تاریخ انتشار : شنبه 7 تیر 1399 - 11:27
کد خبر : 973

جنجالی که از اهواز شروع شد/ استقلال و گزینه کناره‌گیری از لیگ

جنجالی که از اهواز شروع شد/ استقلال و گزینه کناره‌گیری از لیگ

اهواز چهارشنبه‌شب هرچقدر برای خوزستانی‌ها و طرفداران فولاد خوزستان شب شاد و خاطره‌انگیزی بود و آنها را دوباره به سال‌های نه‌چندان دور دوران قهرمانی و افتخار در فوتبال ایران برد و بار دیگر هواداران تیم سرخپوش را به روزهای خوش آینده امیدوار کرد، اما ازسوی دیگر برای استقلالی‌ها که به سه امتیاز این دیدار حتی

اهواز چهارشنبه‌شب هرچقدر برای خوزستانی‌ها و طرفداران فولاد خوزستان شب شاد و خاطره‌انگیزی بود و آنها را دوباره به سال‌های نه‌چندان دور دوران قهرمانی و افتخار در فوتبال ایران برد و بار دیگر هواداران تیم سرخپوش را به روزهای خوش آینده امیدوار کرد، اما ازسوی دیگر برای استقلالی‌ها که به سه امتیاز این دیدار حتی بیشتر از نان شب احتیاج داشتند، شبی کابوس‌وار و دلهره‌آور بود. بعد از حدود چهارماه تعطیلی رقابت‌های لیگ به‌خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا، این رقابت‌ها با برگزاری یک دیدار عقب‌مانده از هفته هفدهم رقابت‌ها ازسر گرفته شد و تیم‌های فولاد و استقلال که باید در روزهای خنک زمستان به مصاف هم می‌رفتند، این اتفاق در آن موعد محقق نشد و درنهایت در یکی از گرم‌ترین روزهای تابستانی اهواز که به خرماپزان معروف است موکول شد و کلی حاشیه و سروصدا به‌راه انداخت.

به گزارش ایران مامن از روزنامه فرهیختگان ، دو تیم درحالی بعد از حدود چهارماه وقفه رقابت‌ها به مصاف هم رفتند که اگر استقلال حریفش را شکست می‌داد می‌توانست به قهرمانی امیدوار بماند و ازسوی دیگر یاران نکونام نیز برای دستیابی به سهمیه آسیا هم این فرصت را داشتند تا خود را درجمع تیم‌های بالانشین جدول همچنان حفظ کنند. بنابراین ارزش حیاتی سه امتیاز این دیدار بیش از هرچیز دیگری ازجمله تقابل سرمربیان استقلالی دو تیم به حساسیت‌های مسابقه افزود و قبل از برگزاری، رسانه‌ها از این دیدار به‌عنوان یک جنگ تمام‌عیار نام برده بودند؛ جنگی که درنهایت در ورزشگاه اختصاصی فولاد یا همان فولادآرنا اتفاق افتاد و کلی هم خسارت و عواقب روی دست تیم بازنده یعنی استقلال گذاشت.

 

 مجیدی به داور مسابقه چه گفت؟

هرچند تا دقایق پایانی نیمه اول همه‌چیز بر وقف مراد فرهاد مجیدی و شاگردانش بود اما در یک صحنه ناگهان ورق برگشت و با اشتباه علی کریمی و خطایی که مرتکب شد و کارت قرمزی که داور مسابقه به او نشان داد و بعد از آن جر و بحث فرهاد مجیدی با کادر داوری و اخراج این سرمربی از روی نیمکت استقلال، آبی‌ها به‌هم ریختند و از همان زمان عنان کار را از دست داده و درنهایت هم بعد از ۹ نفره شدن مشخص بود که دیگر نمی‌توانند همان یک‌امتیاز را هم حفظ کنند و باید با دست‌خالی به تهران برگردند.

در این مدت رسانه‌ها و کارشناسان فنی و داوری تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی را از متن و حاشیه دیدار دو تیم فولاد و استقلال منتشر کرده و در این خصوص زیاد خواندیم و شنیدیم اما اینکه واقعا در آن لحظات جهنمی بر استقلالی‌ها چه گذشت که ناگهان از همه‌چیز به هیچ‌چیز رسیدند، می‌تواند جالب‌توجه باشد.

در این مورد یکی از افراد حاضر کنار زمین درخصوص اینکه در آن لحظات چه اتفاقی افتاد و مجیدی به داور مسابقه چه حرف‌هایی زد که او را وادار کرد تا کارت قرمز را به سرمربی استقلال نشان بدهد چنین می‌گوید «در هر صورت وقتی که یکی از بازیکنان تیمی از زمین مسابقه اخراج می‌شود در این لحظات می‌طلبد کادرفنی و به‌خصوص سرمربی تیم فوق آرامش خود را حفظ کرده و این آرامش را برای ادامه مسابقه به تیمش منتقل کند. مجیدی یک‌بار دیگر فصل گذشته در تقابل با نفت آبادان و آن زمانی که داور گل سالم استقلال را در آبادان مردود اعلام کرد اختیارش را از دست داد و درنهایت با رفتارش و برخی ادعاهایی که مطرح کرد باعث شد داور مسابقه او را اخراج کند، اما انگار این مربی از این رفتارها درس نگرفته و یک‌بار دیگر در فصل جدید کارهایش را تکرار کرد و این درحالی است که سرمربی یک تیم به‌عنوان نفر اول باید الگوی سایرین و به‌خصوص بازیکنانش در زمین مسابقه باشد. مشخص است وقتی مجیدی آرامش لازم را ندارد و آن‌طور عصبانی شده و به سمت داور مسابقه به زمین رفته و او را درخصوص کارت قرمزی که داده بازخواست کرده و به‌صورت توهین‌آمیز با وی صحبت می‌کند، بازیکنان تیمش هم با تبعیت از سرمربی خود همین رفتار را در زمین ارائه می‌دهند، همان‌طور که عارف غلامی در دقایق آغازین نیمه دوم با پرخاشگری به سمت داور مسابقه رفت و او را با ادبیاتی خطاب کرد که موجب شد داور مسابقه به‌درستی کارت زرد دوم و کارت قرمز را به مدافع استقلال نشان بدهد. او رفتاری اعتراض‌آمیز همراه با پرخاشگری داشت و به‌نظر کارت زرد دوم برای او درست بود..»

 

 مجیدی: سهمیه اخراج استقلال تمام نشد؟

مجیدی در آن لحظات به‌قدری عصبانی بود که نمی‌توانست خودش را کنترل کند و چندین‌بار برای صحبت و مشاجره با داور به زمین رفت. این درحالی است که طبق قوانین جدید داوری، اگر اعضای کادرفنی تیم‌ها جهت اعتراض به داور و تصمیماتش به زمین مسابقه بروند داور باید آنها را از روی نیمکت اخراج کرده و نکته قابل‌توجه اینکه به‌جز این اقدام سرمربی استقلال که طبق قوانین کارت قرمز به‌همراه داشت، سرمربی آبی‌ها به گفته چند تن از شاهدان حاضر در صحنه الفاظی را علیه داور مسابقه به‌کار برد که اگر داور حتی به‌خاطر شرایط مسابقه قصد مدیریت صحنه را هم داشت اما از این موضوع منصرف شد و به‌خاطر بعضی از اتهامات، مجیدی را از روی نیمکت استقلال اخراج کرد.

فرهاد مجیدی

مجیدی گویا در صحبت‌هایش رو به سیدعلی از برخی روابط او با یک فرد خاص یادکرده و مدام به داور تاکید کرده خدایی وجود دارد و کمک می‌کند او حق استقلال را از این فوتبال کثیف بگیرد. درنهایت هم با هدایت سعید رمضانی روی سکوها منتقل شد و از آنجا کار را دنبال کرد اما جالب اینکه طعنه‌ها و کنایه‌های سرمربی جوان استقلال روی سکوها هم تمامی نداشت و بعد از اخراج غلامی خطاب به داور مسابقه فریاد زد: «سهمیه اخراج بازیکنان استقلال تمام نشد؟»

 

 گزارش تند داور علیه مجیدی

همان‌طور که در بالا اشاره شد کارشناسان داوری زیادی نسبت به قضاوت سیدعلی کارشناسی خود را در رسانه‌ها مطرح کرده و بعضا تصمیمات او را منطقی و درست عنوان کردند، هرچند برخی‌ها از عدم مدیریت صحیح بعضی صحنه‌ها نسبت به سیدعلی انتقاد کرده و این کوتاهی را به وی نسبت دادند که اگر در این صحنه مدیریت خوبی صورت می‌گرفت این اتفاقات رخ نمی‌داد، اما آن‌طور که یکی از اعضای کمیته داوران گفته، سیدعلی گزارش کامل و جامعی از این مسابقه تهیه‌کرده و آن را دراختیار کمیته داوران قرار داده و به‌طور حتم خیلی سریع درخصوص اتفاقات این دیدار این کمیته نسبت به گزارشی که مطرح‌شده اظهارنظر کرده و موارد را برای پیگیری‌های بعدی به کمیته‌های قضایی فدراسیون ارجاع می‌دهد. البته نمی‌توان درخصوص جزئیات گزارش سیدعلی صحبت بیشتری انجام داد چون همان‌طور که داوران ممنوع‌المصاحبه هستند این گزارش‌ها هم محرمانه است و باید ازسوی کمیته داوران و سپس کمیته‌های مستقل قضایی فدراسیون مورد بررسی قرار بگیرند.

با این حال به‌نظر می‌رسد مجیدی جملاتی را در مشاجره با داور دیدار فولاد و استقلال به‌کار برده که او را به‌شدت عصبانی کرده و درنهایت باعث‌شده گزارش تند و سفت و سختی علیه سرمربی آبی‌پوشان نوشته شود. در همین ارتباط خبر می‌رسد این گزارش به‌نحوی است که احضار فرهاد مجیدی به کمیته انضباطی و چه‌بسا اخلاق اصلا دور از ذهن نیست و این صحبت‌ها درنهایت محرومیت‌هایی را نیز برای مجیدی در پی داشته باشد، البته از راهروهای فدراسیون فوتبال نیز خبر می‌رسد در رای کمیته انضباطی موارد مثبتی ازجمله تشویق بعضی از اعضای کادرفنی استقلال که در آن لحظات سعی در آرام‌کردن فضا و خواباندن تنش‌ها و مشاجرات داشتند هم به گوش می‌رسد.

 

غلامی اعتراض زننده داشت و حرف زشتی به داور زد

در این باره اسماعیل صفیری، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال نوشته است: «درمجموع قضاوت سیدعلی بی‌نقص بود و او فقط قانون را اجرا کرد. در صحنه اخراج علی کریمی، این بازیکن رفتار خشنی داشت و با ساعد به‌صورت محمد آبشک ضربه زد و جریمه این اقدام، دریافت کارت قرمز است. در صحنه اخراج عارف غلامی هم او پس از اعلام خطایش، اعتراض زننده‌ای به داور انجام داد و حتی کلمات زشتی را هم به‌کار برد. در صحنه اخراج فرهاد مجیدی هم سرمربی استقلال به‌دلیل اعتراض شدید باید کارت قرمز می‌گرفت. بنابرین هر سه کارت قرمزی که سیدمهدی سیدعلی به استقلالی‌ها نشان داد، درست بود. الان هم شنیده‌ام استقلالی‌ها تهدید به کناره‌گیری از لیگ کرده‌اند اما مگر داور مسئول برد و باخت تیم‌هاست که اینچنین رفتار می‌کنند؟ داور فقط مسئول اجرای قوانین است که سیدعلی هم چنین کاری انجام داد.»

 

گزارش از: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات