تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 17:02
کد خبر : 14027

تعبیر وارونه یک کابوس؛ از ونزوئلایی شدن بترسیم یا …؟

تعبیر وارونه یک کابوس؛ از ونزوئلایی شدن بترسیم یا …؟

رئیس جمهوری ونزوئلا با آمدنش به ایران و ملاقات با شخصیت‌های اصلی سیاسی به یکی از خبرسازان تبدیل شد؛ رئیس‌جمهوری که بعد از ۶ سال به ایران آمد تا سند همکاری‌های جامع ۲۰ ساله را در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی با ایران به امضا برساند.   به گزارش ایران مامن، «نیکلاس

رئیس جمهوری ونزوئلا با آمدنش به ایران و ملاقات با شخصیت‌های اصلی سیاسی به یکی از خبرسازان تبدیل شد؛ رئیس‌جمهوری که بعد از ۶ سال به ایران آمد تا سند همکاری‌های جامع ۲۰ ساله را در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی با ایران به امضا برساند.

 

به گزارش ایران مامن، «نیکلاس مادورو» در مراسم تحویل دومین نفتکش ایرانی به ونزوئلا اظهار داشت مطمئنم روح چاوز از خوشحالی لبخند به لب دارد؛ خوشحالی که طبیعی به نظر می‌رسد زیرا باعث خواهد شد کشورش با توان بیشتری نفت بفروشد و دلار بیشتری به دست آورد.

 

چند هفته بعد از راه‌افتادن حرف و حدیث‌های مربوط صادرات بنزین ۵۰۰ تومانی به ونزوئلا (درست در مقطعی که بنزین سه هزار تومانی کشور را به هم ریخت)، رسانه‌ها اواخر اردیبهشت نوشتند ایران با ارسال میعانات گازی به ونزوئلا و ترکیب آن با نفت سنگین این کشور، تولید نفت ونزوئلا را دو برابر کرده و چین نفت این کشور را ۲۵ دلار زیر قیمت بازار می‌خرد!

 

حالا در شرایطی که عراق، روسیه و ونزوئلا به عنوان رقبای نفت‌فروشی ایران، کار را برای صادرات دشوار ساخته‌اند، توقف مذاکرات هسته‌ای و صدور قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان، چشم‌اندازهای بهبود اوضاع سیاست خارجی و به تبع آن اقتصاد را کمرنگ‌تر می‌سازد.

 

در این شرایط عبور دلار از مرز ۳۳ هزار تومان غیرطبیعی نیست؛ رخدادی که اولین التهابات آن در بازار لوازم خانگی امین حضور پایتخت به چشم آمد و به تجمعات اخیر بازنشستگان اضافه شد.

 

 

با توجه به این اوضاع و هر چند رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی از تداوم تورم ونزوئلایی (حدود ۷۰۰ درصد) سخن می‌گویند اما مجوزهای دولت «جو بایدن» باعث شده دولت مادورو بتواند از فرصت جنگ اوکراین استفاده کرده و منافعی مشترک را با آمریکایی‌ها در بازار انرژی رقم بزند.

 

تصویری گویا از بی ارزشی پول ونزوئلا

 

در آستانه سفر مادورو به ایران هم رسانه‌ها درباره اوضاع جدید اقتصادی ونزوئلا نوشتند این کشور توانسته زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی را فراهم ساخته و ضمن ایجاد ثبات ارزی، به رشد ۲۰ درصدی برسد.

 

با استناد به این آمار و ارقام برخی رسانه‌ها ابراز خوش‌بینی کردند «اتحاد نفتی علیه تحریم» با کمک ونزوئلا شکل گیرد. این در حالی است که روزنامه «شرق» به نقل از تحلیلگر حوزه آمریکای لاتین نوشته است: با شناختی که من از سیاست خارجی ونزوئلا دارم، اگر مذاکرات دولت مادورو با بایدن به نتیجه برسد یا اینکه در گفت‌وگوها با جریان اپوزیسیون داخلی امیدی حاصل شود، مطمئن باشید که ونزوئلا با وجود مجموعه سفرهای نیکلاس مادورو به ترکیه، ایران یا الجزایر و امضای سند همکاری‌های متعدد مانند همین سند جامع همکاری راهبردی ۲۰‌ساله با تهران به سمت واشنگتن خواهد رفت.

 

 

در این اوضاع هر چند روزنامه «کیهان» به ۶۱ اقتصاددانی که به رئیسی نامه نوشته‌ و درباره تورم سه رقمی هشدار داده‌اند تاخته و آنان را بانیان اوضاع موجود معرفی کرده اما مردم واقعا نگرانند که «ایرانی شدن اقتصاد» به اصطلاح و مدلی برای ترسیم اوضاع هولناک اقتصادی تبدیل و معیشتشان انگشت‌نمای جهان شود و جای مدل‌های «ونزوئلایی» و «زیمباوه‌ای» را بگیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات