تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 23:35
کد خبر : 11818

چگونه می‌شود با تلفن همراه آزمایش‌های اتمی را کشف کرد؟

چگونه می‌شود با تلفن همراه آزمایش‌های اتمی را کشف کرد؟

پیشرفت در فن‌آوری، یک شمشیر دو لبه برای سازمان های اطلاعاتی است. تقریباً هرگونه پیشرفت تکنولوژیکی می‌تواند دشمنان را تواناتر و مواضع دفاعی یک کشور را تضعیف کند. هم‌زمان همین پیشرفت ها می تواند به آژانس‌های اطلاعاتی اجازه دهد کار خود را بهتر و سریع‌تر انجام دهند. به‌عنوان‌مثال هوش مصنوعی هم می تواند تجزیه‌وتحلیل را

پیشرفت در فن‌آوری، یک شمشیر دو لبه برای سازمان های اطلاعاتی است. تقریباً هرگونه پیشرفت تکنولوژیکی می‌تواند دشمنان را تواناتر و مواضع دفاعی یک کشور را تضعیف کند. هم‌زمان همین پیشرفت ها می تواند به آژانس‌های اطلاعاتی اجازه دهد کار خود را بهتر و سریع‌تر انجام دهند. به‌عنوان‌مثال هوش مصنوعی هم می تواند تجزیه‌وتحلیل را بهبود بخشد و هم شناسایی جنگ اطلاعاتی دشمنان را تقریباً غیرممکن کند.

 

خدمات رمزنگاری تجاری هم از ارتباطات شهروندان و سیاست‌گذاران آمریکا محافظت می کند هم تروریست ها را قادر می سازد به صورت مخفیانه هماهنگ شوند. فن‌آوری هایی مانند هوش مصنوعی، تشخیص چهره و داده های بیومتریک به آژانس‌های اطلاعاتی برای شناسایی و بازداشت افراد تحت تعقیب کمک می‌کنند اما هم‌زمان روش های سنتی اختفاء را نیز پیچیده کرده اند.

 

افزایش حجم «اطلاعات منابع آزاد» (در نتیجه اتصال هر چه بیشتر دستگاه های هوشمند به اینترنت) بهترین نمونه خطرات فن‌آوری های نوین محسوب می شود.  بیش از نصف جمعیت جهان در حال حاضر آنلاین هستند. طبق برخی تخمین ها روند دسترسی افراد به تلفن همراه هوشمند بسیار تسهیل شده و تعداد افراد آنلاین در سال های آینده بسیار افزایش خواهد یافت. این اتصال در حال تبدیل کردن خواسته یا ناخواسته شهروندان عادی به جمع‌آوری‌کننده اطلاعات است.

 

تلفن های همراه می تواند رویدادها را فیلم‌برداری کرده و حتی لرزش فعالیت‌هایی مانند تست های زیرزمینی سلاح های هسته ای را در زمان واقعی ثبت کنند. دوربین های مداربسته بسیاری از اتفاقات را در شهرهای مختلف جهان ثبت می کنند. رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سیستم‌عامل های خرده‌فروشی آنلاین حاوی اطلاعات زیادی در رابطه با کاربران هستند. برای تحلیلگران موارد فوق گنجینه اطلاعات محسوب می شود. اسرار هنوز هم مهم هستند اما اطلاعات منابع آزاد در حال فراگیر شدن و بالقوه با ارزش تر شدن هستند، هم برای آمریکا و هم برای دشمنان آمریکا.

 

اطلاعات منابع آزاد حتی امکان دسترسی به مناطقی را ممکن کرده که بعضاً منابع مخفی نیز نمی‌توانند به آن نفوذ داشته باشند. در خصوص حمله سال ۲۰۱۴ روسیه به شرق اوکراین، هنوز هم جذاب ترین تصاویر از سربازان و نظامیان روس از سلفی کاربران شبکه های اجتماعی هنگام جابه‌جا کردن تانک ها و سایر تسلیحات قابل استخراج است.

 

 

به همین ترتیب، رسانه های اجتماعی زمان و نحوه انتقال سیستم پدافند هوایی پیشرفته (SA-11) روسیه به شرق اوکراین را درست قبل و بعد از سقوط پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی را ضبط کردند. رسانه های اجتماعی به چنان منبع ارزشمندی تبدیل شده اند که مرکز فرماندهی استراتژیک نیروهای آمریکا و مرکز فرماندهی نیروهای هسته ای، توئیتر را در کنار سایر فیدهای اطلاعات طبقه بندی شده نمایش می دهند.

 

با اینکه دسترسی آسان به داده ها و فن‌آوری های نوین هزینه این بازی را برای آمریکا کاهش داده؛ در طرف مقابل کشورهای بیشتری از جمله دشمنان آمریکا مانند ایران و کره شمالی و همچنین بازیگران غیردولتی قادرند با کمترین هزینه در سراسر جهان اقدام به جمع آوری اطلاعات کنند. هر کسی که به اینترنت متصل است می تواند تصاویر موردنظر خود را در گوگل مپ مشاهده کند، رویدادهای متعدد را در توئیتر ردیابی و با استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره به جستجو در وب‌سایت‌ها بپردازد.

 

زمانی که تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به مخفیگاه بن‌لادن در پاکستان حمله کردند (۲۰۱۱)، ارتش این کشور نتوانست قبل از حمله این عملیات را کشف کند، اما یک مشاور محلی حوزه فن‌آوری اطلاعات به نام «صهیب اطهار» این کار را انجام داده بود. هم‌زمان با ورود نیروهای آمریکایی اطهار شروع به توئیت در مورد شنیدن صداهای غیر معمول کرد. او نوشت «حضور هلی‌کوپتر در آسمان ابوت آباد آن‌هم ساعت ۱ بامداد یک اتفاق نادر است» او اندکی بعد خبر حمله را به صورت زنده گزارش کرد و حتی مدعی شد در نتیجه یک انفجار پنجره های خانه وی لرزیده است. به راحتی می توان تصور کرد که چگونه حوادث مشابه می تواند در آینده رخ دهد و عملیات سازمان های اطلاعاتی در معرض تهدید قرار گیرد.

 

در همین حال ماهواره های تجاری با کمترین هزینه برای همه در دسترس هستند. تا حدود یک دهه پیش آمریکا و روسیه با تعداد انگشت‌شماری از ماهواره های جاسوسی که هرکدام به‌اندازه یک اتوبوس بودند بر حوزه تولید اطلاعات و طبقه بندی آن تسلط داشتند؛ ماهواره هایی که پرتابشان به لطف آخرین دانش روز جهان ممکن شده و برای طراحی و استقرار آن‌ها میلیاردها دلار هزینه نیاز بود.

 

 

اکنون چین به آمریکا و روسیه پیوسته است. بااین‌وجود هزینه اندک پرتاب ماهواره های پیشرفته و کوچک شده تجاری دسترسی به این حوزه را بسیار گسترش داده است. در پنج سال گذشته تعداد کشورهای دارای ماهواره و برخوردار از این تکنولوژی به دو برابر رسیده و تعداد پرتاب سالانه بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. در دسامبر ۲۰۱۸ شرکت هوافضای «اسپیس ایکس» موشکی حامل ۶۴ ماهواره کوچک از ۱۷ کشور را به فضا پرتاب کرد. ماهواره های ارزان قیمتی به‌اندازه یک جعبه کفش تصاویر و تجزیه‌وتحلیل‌های مورد نیاز مشتریان جدید در سراسر جهان را ارائه می دهند. اگرچه این ماهواره‌ها به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با توان ماهواره های تحت مالکیت دولت آمریکا نیستند اما توانایی این ماهواره های کوچک هر روز در حال بهبود است.

 

منبع: فارین افیرز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات