تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 15:15
کد خبر : 14696

توضیحات بهداشتی درباره واکسن‌های تاریخ‌مصرف گذشته

توضیحات بهداشتی درباره واکسن‌های تاریخ‌مصرف گذشته

کمتر از یک هفته بعد از آن که «اعتماد» تصاویر و توضیحاتی از برخی شهروندان درباره تزریق واکسن آسترازنکای تاریخ مصرف گذشته در مشهد و تهران منتشر کرد، امروز هم نوشت نامه‌ای به این روزنامه رسیده که حکایت از مکاتبه مسوولان وزارت بهداشت برای تمدید یک ‌ساله تاریخ اعتبار واکسن پاستوکووک دارد.   به استناد

کمتر از یک هفته بعد از آن که «اعتماد» تصاویر و توضیحاتی از برخی شهروندان درباره تزریق واکسن آسترازنکای تاریخ مصرف گذشته در مشهد و تهران منتشر کرد، امروز هم نوشت نامه‌ای به این روزنامه رسیده که حکایت از مکاتبه مسوولان وزارت بهداشت برای تمدید یک ‌ساله تاریخ اعتبار واکسن پاستوکووک دارد.

 

به استناد این نامه، «محمد مهدی گویا» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اواسط خرداد امسال خطاب به معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، درخواست مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو برای افزایش یک ساله تاریخ انقضای واکسن پاستوکووک را ضمیمه کرده و خواستار اقدامات لازم شده و رونوشت این نامه را هم برای دبیرخانه معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ارسال کرده است.

 

پس از انتشار این اخبار بود که مسئولان وزارت بهداشت به تب و تاب پاسخگویی در این زمینه افتادند. «ایرنا» از رسانه‌هایی بود که گزارشی را در این باره منتشر و با افرادی چون با «کمال حیدری» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌وگو کرد.

 

بر اساس گزارشی که ایرنا منتشر ساخته، بررسی شایعات منتشر شده در فضای مجازی و بین مردم درباره تزریق واکسن‌های تاریخ گذشته و عوارض و خطرات این واکسن ها و پرس و جو از منابع رسمی و کارشناسان غیر رسمی نشان می‌دهد که هنوز واکسن تاریخ مصرف گذشته ‌آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون کشور توزیع نشده است اما تاریخ مصرف این واکسن طی روزهای آتی منقضی می‌شود با این حال مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد درست بلافاصله بعد از پایان تاریخ مصرف این واکسن‌ها اثربخشی و ایمنی آنها پایین نمی آید و نه تنها هنوز عوارض جدی و نگران کننده‌ای از واکسن‌ها وجود ندارد بلکه در صورتی که مدت نسبتا طولانی از تاریخ مجوز و انقضای اثربخشی واکسن کم می‌شود.

 

 

به نوشته ایرنا، تمدید تاریخ واکسن داخلی پاستوکووک هم صحت دارد و علت آن این است که مجوز این واکسن به صورت اضطراری و موقت صادر شده و به همین علت تاریخ انقضای آن کم و حدود ۶ ماه پیش بینی شده است اما با  گذشت زمان و تایید اثربخشی واکسن، مدت زمان مجوز و تاریخ مصرف واکسن مثلا به مدت یکسال تمدید می‌شود و این رویه معمول در دنیاست.

 

درباره عوارض واکسن کرونا نیز بررسی ها نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت به جز عوارض مقطعی در زمان تزریق مانند تب و لرز و درد موضعی عوارض جدی وجود ندارد اما با توجه به تازگی موضوع پاندمی کرونا و تولید واکسن این بیماری قضاوت درباره هر گونه عوارض این واکسن نیازمند گذشت زمان بیشتری است اما با توجه به تزریق ده‌ها میلیارد واکسن کرونا با روش‌ تولید مختلف تاکنون گزارش خاصی از عوارض این واکسن‌ها در هیچ کشوری وجود ندارد و احتمال بروز عوارض جدی آن بسیار اندک است.

 

به گزارش ایران مامن، در ادامه وزیر بهداشت هم با اشاره به ورود به موج هفتم کرونا به خبرنگاران گفت: مراکز واکسیناسیون حق تزریق واکسن کرونای تاریخ گذشته را ندارند. واکسن ها دارای سیستم الکترونیک و یو آی دی هستند و هیچ تغییری در آن داده نمی‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات