تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 2:01
کد خبر : 10309

بازارها زیر ضرب سیاست انقباضی؛ دولت سیزدهم در مسیر دولت یازدهم

بازارها زیر ضرب سیاست انقباضی؛ دولت سیزدهم در مسیر دولت یازدهم

سیزدهمین روز شهریورماه برای بازار سهام با رشد حدود ۲۰ هزار واحدی همراه بود تا شاخص کل به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد برسد. همزمان دلار هم روی کف ۲۷ هزار تومان قرار گرفت.   روند روزهای اخیر بازار سرمایه نشان داد که بورس با مقاومت ۱.۶ میلیونی روبرو است و گذر از این

سیزدهمین روز شهریورماه برای بازار سهام با رشد حدود ۲۰ هزار واحدی همراه بود تا شاخص کل به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد برسد. همزمان دلار هم روی کف ۲۷ هزار تومان قرار گرفت.

 

روند روزهای اخیر بازار سرمایه نشان داد که بورس با مقاومت ۱.۶ میلیونی روبرو است و گذر از این محدوده دشوار است.

 

آنچه بر ضریب این مقاومت می‌افزاید، جلوگیری دولت از افزایش قیمت ارز است و به این ترتیب بورسی‌ها در کوتاه مدت نمی‌توانند روی نیروی محرکه دلار به عنوان پیشران شاخص کل حساب بازکنند مگر اینکه رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی این خلا را تا حدی جبران کند.

 

از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم اعلام کرده سیاست انقباضی را در پیش خواهد گرفت؛ سیاستی که بر بستر اصلاح بودجه و تدبیر کسری چشمگیر آن به دنبال سرکوب کردن انتظارات تورمی است تا شاید تا حدی بتواند جلوی گرانی افسارگسیخته ماه‌های اخیر را بگیرد.

 

 

یکی از اصلی‌ترین نمودهای سیاست انقباضی، اعلام افزایش حقوق علی الحساب ۱۰درصدی برای ۱۴۰۱ است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم قصد دارد راه دولت یازدهم را در مهار نقدینگی و تورم بپیماید.

 

هر چند اکثر کارشناسان می‌گویند تا پایان سال رشد تدریجی بازار سرمایه شاخص کل را به ۲ میلیون واحد نزدیک خواهد کرد اما در طول هفته جاری بازار باید تا حدی استراحت کند و برخی از سهم‌هایی که رشد ۱۰۰ درصدی را ثبت کردند با میزانی اصلاح رو به رو شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات