تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 18:05
کد خبر : 3376

محیط زیست مرند در محاق

محیط زیست مرند در محاق

شهرستان مرند یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خطه آذربایجان که نزد بسیاری از دوستداران طبیعت به باغ شهر مرند معروف است، متاسفانه چند سالی است شاهد تعدی‌های بسیار زیادی به طبیعت و حتی آثار باستانی‌اش است.   قوجا مرند که از بی‌توجهی‌ها به محیط زیست و حتی آثار باستانی چون قلعه مانداگارانا (قلعه یالدیر) بقعه پیر

شهرستان مرند یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خطه آذربایجان که نزد بسیاری از دوستداران طبیعت به باغ شهر مرند معروف است، متاسفانه چند سالی است شاهد تعدی‌های بسیار زیادی به طبیعت و حتی آثار باستانی‌اش است.

 

قوجا مرند که از بی‌توجهی‌ها به محیط زیست و حتی آثار باستانی چون قلعه مانداگارانا (قلعه یالدیر) بقعه پیر خموش، حمام قاضی، کاروانسرای آلاکی وموزه نساخته دکتر نصیری با میلیاردها ارزش مالی اهدایی از سوی افتخار شهر، در سینه خود هزاران درد ناگفته دارد، متاسفانه سال‌های سال است که نتوانسته دل مسوولان انتخابی و انتصابی را به درد آورد و صرفا به مردم و رسانه‌ها شکوه برده است.

 

یکی از مهمترین اقدامات تاسف‌بار چند سال اخیر شهرستان پیر و خموش مرند، هجوم غارتگران به کوه‌های این شهرستان است که متاسفانه برخی از آنها چون کوه سامبران که یکی از مهمترین‌نمادهای شهر است به بهانه استخراج معدن مورد تعدی قرار گرفته است. گفته می‌شود وقفه طولانی‌مدت استخراج از سوی پیمانکاران رو به اتمام است و با گرفتن مجوزهای لازم شروع به تخریب دوباره آن خواهند کرد.

 

سد انه مه (انامق) یکی دیگر از نمادهای مهم محیط زیستی این شهر است که به کل خشکیده و هنوز توجه هیچ مسئولی را برای عکس یادگاری به خود جلب نکرده است.

مرند

خشک شدن کامل سد انامه (انامق)

 

کوه‌های زنوز نیز وضعیتی مشابه دارد.  شهر توریستی زنوز که یکی از مهم‌ترین مناطق شهرستان مرند حتی آذربایجان شرقی است این روزها شاهد تخریب کوه‌هایش برای تولید محصولات صنعتی است؛ منطقه‌ای که سال‌ها اثرات نتایج تبصره ۵ماده ۴۳ قانون ششم توسعه در حوزه معادن را لمس نکرده است.

زنوز

تخریب کوه‌های منطقه گردشگری زنوز

 

‍ البته با لطف خداوند و عضویت نماینده محترم شهرستان‌های مرند و جلفا در جایگاه نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس امید مردم برای به‌سامان شدن این موضوعات زیست‌محیطی شهرستان دوچندان شده است. همچنبن با توجه به قرار گرفتن در جایگاه نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن انتظارها برای حق‌های فراموش شده و به محاق رفته از تبصره ۵ماده ۴۳ قانون ششم توسعه، معادن فعال در حوزه  شهرستان مرند به سر آمده است ؛ تبصره ای که می‌گوید باید معاون یک درصد از درآمد خود را به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی اختصاص دهند.

 

یقینا حل این دو معضل اساسی شهرستان ضمن اینکه همچنان باعث حفظ عنوان باغ شهر خواهد شد، افتخار عضویت این دو جایگاه کلیدی مجلس را برای منتخبین شیرین‌تر ساخته وعناوین سلف خود را نیز به چالش خواهد کشید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات