تاریخ انتشار : سه شنبه 9 فروردین 1401 - 22:34
کد خبر : 13214

زورآزمایی اسرائیل با ایران در آفریقا

زورآزمایی اسرائیل با ایران در آفریقا

چندی پیش نیروهای امنیتی اتیوپی یک گروه ۱۵ نفره را به اتهام تلاش برای حمله به سفارت امارات در آدیس‌آبابا پایتخت این کشور بازداشت کردند.   برخی از رسانه‌ها و منابع ‌اطلاعاتی ‌غربی و اسرائیلی ادعا کرده‌اند این ۱۵ نفر به همراه رهبر آن‌ها «احمد‌ اسماعیل» که چندی بعد در سوئد با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی

چندی پیش نیروهای امنیتی اتیوپی یک گروه ۱۵ نفره را به اتهام تلاش برای حمله به سفارت امارات در آدیس‌آبابا پایتخت این کشور بازداشت کردند.

 

برخی از رسانه‌ها و منابع ‌اطلاعاتی ‌غربی و اسرائیلی ادعا کرده‌اند این ۱۵ نفر به همراه رهبر آن‌ها «احمد‌ اسماعیل» که چندی بعد در سوئد با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی متحد آفریقایی، آسیایی و اروپایی بازداشت‌ شد، هسته تروریستی خاموشی بودند که از سوی نیروهای ‌اطلاعاتی ایران فعال و به استخدام درآمده بودند و قرار بود تا با اجرای برخی حملات تروریستی در آفریقا انتقام ترور سردار سلیمانی و نیز محسن ‌فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایرانی را بگیرند.

 

بنا بر ادعای برخی منابع همچون وب‌سایت «تایمزآو‌اسرائیل» با توجه به عادی‌سازی روابط تل‌آویو با امارات در چند ماه گذشته و با منظور انتقام از این کشور، سفارت‌خانه امارات به‌عنوان هدف این عملیات درنظرگرفته شده ‌بود. «نیویورک‌تایمز» نیز ضمن تائید این خبر به کشف یک انبار مواد منفجره و سلاح متعلق به این گروه اشاره‌کرده است.

 

 

نکته جالب‌توجه در این قضیه این است که با وجود نشانه رفتن انگشت اتهام آمریکا و اسرائیل به‌سوی ایران در این واقعه، آدیس‌آبابا از متهم کردن مستقیم ایران در این قضیه طفره رفت؛ رویکردی که برخی دیپلمات‌های غربی معتقدند علت آن این است که دولت اتیوپی تمایل به اجتناب از ورود به درگیری‌های میان قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بر سر چنین موضوعاتی را دارد.

 

بااین‌حال برخی از مقامات اسرائیلی و آمریکایی در مصاحبه‌های مختلف با نشریاتی همچون تایمز ابراز داشته‌اند که این واقعه بخشی از تلاش‌های ایران برای تدارک یک سلسله از حملات به اهداف نرم اسرائیل در کشورهای آفریقایی به‌منظور انتقام ترورها است. از نمونه دیگر این اتهامات که از سوی تایمز‌آو‌اسرائیل منتشر شده‌ می‌توان به منتسب‌ ساختن هسته تروریستی دیگری به ایران که قصد حمله به سفارت امارات در خارطوم را داشتند اشاره کرد. همچنین یک مقام ارشد آمریکایی نیز مدعی تلاش نافرجام ایران برای ترور «لانا مارکس» سفیر ایالات‌متحده در آفریقای جنوبی شد.

 

با وجود اینکه هنوز اتهامات وارده به این افراد به‌طور رسمی تائید نشده ولی تایمز‌آو‌اسرائیل به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی‌ شده که سه نفر از این بازداشت‌شدگان هویت ایرانی‌الاصل دارند و الباقی به دست این افراد استخدام شده‌اند.

 

بنا بر نظر برخی تحلیلگران رسانه‌های اسرائیلی با استناد به این واقعه و نیز برشمردن برخی وقایع مشابه از جمله انفجار سفارت اسرائیل در دهلی‌نو به دست گروهی موسوم به «حزب‌الله هند» یا بازداشت افرادی وابسته به سرویس اطلاعاتی ایران در یکی از کشورهای ‌شرقی آفریقا که این رسانه‌ها (ازجمله شبکه خبری کان اسرائیل) مدعی تلاش آن‌ها برای طراحی حمله به سفارتخانه‌های آمریکا، اسرائیل و امارات در برخی کشورهای آفریقایی هستند، سعی در خطرناک نشان ‌دادن سیاست خارجی و اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران هم‌زمان با ادامه مذاکرات اجرای برجام را دارند تا با کمرنگ نشان ‌دادن اثرگذاری تعهدات برجامی ایران در جلوگیری از این اقدامات مخرب و در عوض حجم بالای تبادلات ‌مالی که پس از احیای برجام و رفع تحریم‌ها به سوی ایران روانه می‌شود، این توافق را یک‌طرفه و به نفع ایران جلوه داده و کشورهای ۵+۱ را از تمدید توافق مذکور منصرف سازند.

 

از طرفی نیویورک‌تایمز با استناد به نظر برخی تحلیلگران دیگر مانند «بروس ریدل» افسر سابق سازمان سیا بیان می‌دارد که با توجه به اینکه پس از عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل این کشور در لیست دشمنان ایران قرار گرفت و با توجه به درگیری اتیوپی در جنگ داخلی در منطقه شمالی تیگرای هدف قراردادن امارات در این کشور می‌توانسته امری سهل‌الوصول و وسوسه‌برانگیز باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات