تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 خرداد 1403 - 12:48
کد خبر : 14848

جولان سگ‌های قاتل و لجاجت ولگردپرورها

جولان سگ‌های قاتل و لجاجت ولگردپرورها
مدت‌ها است که بین دو گروه دوستداران افراطی سگ و گربه و متخصصان محیط زیست درگیری در جریان است

اگر انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری درکار نبود رویدادهایی مانند زلزله دیروز کاشمر در خراسان رضوی با چهار کشته و ۱۲۰ مصدوم و آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت که جان هشت نفر را گرفت بیشتر به چشم می‌آمد؛ مثل سگ‌گزیدگی‌های مکرر که در شهرهای مختلف کشور آژیر هشدار را درباره این پدیده به صدا درآورده است.

 

در یکی از آخرین موارد، شامگاه ۲۸ خردادماه دانش‌آموزی در بخش‌ ماژان شهرستان خوسف از توابع استان خراسان جنوبی دچار گازگرفتگی سگ‌های ولگرد شد.

 

 

پس از این حادثه شهردار بجنورد اظهار کرد: از آنجایی که محله‌های اطراف بجنورد، حالت روستایی به خود دارند و مشاغل برخی نیز دامداری است، سگ‌های زیادی در این مناطق حاشیه‌ای نگهداری می‌شود. این سگ‌ها برای به دست آوردن غذا در مدت زمان کمی خود را به سطح شهر می‌رسانند و دوباره به حاشیه شهر بازمی‌گردند. در سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به منظور جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب اختصاص داده شده است.

 

با توجه به مسئولیت شهرداری‌ها برای مقابله با سگ‌های ولگرد، «ایرنا» بیست و هفتم خردادماه خبر داد دادستان عمومی و انقلاب فومن علیه شهردار این شهر به دلیل «عدم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر» اعلام جرم کرده است.

 

همزمان، قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دادگستری شهرستان خلخال شهرداری این شهر را به علت حمله سگ‌های ولگرد به یک شهروند و مصدومیت ناشی از گاز گرفتن سگ به پرداخت دیه محکوم کرد.

 

اوایل خردادماه بود که دختری ۹ ساله به نام ضحی برای برداشتن وسیله‌ای از داخل ماشین پدرش در شهرستان نکا در استان مازندران، از خانه بیرون رفت و با حمله سگ روبرو شد.

 

 

هرچند واکسن هاری به دختر بچه تزریق شد اما ضحی به دلیل جراحاتی که دیده بود دو مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت و نهایتا جان باخت.

 

به گزارش «همشهری» در بیست و چهارم خردادماه، مرگ ضحی در حالی رقم خورد که یک روز پیش از آن، امیرحسین کودک ۵ ساله دزفولی ۳۱ روز پس از حمله سگ ولگرد به وی، جانش را به دلیل ابتلا به هاری از دست داد. همچنین کودک دیگری به نام ابوالفضل که در روستای ده‌دلیان واقع در همدان زندگی می کرد، نیز طی هفته‌های گذشته بر اثر حمله سگ، جانش را از دست داد تا تعداد قربانیان حمله سگ های ولگرد به کودکان در روزهای اخیر به ۳ نفر برسد.

 

این حوادث باعث شد تا با وجود افتادن سایه انتخابات بر مطبوعات و رسانه‌ها، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

 

دکتر «محمدرضا شیرزادی» رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت سال گذشته در ۷۷۰ مرکز درمانی بالغ بر ۳۷۰ هزار مراجعه به خاطر حیوان گزیدگی داشتیم که ۸۵ درصد آن از طریق سگ صورت گرفته است و این درحالی رقم خورده است که متأسفانه در سال گذشته ۱۶ مورد مبتلا به هاری داشتیم.

 

روزنامه دولت همچنین به نقل از «روح‌الله ساعی» جامعه شناس نوشت: مدرنیته باعث شده تا گروهی تصور کنند از این طریق می‌توانند خودشان را با کلاس‌تر نشان بدهند و در واقع نگهداری یا حمایت افراطی از این حیوانات را نشان‌دهنده فرهنگ بالاتر خود قلمداد می‌کنند، البته عوامل مختلفی در این رابطه دخیل هستند. متأسفانه رشد جمعیت در جامعه روند کاهشی دارد و در برخی از جوانان گرایش به تجرد بیشتر شده است. در گذشته اگر کسی به سنی می‌رسید و ازدواج نمی‌کرد و بچه‌دار نمی‌شد انگار ناقص بود ولی حالا انگار جوانان اهمیت کمی به این موضوع می‌دهند و مجرد بودن کم‌کم به فرهنگ تبدیل می‌شود و همین گرایش به تجرد باعث می‌شود افراد با حیوانات خودشان را سرگرم کنند و به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

 

این جامعه شناس در پاسخ به این سؤال که برای حل این مشکل باید چه اقداماتی انجام دهیم، می‌گوید: در همه جای دنیا امکاناتی برای نگهداری حیوانات خیابانی فراهم شده است و هر حیوانی به راحتی نمی‌تواند در محیط زندگی انسان حضور پیدا کند. در واقع با برنامه‌هایی این حیوانات را کنترل می‌کنند اما متأسفانه در کشورمان در مورد این موضوع افراط و تفریط وجود دارد. گروهی از هواداران حیوانات به شکل افراطی مسأله حق حیات را مطرح می‌کنند و کسانی هم می‌گویند که باید محیط برای زندگی انسان‌ها امن باشد و تولید مثل این حیوانات مورد کنترل قرار گیرد.

 

ساعی با بیان اینکه رفت و آمد گله‌ای این حیوانات در شهرها و مزاحمت‌های زیادی که ترس از سگ‌های ولگرد برای زنان و کودکان ایجاد می‌کند، می‌گوید: سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول از قبیل سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها، دامپزشکی‌ها و به طور کلی ارگان‌های دخیل در این موضوع حتی نیروی انتظامی باید برای حل این مشکل اقداماتی را تعریف و بر مبنای آن عمل کنند، زیرا گزارش‌های زیادی از حمله این حیوانات به افراد بخصوص کودکان و زنان می‌بینیم؛ از این گذشته حضور پر تعداد این حیوانات باعث انتقال بیماری‌هایی که بر اثر گاز گرفتن یا بیماری‌های دیگری که از طریق حیوانات منتقل می‌شود را فراهم می‌کند و هم امنیت روانی افراد جامعه را به خطر می‌اندازد و هم فشار و هزینه‌های زیادی بر سیستم درمانی کشور تحمیل می‌کند. بنابراین باید این شرایط مورد کنترل قرار گیرد.

 

غذارسانی و تمایل برای تملک حیوانات خانگی نه تنها از نظر بسیاری از فعالان محیط زیست اقدامی آسیب‌زا است که اکوسیستم را به خطر می‌اندازد. این در حالی است که  این روزها نه تنها سگ و گربه بلکه مار و تمساح هم به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند.

 

 

به گزارش ایران مامن، این روزها بسیاری از مردم را در پارک‌ها می‌بینید که برای حیوانات غدا می‌برند یا کمپین‌هایی که با انتشار تصاویر متعدد سعی دارند غذا بردن برای حیوانات در پارک‌ها و جنگل‌ها و بیابان‌ها را اقدامی انسانی جلوه دهند اما فعالان حقوق حیوانات می‌گویند از آنجایی که حیوانات بخشی از محیط زیست و اکوسیستم هستند، حمایت از حقوق عمومی آنها یک مبحث علمی است بنابراین نگهداری از آنها هم باید کاملا بر مبنای علمی و دور از احساسات صورت گیرد.

 

در واقع مدت‌ها است که بین دو گروه دوستداران افراطی سگ و گربه و متخصصان محیط زیست درگیری در جریان است. گروه اول با دادن غذا و سازماندهی گسترده، تلاش می‌کند شمار این حیوانات را هر روز بیشتر و بیشتر کند و گروه دوم بر اساس یافته‌های علمی در سراسر جهان به مهاجم‌ بودن سگ‌ها و گربه‌ها و خطراتی تأکید می‌کند که برای زیست‌بوم دارند. متخصصان بهداشت و سلامت نیز نگران آلودگی محیط‌های زندگی انسان مانند پارک‌ها و محیط‌های طبیعی هستند که از مدفوع سگ و گربه پر شده‌اند. از آن خطرناک‌تر حیوان‌گزیدگی‌هایی است که طی هفته‌ها و روزهای اخیر شاهدش بوده‌ایم.

 

مدافعان حقوق حیوانات می‌گویند  اگر افراد حقوق حیوانات را فقط احساسی دنبال کنند در وهله اول به خودشان و سپس به محیط زیست لطمه وارد می‌کنند که عواقب آن جبران ناپذیر است. به بیان دیگر  انسان‌ها حق هیچ‌گونه دخالت کردن در محیط زیست و اکوسیستم را ندارند اگر این کار را انجام دهیم نه تنها باعث بهبود شرایط نمی‌شویم بلکه به محیط طبیعی و اجزای اکوسیستم  هم آسیب وارد می‌کنیم.

 

گونه‌های جانوری که یا در طبیعت زندگی می‌کنند یا در کنار انسان‌ها و حاشیه‌های شهر هستند، بخشی از محیط زیست را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین ما انسان‌ها حق دخالت بی‌جا در زندگی آنها را نداریم. افرادی که از روی احساسات به حیوانات غذا می‌دهند و آنها را وابسته خود می‌کنند اما پس از مدتی خسته می‌شوند و رهایشان می‌کنند، بزرگترین ضربه را به حیوانات وارد می‌کنند چون حیوانات به سرعت وابسته انسان‌ها شده و به نوع غذا عادت پیدا می‌کنند و اگر پس از مدتی غذای‌شان تغییر کند مستعد انواع بیماری‌ها می‌شوند. زباله‌هایی که مردم اطراف جاده‌‌ها، رودخانه‌ها و… می‌ریزند باعث می‌شود حیوانات به سمت خیابان‌ها و جاده‌ها بروند بنابراین آلوده کردن محیط زیست توسط انسان روز به روز تعداد حیوانات ولگرد در حاشیه‌ها را افزایش می‌دهد.

 

این موضوع مختص کشور ما نیست و مساله ای در سطح جهانی است.  دکتر «حسین آخانی» استاد سابق دانشگاه تهران و فعال محیط زیست درباره شرایط کشوری مانند اسپانیا می‌نویسد: قوانین سفت و سختی برای ورود حیوانات به مناطق عمومی وجود دارد. ورود حیوانات به استثنای راهنمای نابینایان به پارک‌های خانوادگی ممنوع است. در روز اول سفرم که به بیرون و ساحل رفتم، حتی یک سگ هم ندیدم.

 

وقتی اینجا را با محل زندگی خودم در تهران مقایسه می‌کنم نمی‌توانم قبول کنم که بی فکری جماعتی لجوج و نا آگاه، محل زندگی ما را به یک کثافت‌خانه تبدیل کرده است. حجم بالای مدفوع گربه و سگ و اخیرا فضله‌های کبوتر چاهی، کم کم تهران و دیگر شهرهای ما را به خیابان‌های هند شبیه کرده است.

 

این بلبشو ناشی از بعضی قوانین و رفتارهای سلیقه‌ای غلط است. گرایش افراطی مردم ایران به سگ و گربه دلایل متعددی دارد که یکی از آنها لج با همین رفتارهای سلبی حکومت است.

 

این طور که معلوم است دخالت انسان در اکوسیستم منجر به مشکلات فراوانی شده و به همین دلیل انسان باید دخالت خود در محیط زیست را به حداقل برساند و به اسم حمایت، این موجودات را و البته همنوعانش مورد آزار قرار ندهد و اجازه دهد به صورت طبیعی، سگ در کنار گرگ، گرگ در کنار روباه، روباه در کنار خرگوش و خرگوش کنار موش‌ها زندگی کنند و به حیات خود ادامه دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات