‌اند اما ظاهرا منبع هرچه بوده، در راهرو بوده که چندین کلاس درس این مدرسه دخترانه متوسطه دوم را درگیر کرده است.

 

در میان اظهارنظرهای پیرامون این ماجرا هم گفته‌های‌ منتسب به «محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بازتاب و واکنش‌های زیادی داشت. وی البته اظهارات اخیرش را تکذیب کرد. به گفته فاضل میبدی نمی‌دانم «شبکه شرق» چرا مطلب مسمومیت دانش‌آموزان دختر توسط جریان «هزاره گرا» را از قول بنده زده. من گفتم یکی از دوستانم بیان کرده و باید از وی بپرسید.

 

وی توضیح داده جریان هزاره گرا برای ایران نیست. افرادی هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند. این دوست بنده گفته بود که تحقیقاتی کرده که این جریان در کشور درحال شکل‌گیری و مرکز آن در قم و اصفهان است، در مسیحیت و یهودیت هست.

 

در شرایطی که نگرانی‌ها بیشتر معطوف به صدمه دیدن دانش‌آموزان دختر است، رئیس اورژانس لرستان گفته امروز گزارش مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان را در مدرسه پسرانه خیام داشتیم.

 

 

مواضع متناقض

 

به گزارش «خراسان» با گذشت بیش از ۲ماه از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی، اظهارات متناقض ۲معاون وزیر بهداشت بر پیچیدگی موضوع افزوده است. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره تلویحی به عمدی بودن این مسمومیت ها گفته است: پس از مسمومیت چندین‌باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شود. درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها هنوز نتایج قابل استنادی در دسترس نیست.

 

دکتر «یونس پناهی» روز یکشنبه در نشستی خبری در مشهد بیان داشت: مسمومیت دانش آموزان مدارس قم ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست. علایم آن هم سرگیجه، افت فشار و مشکل تنفسی است که نیاز به درمان‌های تهاجمی ندارد. هم اکنون مدارس ما آگاهی و اطلاعات لازم را در اختیار دارند که اگر این حلال‌ها خواسته یا ناخواسته رها شد، شرایط را کنترل کنند.

 

به گفته وی، تاکنون مشخص شده، ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد. بخشی از علت این مسمومیت‌ها حلال‌های آلی و بخشی نیز نگرانی‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌های بعد از آن است. زمانی که در زمینه مسائل علمی اتفاق کوچکی رخ می‌دهد و بعد فضای رسانه‌ای ایجاد می‌شود، ذهنیت دانش‌آموزان را آماده می‌کند که احتمال وقوع مجدد این اتفاق وجود دارد؛ بنابراین این موضوع عوارض را بیشتر می‌کند.

 

ساعتی بعد «پدرام پاک‌آیین» سخنگوی وزارت بهداشت با رد عمدی بودن این مسمومیت ها  به «ایرنا» گفت: درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم، به نتایجی دست یافته‌ایم و محرز است که این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و عوارض آن زودگذر بوده است. وی افزود: درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها هنوز نتایج قابل استنادی در دسترس نیست.

 

فرضیه‌های متفاوت از هیستری جمعی تا افراط‌گرایی

 

در این میان، پیش از سخنان معاونان وزیر بهداشت، فرضیه‌های متفاوتی از سوی برخی مطرح شده بود از جمله «انصاف نیوز» در  مطلبی  با عنوان «هیستری جمعی در مدارس قم»، به نقل از یک ایمیل، این ماجرا را به هیستری جمعی مرتبط دانست و به نقل از نویسنده آورد: این فقط به زعم بنده سرنخی در جریان مسمومیت‌های دانش آموزان در قم است. نمی‌دانم تا به حال موضوعی با نام هیستری جمعی یا Mass hysteria به گوشتان خورده یا نه اما بنده وقایع مربوط به استان قم را بی‌ارتباط به حادثه‌ای شبیه این در مدرسه‌ای در بلژیک نمی‌بینم. نویسنده سپس به اتفاقی  در سال ۱۳۷۸ یعنی ۲۳ سال پیش درباره ادعای مسمومیت گسترده تعداد زیادی از دانش‌آموزان که  بعد از خوردن کوکاکولا  گفته‌اند تهوع و دل درد دارند، اشاره می‌کند که در نهایت  در نشریه‌ گاردین آن را غیردقیق و ناشی از پدیده هیستری جمعی می‌داند.

 

«قم نیوز» هم گزارش داد: برخی متخصصان علوم اعصاب بر این باورند که شواهد اعلام شده از وضعیت این دانش‌آموزان نشان از علایم پَنیک یا سایکوسوماتیک و حتی اُوِر دایاگنوز دارد. در حملات پنیک که ناشی از استرس زیاد است، حالت تهوع شدیدی به فرد دست می‌دهد که البته منجر به استفراغ نمی‌شود.  در سایکوسوماتیک نیز علایم ذهنی تأثیرات جسمی بر فرد می‌گذارد؛ به عنوان مثال اضطراب باعث بدن‌درد می‌شود. در موارد اُوِر دایاگنوز نیز فرد وقتی یک علامت کوچک از یک وضعیت بیماری را دارد، احساس می‌کند دچار آن بیماری شده است و علایم خود را تعمیم می‌دهد. بر اساس مشاهدات میدانی استشمام بوهای متعددی توسط دانش آموزان و مدیران اعلام شده است از جمله بوی عطر، پرتقال، برف شادی، مواد شوینده، نارنگی، بمب بدبو، سیم سوخته، چوب سوخته، تنباکو، ماست ترشیده و … که منجر به بروز علایمی همچون حالت تهوع، حس خفگی و بی حسی شده است.

 

روزنامه «اطلاعات» نیز در مطلبی در این خصوص با اشاره به سریال مسمومیت های دانش‌آموزان در قم نوشت: می‌توان انگشت اتهام را به سمت دو طیف که از شرایط بحرانی کشور منتفع می‌شوند و دو روی یک سکه‌اند، نشانه گرفت: نخست؛ نفوذی‌های اپوزیسیون برانداز در داخل کشور، دوم؛ افراط‌گرایان داخلی.

 

«عبدا… گنجی» عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در این باره توئیت زد: مسمومیت دانش آموزان پدیده عجیبی است-نمی دانم بخشی از جنگ ترکیبی است؟ -از قم به بروجرد رفت و استمرار دارد. وزیر بهداشت از تعمد سخن می گوید. توقع است دستگاه امنیتی کشور  به صورت ویژه ورود و اطلاع رسانی کند. حین جنگ امنیتی-اقتصادی این روزها علیه مردم، این قوز بالا قوز اصلا قابل تحمل نیست.

 

از سوی دیگر خیلی از رسانه‌ها به گزارش‌های مربوط به مرگ یک دانش‌آموز قمی توجه نشان دادند. با این حال این توضیح انتشار یافت که دختر ۱۱ ساله قمی به نام «فاطمه رضایی» طی چند روز گذشته به دلیل مشکلات کلیوی و بیماری عفونی پس از مراجعه به بیمارستان فوت می‌کند و فوت این دختر ارتباطی با حوادث مسمومیت‌ها در مدارس قم ندارد. علوم پزشکی قم نیز اعلام کرده در مدرسه این دانش آموز حادثه مسمومیت تاکنون گزارش نشده است.

 

در همین ارتباط، نکته قابل تامل تلاش گروه‌های اپوزسیون خارج کشور برای نامیدن فاطمه رضایی به عنوان «مهسا امینی دوم » بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات