تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 13:03
کد خبر : 13032

توپ حذف ارز ترجیحی در زمین دولت؛ وحشت از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

توپ حذف ارز ترجیحی در زمین دولت؛ وحشت از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

در میانه دعواها بر سر حذف یا ادامه تزریق ارز ترجیحی به اقتصاد کشور، «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون تلفیق گفته بود اگر مجلس به این نتیجه برسد که دولت قادر است بدون آسیب‌زدن به معیشت و سفره مردم، گام حذف ارز ترجیحی را بردارد، مجلس حتما کمک می‌کند.   به نوشته «اقتصاد نیوز» یکی

در میانه دعواها بر سر حذف یا ادامه تزریق ارز ترجیحی به اقتصاد کشور، «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون تلفیق گفته بود اگر مجلس به این نتیجه برسد که دولت قادر است بدون آسیب‌زدن به معیشت و سفره مردم، گام حذف ارز ترجیحی را بردارد، مجلس حتما کمک می‌کند.

 

به نوشته «اقتصاد نیوز» یکی از دلایل مخالفت دولت با ادامه پرداخت یارانه ۴۲۰۰ تومانی این بود که حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولت در سال آینده می‌کاست.

 

به گزارش ایران مامن، نمایندگان دیروز در ادامه روند بررسی بودجه، سازوکار حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را به تصویب رساندند. مجلسی‌ها به شرطی به دولت برای حذف ارز ترجیحی برای واردات این کالاها مجوز دادند که «در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف ۱۸، جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را از طریق تامین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد» و چنانچه دولت قصد داشت کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، موظف است که پیشاپیش ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کنندگان برای تهیه این کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها یا از طرق جایگزین مطمئن به‌ نحوی انجام دهد که شهروندان بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.

 

 

به نوشته «اعتماد» از ماه‌ها پیش هر گاه بحث از حذف ارز ترجیحی به درازا می‌کشید و بعضی ناظران از اختلاف‌نظر میان دولت و مجلس در این رابطه سخن می‌گفتند، در عین حال برخی دیگر از ناظران نیز تاکید داشتند که دولت و مجلس هردو می‌دانند که چاره‌ای جز این ندارند اما می‌خواهند مسوولیت این تصمیم اساسی و پرهزینه را که بعضی معتقدند از آن جراحی‌های بزرگ اقتصادی است، به دوش طرف مقابل بیندازند؛ ادعایی که حالا سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تعارف را درباره آن کنار گذاشته و با بیان اینکه مصوبه روز گذشته به معنای آن نیست که مجلس، دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده باشد، گفته مجلس این اختیار را به دولت داده و صراحتا تاکید کرده است، بنابراین در صورتی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای سال آتی از هر کالایی حذف شود، با تصمیم دولت بوده است!

 

در همین حال و در شرایطی که روزنامه «جمهوری اسلامی» فعل و انفعالات دیروز بهارستان را «تسلیم نمایندگان مقابل فشار دولت» توصیف کرده، رسانه‌های دیگر نوشته‌اند باید به انتظار «نتایج فاجعه‌بار» دلار ۴۲۰۰ تومانی نشست.

 

دیدگاه‌های بدبینانه در فضای مجازی نسبت به این تصمیم هم کم نیست کما اینکه یکی از کاربران در این باره نوشته است: حذف ‎ارز ترجیحی و تک نرخی کردن آن روی کاغذ به نفع مردم است؛ فقط کاغذ! اما در بلندمدت عموم مردم را تحت فشار عمیق و مضاعف قرار می دهد چون تصمیم‌سازی باندهای اقتصادی منشا قانونگذاری غلط و ایجاد فساد و دلال‌پروری است.

 

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها مانند «ابتکار» چشم‌انداز جایگزینی «اقتصاد کوپنی» را در پی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی ترسیم کرده و طیفی هم مانند «آفتاب یزد» به افسارگسیختگی اقلام مختلف مانند «گرانی دارو» اشاره کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات