تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 22:51
کد خبر : 12075

آرم‌شناسی ارتش به بهانه رزمایش پدافندی

آرم‌شناسی ارتش به بهانه رزمایش پدافندی

شنیده شدن صدای انفجار در آسمان نطنز و در ۲۰ کیلومتری تاسیسات هسته‌ای، یک ‌شبانه‌روز بعد از ناکام ماندن دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۴ باعث شد تا به سرعت سناریوپردازی‌های سیاسی- امنیتی آغاز شود.   در ادامه و به دنبال انفجار ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه شنبه ۱۳ آذرماه، سخنگوی ارتش در گفت‌وگوی

شنیده شدن صدای انفجار در آسمان نطنز و در ۲۰ کیلومتری تاسیسات هسته‌ای، یک ‌شبانه‌روز بعد از ناکام ماندن دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۴ باعث شد تا به سرعت سناریوپردازی‌های سیاسی- امنیتی آغاز شود.

 

در ادامه و به دنبال انفجار ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه شنبه ۱۳ آذرماه، سخنگوی ارتش در گفت‌وگوی زنده با خبر صداوسیما، در تایید توضیحات فرمانده پدافند منطقه نطنز اظهار داشت برای ارزیابی آمادگی میدانی، یکی از سامانه‌های موشکی آزمایش شده و جای نگرانی نیست.

 

 

این رخداد چند روز پس از آن صورت گرفت که آرم ارتش جمهوری اسلامی بخاطر اضافه شدن نیروی پدافندی به ساختار جدید تغییر یافت تا اهمیت پدافند موشکی در سیستم دفاعی و نظامی کشور نمایان‌تر شود.

 

به گزارش رسانه‌ها در ابتدای آذرماه، به دنبال قرار گرفتن نیروی پدافند هوایی ارتش در کنار سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی، آرم این سازمان تغییر یافت.

 

اگر نگاهی به آرم قبلی و فعلی بیاندازیم، دو موشکی که در کنار عقاب اضافه شده به عنوان نماد نیروی جدید قرار گرفته است.

 

اما هر یک از نمادهای آرم ارتش به چه معنا است؟ دو شمشیر متقاطع نشان دهنده بُرندگی، صلابت، روحیه رزمی و نمایانگر نیروی زمینی ارتش است.

 

عقابِ در حال پرواز هم نمایانگر قدرت، آمادگی رزمی و نشان‌دهنده نیروی هوایی است و لنگر کشتی هم سمبل سیادت نیروی دریایی به شمار می‌آید.

 

 

هر سه نماد به رنگ طلایی است که از اخلاص و صداقت در عمل حکایت دارد و اکنون نیز دو موشک همرنگ اضافه شده است. این موشک‌ها به سمت بالا طراحی شده تا نشانگر آمادگی پدافند هوایی برای ردیابی و نابودی دشمن باشد.

 

در زمینه نشانه، پرچم سه رنگ مدور ایران که بیانگر ماموریت ارتش در حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور است، در میان دایره زیتونی بعنوان معرف ارتش، قرار دارد.

 

در قسمت بالا، آیه شریفه «و ان جندنا لهم الغالبون» (همانا لشکر ما پیروز است- سوره صافات آیه ۱۷۴) به رنگ طلایی نقش بسته تا مکتبی و الهی بودن ارتش و قدرت رزمی، صلابت و عزت ارتش اسلام و افتخار ارتش به سربازی خداوند را به تصویر بکشد.

 

دو شاخه زیتون که نمایانگر صلح‌دوستی و عدالت خواهی است، در طرفین نشانه به رنگ طلایی قرار دارد که تشکیل شده از ۲۲ برگ، درهر طرف ۱۱ برگ و به نشانه بیست و دوم بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی طراحی شده است.

 

در قسمت پایین، کتیبه‌ای به رنگ زیتونی با نوشته طلایی «ارتش جمهوری اسلامی ایران» و در قسمت رأس، الله، نشانه جمهوری اسلامی ایران معرف آرمان الهی نظام و دفاع ارتش از کیان اسلام، قرار گرفته است. زمینه کلی نشانه نیز به رنگ مشکی است به این دلیل که نشان دهد ارتش همیشه سوگوار و به یاد شهیدان‌ هست و آرمان آن‌ها را هرگز فراموش نمی کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات