تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 17:08
کد خبر : 11784

از ساخت‌وساز همسایه به کجا پناه ببریم؟

از ساخت‌وساز همسایه به کجا پناه ببریم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، مثل شروع فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی؛ زمانی که همسایه‌ها عجله دارند تا ساختمان شلوغ و ترک خورده را تخلیه کنند و جانشان را نجات دهند و زیر یک سقف دیگر ببرند.   این روزها که به نظر می‌رسد ساخت‌وسازهای جدید راه افتاده، قدیمی‌ها در معرض ترک خوردن‌اند. از

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، مثل شروع فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی؛ زمانی که همسایه‌ها عجله دارند تا ساختمان شلوغ و ترک خورده را تخلیه کنند و جانشان را نجات دهند و زیر یک سقف دیگر ببرند.

 

این روزها که به نظر می‌رسد ساخت‌وسازهای جدید راه افتاده، قدیمی‌ها در معرض ترک خوردن‌اند. از سر و صدا و مناظر ناخوشایند مصالح و نخاله‌ها و سد معبر که بگذریم، آسیب به ساختمان‌های همجوار مشکلی است که برای بسیاری از مردم پیش می‌آید.

 

ممکن است ایزوگام سقف با ریزش سیمان خورده شود و از بین برود یا همین اتفاق برای کاشی‌های حیاط و نما بیافتد یا اینکه بر اثر کوبش و گودبرداری بخشی از دیوارها ترک بخورد. اما سئوال اینجا است که این موارد باید از چه طریقی پیگیری شود تا مالکان ساختمان‌های همجوار و همسایه خسارت نبینند و مانند زلزله، ساخت دیگری برای آنها زیان به بار نیاورد.

 

مراجعه به شهرداری، پلیس ساختمان، بیمه، آتش نشانی و … مراجعی است که افراد برای پیگیری مشکلاتشان از این دست به آن‌ها رجوع می کنند اما اغلب نه ضمانت اجرایی برای پیگیری مشکلاتشان وجود دارد و نه اقدام چندانی صورت می‌گیرد و این نهادها فقط نقش نظاره‌گر را ایفا می‌کنند.

 

مثلا در تماس با پلیس ساختمان به شما گفته می‌شود باید اوایل کار تماس می‌گرفتید و دیگر کار وقتی از کار گذشته، اقدامی نمی‌توان انجام داد و به همین شکل ارباب رجوع را از سر باز می کنند و آنها را به مراکز قضایی حواله می‌دهند. این درحالی است که منطقا بیشتر بر اثر گذر زمان این مشکلات پدید می‌آید و اوایل کاری انجام نشده و خسارتی بوجود نیامده که جبران شود.

 

برای مراکز قضایی هم باید یک کفش آهنین پا کنیم و از سوی دیگر بسیاری نمی‌دانند به چه طریق باید عمل کنند و بعضا گفته می شود که با انبوه پرونده‌ها و اطاله دادرسی مرغ از قفس می پرد. روند بیمه نیز به همین شکل است.

 

بنابراین فرد باید خود پیگیر خسارتی که به او وارد شده باشد و با ضرب و زور و مذاکره و دعوا و مرافعه مشکلاتش را حل کند و به مدیر پروژه ساخت و ساز هم بستگی دارد که چگونه برخورد کند.

 

به هر جهت مشکلی که خیلی‌ها با آن روبرو هستند این است که در موارد کوچک اما مهم در زندگی آنان چندان مامن و پناهی برای رسیدن به حقوقشان نیست و همین موضوع آنها را با انواع استرس و اعصاب خردی روبرو می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات