تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 10:15
کد خبر : 15265

هزینه‌تراشی شدید برای برجام؛ اتصال ماجرای بولتون به رشدی

هزینه‌تراشی شدید برای برجام؛ اتصال ماجرای بولتون به رشدی

منابع دیپلماتیک جمهوری اسلامی در آخرین اخبار از اوضاع مذاکرات اعلام داشته‌اند ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.   از سوی دیگر، «رابرت مالی» سرتیم مذاکراتی آمریکا اظهار داشته توافقی به‌دست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود

منابع دیپلماتیک جمهوری اسلامی در آخرین اخبار از اوضاع مذاکرات اعلام داشته‌اند ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.

 

از سوی دیگر، «رابرت مالی» سرتیم مذاکراتی آمریکا اظهار داشته توافقی به‌دست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت. موضع ما روشن است. اگر ایران آمادگی داشته باشد، ما نیز آماده‌ بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم.

 

این اظهارنظرها در شرایطی است که اکثر برآورد و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره مذاکرات حاکی از خروج از «بن‌بست» است. «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده اروپا برای احیای برجام، امتیاز چشمگیر جدیدی به ایران داده و در ازای پاسخ‌دهی سریع تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام نشده این کشور، پرونده این مسأله در شورای حکام بسته خواهد شد.

 

«پولیتیکو» هم نوشته متن پیشنهادی، تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران را کاهش می‌دهد و راه را برای جلوگیری از بازرسی بیشتر سایت‌های اتمی مشکوک ایران هموار می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که دولت دموکرات با شدیدترین فشارها از سوی مخالفان مذاکرات هسته‌ای مواجه است؛ فشارهایی که هزینه مصالحه محتمل را در مقطع کنونی بشدت افزایش می‌دهد. از سوی دیگر این دیدگاه وجود دارد که اتفاقات اخیر بیشتر با هدف تحت فشار قرار دادن و امتیاز ستاندن از ایران پیش‌ می‌رود تا هزینه‌تراشی برای دولت «جو بایدن»

 

دیروز جمعه ۲۱ مردادماه «سلمان رشدی» نویسنده «آیات شیطانی» ترور شد. «صدای آمریکا» گزارش داده پلیس می‌گوید ضارب رشدی از علاقمندان به جمهوری اسلامی است. در گزارش صدای آمریکا آمده است: به گفته پلیس او از هواداران جمهوری اسلامی است و نسبت به رهبران حکومت اسلامی ارادت داشته‌ است. «هادی مطر» در شبکه‌های اجتماعی خود همچون فیس‌بوک، در حمایت از جمهوری اسلامی ،‌سپاه پاسداران و شیعه‌گری مطالبی منتشر کرده‌ است.

 

 

پیش از آن شدیدترین موج رسانه‌ای از ناحیه اتهام ایران به تلاش برای ترور «جان بولتون» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ»، «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت سابق آمریکا، «مارک اسپر» همکار وی در پنتاگون و دیگر چهره‌های دولت ترامپ به راه افتاد و روی این موج بود که «لن خودورفسکی» معاون دستیار وزیر خارجه در دولت ترامپ با تاکید بر تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ترور مقامات و شهروندان آمریکا اظهار داشت دولت بایدن از «مذهب برجام»، دست بردارد.

 

 

در این گیر و دار، برگزاری دادگاه فرد مظنون به ترور «مسیح علینژاد» هم به راه افتاده تا اتفاقات اخیر شکل معنادارتری به خود بگیرد.

 

در این باره «رضا نصری» کارشناس روابط‌بین‌الملل اظهار داشته حال تماشا کنید چگونه لابی طرفدار اسرائیل و مخالف برجام حمله به سلمان رشدی را به ایران و سپس به توافق هسته‌ای نسبت خواهد داد! کاملاً محتمل است «دسیسه»‌های اخیر علیه علی‌نژاد، بولتون، پومپئو و (الان) رشدی توسط سیستم اطلاعاتی اسرائیل جهت تخطئه دیپلماسی سازماندهی شده باشد

 

همزمان، «سیدمحمد مرندی» مشاور تیم هسته‌ای توئیت زده من برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان نسبت به مسلمانان و اسلام را به همراه داشته است، اشک نمی‌ریزم. وی یک بازیچه امپراتوری است که به عنوان یک رمان نویس پسا استعماری ظاهر شده است. اما، آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، آمریکا ادعاهایی در مورد تلاش برای کشتن جان بولتون مطرح کرده و اکنون این اتفاق می‌افتد؟

.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات