تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مرداد 1403 - 15:44
کد خبر : 21173

امیدوار به رای آوردن همه گزینه‌های کابینه چهاردهم

امیدوار به رای آوردن همه گزینه‌های کابینه چهاردهم
به رغم اعلام همراهی قالیباف با پزشکیان که صدای پایداری‌ها را درآورده، رئیس مجلس به دلایلی مانند عدم حمایت از ظفرقندی با انتقاداتی روبرو است.

بعد از معرفی کابینه پیشنهادی برای دولت چهاردهم، «مسعود پزشکیان» هدف انتقادات نسبتا تندی از سوی جریان اصلاح‌طلب قرار گرفت خاصه به دلیل انتخاب‌هایی چون «اسکندر مومنی» و «احمد دنیامالی» به عنوان وزرای پیشنهادی کشور و ورزش، وزن بسیار سنگین اصولگرایان و اهالی دولت قبل، استفاده نکردن از اقلیت‌های مذهبی در کابینه و نیز محقق نشدن وعده جوان شدن ترکیب دولت و حضور چشمگیر زنان در آن.

 

بعد از ورود مجلس به فرایند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، حالا طیفی از چهره‌های منتسب به اصولگرایی شمشیر را برای برخی اعضای لیست پزشکیان از رو بسته‌اند البته اصولگرایی از نوع پایداری آن؛ نمونه آن هم مخالف‌خوانی‌هایی به سبک «حمید رسایی» و «امیرحسین ثباتی» علیه «ستار هاشمی» و «عباس عراقچی» نامزدهای وزارت ارتباطات و امور خارجه.

 

 

البته از دید بسیاری از اهالی سیاست و رسانه، اکثریت لیست پزشکیان خواهند توانست رای اعتماد مجلس دوازدهم را به دست آورند همچنان که رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار داشته چیزی که پیش‌بینی ما است این است که اکثریت کابینه رای خواهد آورد، شاید ۳ الی ۴ نفر لب مرزی باشند.

 

در میان لب مرزی‌ها نام «احمد میدری» و «محمدرضا ظفرقندی» برای وزارتخانه‌های کار و بهداشت بیشتر از سایرین مانند «محسن پاک نژاد» و «محمد اتابک» نامزدهای وزارت نفت و صمت برجسته است.

 

مرتبط:

کابینه چهاردهم و چهل‌تکه‌دوزی به سبک پزشکیان

 

با این حال سهم بالایی که پزشکیان برای اصولگرایان در کابینه در نظر گرفته و حمایت‌های «محمدباقر قالیباف» که انتظار می‌رود تا حدی نقش «علی لاریجانی» برای دولت «حسن روحانی» را بازی کند این احتمال را مطرح ساخته که ائتلاف مستقلین و نواصولگرایان بتواند همه اعضای لیست دولت موسوم به «وفاق ملی» را به سلامت از بهارستان به پاستور برساند.

 

 

به گزارش ایران مامن، البته به رغم اعلام همراهی قالیباف با پزشکیان که صدای پایداری‌ها را درآورده، رئیس مجلس به دلایلی مانند عدم حمایت از ظفرقندی با انتقاداتی روبرو است.

 

در خصوص گرایشات سیاسی اعضای کابینه، اظهارات «احمد بخشایش» نماینده اردستان مورد توجه قرار گرفت که در نطقی بیان داشت اگر پزشکیان این فهرست کابینه را وسط انتخابات ارائه می‌کرد، جلیلی به نفع او از رقابت کنار می‌کشید.

 

از همین منظر، روزنامه‌های اصلاحاتی خواستار رای دادن به همه گزینه‌های پزشکیان برای کابینه شده‌اند. به نوشته «اعتماد» در لیست معرفی شده به مجلس به عنوان کابینه دولت چهاردهم افرادی برای وزارتخانه‌های کلیدی حضور دارند که به دکتر پزشکیان رای نداده‌اند! رییس‌جمهور با به جان خریدن انتقادات  از طرف بدنه رای خود، گام بزرگی برای توافق‌سازی برای حل مشکلات مردم و کشور برداشته است.

 

به نوشته این روزنامه، اینک توپ در زمین مجلس است. مردم با دقت تماشا می‌کنند که مجلس‌نشینان با رأی به تمامی لیست معرفی شده به این مطالبه پاسخ مثبت خواهند داد یا تصمیم دارند با برخورد خطی و جناحی کشور را در این فاز نگه‌دارند و کشمکش‌های سیاسی ادامه یابد!؟ می‌دانیم در مجلس افراد تندرویی حضور دارند که هویت‌شان را در همین دعواها تعریف کرده‌اند ولی امیدواریم صدای بلند و پرهیاهوی اینها، منطق و منافع ملی را به حاشیه نراند و مجلس رییس‌جمهور را از برداشتن این گام پشیمان نکند.

 

 

در ارتباط با متن و حواشی جلسات این روزهای بهارستان، برخی اعلام حمایت و مخالفت‌ها مورد توجه ناظران قرار گرفته است؛ از اعلان حمایت «شمس الدین حسینی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد دولت «محمود احمدی نژاد» از «عبدالناصر همتی» گزینه وزارت اقتصاد تا پشتیبانی «مجتبی ذوالنوری» از گزینه وزارت ارتباطات که شگفتی بسیاری را برانگیخت.

 

با این حال به نظر می‌رسد پایداری‌ها با استدلالاتی مانند حمایت شماری از گزینه‌های وزارت از «فتنه گران» ۸۸ تا ۱۴۰۱ و انتقاداتی که برخی نمایندگان مانند «مهدی کوچک زاده» و «علیرضا سلیمی» هم‌نوا با ادعای مدیرمسئول «کیهان» مبنی بر بی‌برنامگی دولت پزشکیان مطرح ساخته‌اند، حداکثر تلاششان را برای انداختن تعدادی از وزرای پیشنهادی به کار بسته‌اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات