تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 19:49
کد خبر : 12766

«جنگ ترکیبی» و مختصات آن

«جنگ ترکیبی» و مختصات آن

«جنگ ترکیبی» کلیدواژه‌ای بود که در دیدار روز نوزدهم بهمن رهبر انقلاب با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش پرتکرار و تحلیل‌های متعددی هم در این خصوص ارائه شد.   درباره چرایی کاربرد این ترکیب، بسیاری این بخش از سخنرانی دیروز را یادآوری می‌کنند که «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌‌جمعی {دشمن} ،

«جنگ ترکیبی» کلیدواژه‌ای بود که در دیدار روز نوزدهم بهمن رهبر انقلاب با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش پرتکرار و تحلیل‌های متعددی هم در این خصوص ارائه شد.

 

درباره چرایی کاربرد این ترکیب، بسیاری این بخش از سخنرانی دیروز را یادآوری می‌کنند که «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌‌جمعی {دشمن} ، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌‌های مختلف از جمله رسانه‌‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم.»

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به اینکه در لیست دشمنان جمهوری اسلامی، نام اسرائیل در صدر قرار گرفته، ترسیمی از جنگ ترکیبی رهبران تل‌آویو علیه تهران می‌تواند مختصات میدان «تقابل ترکیبی» دو طرف را مشخص سازد.

 

هم‌زمان با آغاز مذاکرات احیای برجام در وین و اعلام تمایل دولت «جو بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای، رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با این امر تلاش‌های خود را برای به بن‌بست کشیدن مذاکرات در هر دو جبهه دیپلماتیک و نظامی افزایش داد.

 

تارنمای «تی‌آر‌تی» (رادیو تلویزیون دولتی ترکیه) در گزارشی در این باره می‌نویسد: رژیم صهیونیستی معتقد است که ایران به دنبال ساخت سلاح‌ هسته‌ای بوده و از سال ۲۰۱۵ و در جریان مذاکرات برجام سعی داشته دولت ایران را درزمینهٔ عمل به تعهدات غیرقابل‌اعتماد نشان داده و از حصول توافق میان ایران و ۵+۱ ممانعت به عمل‌آورد؛ تلاشی که باعث شد تا خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ به دست «دونالد ترامپ» و سیاست فشار حداکثری او مورد حمایت کامل رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. اکنون نیز با روی کار آمدن دولت بایدن و تمایل دولت او برای احیای مجدد برجام این رژیم تمام ابزارهای دیپلماتیک و نظامی خود را در راستای توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران به کار بسته است.

 

تحلیلگر «تایمز ‌اسرائیل» با اشاره به سخنان برخی از مقامات اسرائیلی همچون «آویگدور لیبرمن» که ایران را دارای توانایی تولید سلاح تا پنج سال آینده دانسته و معتقد است که توافق هسته‌ای ایران را از دستیابی به سلاح باز نمی‌دارد یا «نفتالی‌بنت» که اظهار داشته توافق هسته‌ای اسرائیل را از انجام تعهداتش باز نداشته و این رژیم آزادی عمل خود در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را حفظ خواهد کرد، معتقد است که اسرائیل به دنبال اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده و مقامات این رژیم با باور به بروز کوتاهی امنیتی پس از انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ و در زمان نخست‌وزیری نتانیاهو که منجر به ایجاد فرصت برای توسعه زیرساخت‌ هسته‌ای و گسترش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران شده‌است می‌گویند که این بار غربی‌ها باید یا به سمت توافق نروند یا در صورت انعقاد قرارداد میان ایران و ۵+۱ نیز همچنان از ابزار نظامی به‌عنوان بازوی مؤثر برای تضمین رعایت مفاد قرارداد حاصل از دیپلماسی استفاده شود.

 

تصویری که «نیویورک تایمز» در ژوئیه ۲۰۲۰ منتشر و ادعا کرد حمله به نطنز کار اسرائیل و با اطلاع آمریکا بوده است

 

درباره نحوه تقابل اسرائیل با ایران «نیویورک پست» می‌نویسد: اسرائیل در طول بیش از یک سال گذشته و هم‌زمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای چهار عملیات مهم نظامی را علیه برنامه ‌هسته‌ای ‌ایران و در راستای توقف آن به انجام‌رسانده ‌است. یکی از این عملیات‌ها مرتبط است با ترور دانشمند هسته‌ای ایران محسن فخری زاده که پاییز ۲۰۲۰ در جاده آبسرد دماوند قرار گرفته‌بود به وقوع پیوست. اما نکته‌ای که در این نشریه به تشریح به آن اشاره شده ‌است عملیاتی با سه ضلع است که ادعا می‌شود به دست موساد و در طول نزدیک به یک سال در داخل ایران به انجام رسیده ‌است.

 

بر اساس گزارش این وب‌سایت و همچنان که تارنمای «جویش کرونیکل» ادعا کرده ابتدا در تابستان سال گذشته اولین فاز از اجرای این سلسله عملیات انفجاری مرموز در انبار ذخیره‌سازی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در مجتمع غنی‌سازی نطنز روی داده است؛ اقدامی که تا حدودی برای جامعه ‌اطلاعاتی ایران شوکه‌کننده ‌بوده است. بنا بر ادعای این دو نشریه در این عملیات که ساختمان این انبار به‌طور ناگهانی منفجر شده ‌بود دست عوامل موساد در کار بوده و آن‌ها از یک سال قبل در داخل زنجیره تأمین مصالح ساختمانی مجتمع نطنز نفوذ کرده ‌بودند و مواد منفجره را در قالب مصالح به نیروهای ایرانی فروخته بودند و پس از نصب مصالح مذکور و تکمیل بنای ساختمان در فرصت مناسب آن‌ها را منفجر کرده ‌بودند. گفتنی است که جوئیش کرونیکل مغز متفکر پشت سر این حمله را کسی دانسته که پیش‌ازاین  نیز در دهه نود میلادی یک میز پر از دستگاه‌های شنود را به دفتر «محمود عباس» منتقل کرده و از این طریق توانسته بود اطلاعات صوتی فراوانی از تصمیمات جبهه آزادی‌بخش فلسطین به دست آورد.

 

جبهه دیگری که در کنار تهاجمات امنیتی و اطلاعاتی علیه ایران فعال است همان فشار حداکثری است که تاثیرات خود را به صورت آشکار و پنهان و در کوتاه مدت و درازمدت می‌نمایاند و در جبهه دیگر تهاجم سیاسی-تبلیغاتی علیه تهران نیز از سوی رقبای منطقه‌ای، پایتخت‌های غربی و اپوزسیون خارج از کشور روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

 

از این رو کاربرد جنگ ترکیبی ناظر بر ایجاد تعادل و واقع‌نگری در برآورد تهدیدات پیش روی جمهوری اسلامی و نحوه مقابله با آن است که به نوعی کم‌کاری‌های حوزه اقتصاد و تبلیغات سیاسی را یادآور می‌شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات