تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1400 - 23:51
کد خبر : 13090

شوک ایرانی به مذاکره

شوک ایرانی به مذاکره

همزمان با توقف مذاکرات وین، مذاکرات ایران و عربستان هم به صورت یکطرفه و از سوی تهران معلق شد.   اصلی‌ترین دلیل توقف مذاکرات دیرآهنگ با سعودی‌ها اعدام بی‌سابقه ۸۱ نفر در عربستان عنوان شده که بنا بر اعلام منابع عراقی ۴۰ نفر از آنان شیعه بوده‌اند.   در مورد مذاکرات وین که انگشت اتهامات

همزمان با توقف مذاکرات وین، مذاکرات ایران و عربستان هم به صورت یکطرفه و از سوی تهران معلق شد.

 

اصلی‌ترین دلیل توقف مذاکرات دیرآهنگ با سعودی‌ها اعدام بی‌سابقه ۸۱ نفر در عربستان عنوان شده که بنا بر اعلام منابع عراقی ۴۰ نفر از آنان شیعه بوده‌اند.

 

در مورد مذاکرات وین که انگشت اتهامات خارجی و داخلی اکثرا به سمت روس‌ها نشانه رفته هم سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشته مشخص نیست چه زمانی به مذاکرات احیای برجام بازخواهیم گشت.

 

آنچه مشخص است چانه‌زنی‌ها در وین به پایان رسیده اما به گفته مقامات ایرانی مذاکرات به مقصد مشخصی نرسیده و توافقی شکل نگرفته است بنابر این همه چیز در پایتخت کشورهای اصلی حاضر در مذاکرات یعنی تهران و واشنگتن تعیین تکلیف خواهد شد و نه حتی در مسکو.

 

در تازه‌ترین رخداد مرتبط با مذاکرات، سپاه پاسداران آن طور که خبرگزاری «تسنیم» نوشته ۱۰ فروند موشک نقطه‌زن فاتح به سمت مرکز اجتماع صهیونیست‌ها در اربیل عراق شلیک کرده تا هشداری باشد به اسرائیل که در صورت تکرار حملاتش در اراضی اشغالی هدف قرار خواهد گرفت.

 

صرف‌نظر از پیامدهای منطقه‌ای این اقدام از جمله اعتراض مقامات رسمی بغداد، حمله به اربیل از دید برخی ناظران گویای برداشتی از رفتار و نوع کنشگری آمریکا است که می‌گوید کاخ سفید را در این مقطع زمانی می‌توان هدف فشارهای بیشتری قرار داد تا دست کم کف برجامی را بپذیرد.

 

 

بر اساس این برداشت، در پی تحولات مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین، بستن پرونده هسته‌ای ایران به دلایل ژئواستراتژیک (بستن پرونده‌های خاورمیانه‌ای و فراغت بال جهت نبرد راهبردی با غول‌های شرقی) و نیز کنترل بازار انرژی و همچنین نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برای رهبران کاخ سفید اهمیت زیادی دارد.

 

در همین حال، به هم ریختگی اوضاع خاورمیانه به خصوص در اوج نارضایتی امارات و عربستان از سیاست‌های دولت «جو بایدن» ضرباتی مهلک برای وی خواهد بود بنابر این و برخلاف دوران «دونالد ترامپ» شاید زهر چشم گرفتن از واشنگتن محرکی برای همسازی بیشتر از سوی آمریکایی‌ها باشد.

 

به همه این‌ها وقتی حمله انتقامی لاس وگاس و اظهاراتی در خصوص حسینیه کردن کاخ سفید که اضافه شود این دیدگاه به شکلی هرچند عامیانه تقویت می‌شود.

 

در این اوضاع، ابهامات درباره نحوه بازی طرف‌های برجامی فزاینده است چنان که روزنامه «سازندگی» ذیل عنوان «فشارهای ناموجه» می‌نویسد: با گذشت دو روز از توقف مذاکرات وین هیچ کس درباره زمان دقیق از سر گرفتن مذاکرات و ارائه راه حل سخنی نگفته است. نقش آمریکا در این وقفه چیست و روسیه چه خواسته‌ای دارد؟

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات