تاریخ انتشار : شنبه 28 تیر 1399 - 14:59
کد خبر : 1282

نفسَت اژدرهاست

نفسَت اژدرهاست

خیلی از ما، شاید همه ما، این روزها که بیداد فساد و هیاهوی مبارزه با فساد بیشتر به چشم و گوش می‌رسد خود را در نقش شوالیه ضدفساد و منجی مردم از فشارهای شدید اقتصادی می‌بینیم و تصور می‌کنیم اگر امکان و قدرتی در ساختار سیاسی داشتیم یا حتی در راس نظام سیاسی بودیم می‌توانستیم

خیلی از ما، شاید همه ما، این روزها که بیداد فساد و هیاهوی مبارزه با فساد بیشتر به چشم و گوش می‌رسد خود را در نقش شوالیه ضدفساد و منجی مردم از فشارهای شدید اقتصادی می‌بینیم و تصور می‌کنیم اگر امکان و قدرتی در ساختار سیاسی داشتیم یا حتی در راس نظام سیاسی بودیم می‌توانستیم کاری کنیم کارستان و اوضاع را به کل تغییر دهیم.

 

واقعیت اما این است که چنین احتمالی برای بسیاری از ما نزدیک به صفر است و حلقه بسته نخبگان چنین اجازه ای را به ما نمی‌دهد.

 

البته و به شخصه این وضعیت را لطفی از جانب خداوند می‌بینم، هر چند این ذره‌ای از دغدغه‌هایم برای دگرگونی وضع موجود، مهار طغیان فساد و بهبود وضعیت معیشت مردم نمی‌کاهد.

 

بسیاری از ما بدون قدرت و منصب، امتحان خود را دست کم پیش خود پس داده‌ایم و کم و بیش از نقاط ضعف و قوت خود خبر داریم.

 

می‌گویند مهمترین آسیب‌هایی که مسئولان و دولتمندان را تهدید می‌کند از جانب دیده و دل است؛ کما این که طی این سال‌ها از اوضاع و احوال مسئولانی که اسیر دل و دیده شده‌اند با خبر شده‌ایم و عاقبتِ آنان را به عینه دیده‌ایم.

 

دل و دیده البته تنها در گروی زیبارویان نمی‌رود و عواملی چون دل‌نگرانی از آینده، دلبستگی به زن و فرزند، ملاحظات مربوط به رفاقت، تلاش برای راضی نگاه داشتن کانون‌های قدرت و حفظ موقعیت و مقام، کسب و حفظ مال دنیا را برای صاحبان جاه و منصب گریزناپذیر به تصویر می‌کشد.

 

ما به جای هیچکدام از آنان نیستیم. نه دفتر و دستکی که زیباچهره‌های طناز به آن رفت و آمد داشته باشند نه خزانه‌ای که بدون نظارتی خاص بر آن دسترسی و تسلط یافته باشیم.

 

همچنان که حضرت مولانا می‌فرماید: نفست اژدرهاست او کی مرده است/ از غم بی‌آلتی افسرده است.

 

آری افسردگیِ نفس خیلی از ما از غم بی‌آلتی است و معلوم نیست اژدهای درونمان زیر تابش نگاه داغ صاحبان جمال و درخشش سکه‌های طلا چه رفتاری از خود نشان دهد.

 

در این فضا آنچه می‌تواند بر این اژدها افسار زند یک کلمه و آن «قانون» است؛ مفهومی چون «قانونگرایی» و «حاکمیت قانون» که ریشه‌دار شدن آن در جامعه و کشور ما باعث می‌شود تا اژدهایی چه با آلت و چه بی ‌آلت فرصتی برای جولان نیابد و فساد و فقر به تدریج از زندگی ما بگریزد.

 

سیدمحمد موسی کاظمی مدیرمسئول ایران مامن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات