تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آبان 1400 - 12:04
کد خبر : 11671

شبکه‌های اجتماعی و لشکرکشی شاخ‌های مصنوعی

شبکه‌های اجتماعی و لشکرکشی شاخ‌های مصنوعی

رد و بدل کردن محتوا در شبکه‌های مجازی منبع پول درآوردن اَبرشرکت‌ها و غول‌های ارتباطی است و هر چه مردم بیشتر در این شبکه‌ها وقت بگذرانند پول بیشتری عاید غول‌ها می‌شود؛ از بحث تبلیغات گرفته تا فروش اطلاعات کاربران و …   یکی از راه‌های مهم نگه‌داشتن مردم در شبکه‌ها استفاده از قدرت سلبریتی‌ها بود

رد و بدل کردن محتوا در شبکه‌های مجازی منبع پول درآوردن اَبرشرکت‌ها و غول‌های ارتباطی است و هر چه مردم بیشتر در این شبکه‌ها وقت بگذرانند پول بیشتری عاید غول‌ها می‌شود؛ از بحث تبلیغات گرفته تا فروش اطلاعات کاربران و …

 

یکی از راه‌های مهم نگه‌داشتن مردم در شبکه‌ها استفاده از قدرت سلبریتی‌ها بود تا از شهرت و قدرتِ دیده شدن آن‌ها جهت کنترل افکار عمومی استفاده کنند. در این میان، بعضی از افرادی خیلی عادی که نه بازیگر بودند نه ورزشکار و نه چیز دیگر، با کمترین هنری از فرصت شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و تبدیل به شاخ‌های مجازی شدند و اکنون در مرکز توجه بسیاری از کاربران اینستاگرام و دیگر شبکه‌ها قرار گرفته‌اند.

 

با این حال و مجموع این وضعیت برای شبکه‌های اجتماعی کافی نبود و آن‌ها در راستای دستیابی به قدرت کنترلی بالاتر، دست به تولید اینفلوئنسر‌هایی زدند که تمام شئونشان را در اختیار داشته باشند؛ اینفلوئنسر‌های مبتنی بر هوش مصنوعی. اینفلوئنسر‌هایی که به سبب ماهیت انیمه‌بودنشان از قضا بیشترین تاثیر را نیز بر گروه‌های سنی کودک و نوجوان می‌گذارند.

 

Lil Miquela

 

لیل میکوئلا [Lil Miquela]، بلاوکو [Blawko]و شادو [Shudu]تنها برخی از اینفلوئنسر‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که در جهت تغییر مسیر آینده سلبریتی‌های آنلاین حرکت می‌کنند.

 

Blawko

 

«حمیدرضا بیژنی» جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که آیا اینفلوئنسر‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران فراگیر شده‌اند؟ می‌گوید: این امر، درون‌مرزی نیست و میزان فراگیری‌اش می‌تواند همانند بازی‌های آنلاین باشد که در کشور ما استفاده می‌شود. البته اکنون صنایعی که از این اینفلوئنسر‌ها استفاده می‌کنند، خارجی هستند. درباره این مسئله آنچه اهمیت دارد این است که یک بار به جای آنکه عقب بیافتیم به موقع درباره این موضوع هشدار بدهیم. مهم است که به‌موقع هشدار دهیم؛ همانطور که شاهد بودیم تکنولوژی‌های دیگر به سرعت زیادی از کشور‌های دیگر به کشور‌های در حال توسعه می‌رسند. این موضوع اگر امروز وجه پررنگی نداشته باشد بالاخره چندماه دیگر بیش از امروز با آن درگیر خواهیم شد.

 

Shudu

 

اینفلوئنسر‌های نوظهور با استفاده از امکان «هویت مجازی» در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. آن‌ها بسیار واقعی به نظر می‌رسند و احساسات و رفتارهایشان کاملا مانند انسان است. فرصتی که زمینه تعامل و همدردی آسان دیگر مخاطبان مجازی با آن‌ها را مهیا می‌کند و از این مجرا زمینه بهره‌مندی کسب و کار‌های قدرتمند را فراهم می‌آورد. این اینفلوئنسر‌های نوظهور از یک‌سو با به دست آوردن داده‌های مورد نظر زمینه داده‌کاوی‌های مرتبط با سلایق و گرایش‌های گروه‌های مختلف را فراهم می‌کنند و از سوی دیگر با بهره‌مندی از قدرت خلاقانه هوش مصنوعی که هر عمل غیرممکنی را ممکن می‌سازد، با ارائه مطلوبیتی فراتر از هر ایده‌آل قابل دستیابی، به تاثیرگذاری و شکل‌دهی بر تصمیمات آن‌ها دست می‌زنند.

 

این پدیده نوظهور بیش از هر گروهی، گروه‌های سنی کودک و نوجوان را مورد هدف و آسیب خود قرار می‌دهد. بدین ترتیب روز به روز شرکت‌های بیشتر و بیشتری با ایجاد حساب‌های اینفلوئنسری مجازی، به تولید آرزو‌های رویایی، تصاویر مشخصی از بدن یا سبک‌های عالی زندگی دست می‌زنند و به آسان‌ترین شیوه گروه‌های سنی مورد نظر خود و به عبارتی مخاطبانشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات