تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 - 19:48
کد خبر : 3138

احتمال فتنه عمیق علیه رهبری

احتمال فتنه عمیق علیه رهبری

 شنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۶ / ۱۴ رجب  ۱۴۱۸ / ۱۵ نوامبر ۱۹۹۷   مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. اصلاح قانون تأمین اجتماعى، با اصرار دولتى‌ها، به نفع شوراى نگهبان تصویب شد و بحث مقدماتى درباره سیاست‌هاى کلى انجام گرفت.   آقاى خاتمى رییس‏ جمهور به ملاقات آمد. از حل ‏شدن مشکل سُفراى اروپایى اظهارخوشحالى‏

 شنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۶ / ۱۴ رجب  ۱۴۱۸ / ۱۵ نوامبر ۱۹۹۷

 

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. اصلاح قانون تأمین اجتماعى، با اصرار دولتى‌ها، به نفع شوراى نگهبان تصویب شد و بحث مقدماتى درباره سیاست‌هاى کلى انجام گرفت.

 

آقاى خاتمى رییس‏ جمهور به ملاقات آمد. از حل ‏شدن مشکل سُفراى اروپایى اظهارخوشحالى‏ کرد و از برخورد با شهردار تهران و بى‏ اعتمادى که براى سرمایه‌گذارى پیش ‏آمده و نیز مشکل چگونگى سخنرانى رهبرى در کنفرانس سران سازمان کنفرانس اسلامى و احتمال استعفاى آقاى نورى وزیر کشور در صورت بازداشت آقاى کرباسچى، اظهار نگرانى نمود.

 

آقاى ابوالفضل رهنما، سفیر سابقمان در لهستان و پرتغال آمد؛ از اینکه در وزارت امورخارجه، شغل خوبى ندارد و بیکار است، اظهار ناراحتى‏ کرد و براى شغلى بهتر استمداد نمود.

 

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۷۶ 

 

گزارش سخنرانى آیت‏ الله منتظرى در روز جمعه را دیدم که با صراحت و تندى علیه آیت ‏الله خامنه‌اى صحبت کرده و از نداشتن صلاحیت مرجعیت و بلکه رهبرى و دخالت در امور اجرایى و توسعه تشکیلات پُرخرج و فشار روی مخالفان گفته است. به نظر مى‌رسد با اظهارات آقاى آذرى قمی نوعى هماهنگى دارند و کسانى هستند که هر دو را به صحنه آورده‌اند.

 

مهندس ابوالحسن کاشانى آمد. با مطرح‏ کردن خدمتش در ساخت سدهاى جیرفت و مارون، براى برگشت به مدیریت شرکت پیماب استمداد کرد. آقاى زنگنه وزیر سابق نیرو او را برکنارکرده است. داستان یک تلفن جالب از پدرش – آیت‌الله ابوالقاسم کاشانى- به شاه را نقل کرد. گفت بعد از محکوم‏ شدن افسران حزب توده و اعدام دو گروه پانزده نفره از آنها در زمان شاه و نزدیک‏ شدن اعدام پانزده نفر سوم، خانواده‌هاى آنها به آقاى کاشانى متوسل شدند. با اینکه حزب توده خیلى به ایشان ستم کرده بود و اهانت و حتى عمامه بر سر سگى گذاشته بودند- به عنوان آیت‌الله کاشانى- و با اینکه بارها شاه خواسته بوده که با ایشان ملاقات‏ کند و ایشان نپذیرفته بودند، این بار به خاطر نجات آنها به شخص شاه تلفن‏ کردند و با اصرار، یک درجه براى آنها تخفیف گرفتند.

 

ظهر محسن آمد و گفت، با آقاى نورى وزیر کشور به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت شرکت متروی تهران را بپذیرد. مطالبى از ایشان در مورد اقدام جدید آیت‏ الله منتظرى علیه رهبرى نقل‏ کرد و اظهار نگرانى نمود.  فاطى آمد. او  هم از حرکتى که علیه آیت‌الله خامنه‌اى شروع شده و احتمال فتنه مى‌دهد و واقعاً هم احتمال فتنه عمیق مى‌رود، اظهار نگرانى نمود.

 

آقاى علی خرم سفیرمان در ژنو آمد و از مسایل داخلى و تضعیف رهبرى و نزاع سیاسى و نیز از فشار خارجى در آینده راجع به حقوق بشر اظهار نگرانى کرد و از من خواست که مثل گذشته، نقش ایفا کنم و نگذارم مشکلات زیاد شود؛ معمولاً دیگران هم چنین توقعى از من دارند.

 

شب میهمان رهبرى بودم. درباره حرکت خطرناک آیت‏ الله منتظرى به ‏دنبال تحرک آقاى آذرى قمی، مذاکره کردیم و لازم دیدیم که نباید بگذارند دامنه فتنه وسعت بگیرد. آخر جلسه، آقایان قربانعلی دُرى نجف ‏آبادی وزیر اطلاعات و آقاى علی‏ اصغر میرحجازى آمدند. آقاى دُرى گزارش کامل داد و رهبرى تأکید کردند که جریان باید در نطفه خنثی شود. سپس در مورد انتخابات مجلس خبرگان و مسأله شهردارى تهران هم مذاکره‏ کردیم.

 

منبع: خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات