تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 18:05
کد خبر : 15377

توافق شده یا می‌شود؟ تاثیرات نفتی احیای برجام

توافق شده یا می‌شود؟ تاثیرات نفتی احیای برجام

کش‌وقوس‌های فراوان میان ایران و غرب بر سر توافق هسته‌ای باعث شده هنوز جمع‌قابل توجهی با دیده تردید نسبت به آینده مذاکرات بنگرند.   نتیجه این بدبینی اینکه هنوز بسیاری از یکدیگر می‌پرسند آیا مذاکرات به نتیجه خاصی خواهد رسید؟ در این میان، موضع‌گیری‌های مخالفان سنتی برجام هم مزید بر علت می‌شود که این بدبینی‌ها

کش‌وقوس‌های فراوان میان ایران و غرب بر سر توافق هسته‌ای باعث شده هنوز جمع‌قابل توجهی با دیده تردید نسبت به آینده مذاکرات بنگرند.

 

نتیجه این بدبینی اینکه هنوز بسیاری از یکدیگر می‌پرسند آیا مذاکرات به نتیجه خاصی خواهد رسید؟ در این میان، موضع‌گیری‌های مخالفان سنتی برجام هم مزید بر علت می‌شود که این بدبینی‌ها ادامه یابد. به عنوان مثال «کیهان» در گزارش نخست خود نوشته همزمان با تقلای گسترده رژیم صهیونیستی برای شکست مذاکرات احیای برجام، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تلاش برای ‌انداختن توپ در زمین ایران، اعلام کرد که «هدف واشنگتن و تل‌آویو در قبال برنامه هسته‌ای ایران، یکی است!»

 

به گزارش ایران مامن، از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته برخی ائمه جمعه از تریبون‌های خود اعلام داشته‌اند که بدون برجام هم کار کشور پیش می‌رود و نیاز چندانی به توافق نیست.

 

 

در سوی مقابل، اخباری که رسانه‌های خارجی انتشار می‌دهند حاکی از فروریختن آخرین موانع پیش روی توافق است. «سی ان ان» به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش اعلام نشده نوشته در پاسخ جدید تهران به پیشنهاد اروپا، مقام‌های جمهوری اسلامی دیگر درخواست خود مبنی بر لزوم لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و چندین شرکت وابسته به این نهاد را مطرح نکرده‌اند. به گفته وی، اینکه ما امروز به توافق نزدیک‌تر هستیم دقیقا به همین دلیل است که ایران این خواسته خود را کنار گذاشته است.

 

از سوی دیگر دیروز گزارش «الجزیره» درباره برجام کانون توجه بسیاری از ناظران و رسانه‌ها قرار گرفت. این گزارش به نقل از یک منبع آگاه ناظر بر تشریح فرایند چهار مرحله‌ای احیای برجام طی دو بازه زمانی ۶۰ روزه بود.

 

این شبکه مدعی شد همزمان با اجرای توافق احیای برجام ، آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول های متوقف شده ایران در کره جنوبی انجام می شود. در ۱۲۰ روز بعد از امضای توافق احیای برجام، ایران ۵۰ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد. همچنین، ایران بعد از گذشت ۱۲۰ روز از اعلام توافق احیای برجام، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد

 

فراتر از آن معاون رئیس «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که بخشی از لابی اسرائیل در آمریکا به شمار می‌آید در توئیتر با انتشار عکسی مدعی شد در صورت توافق احتمالی بر سر برجام، ایران در سال اول به درآمدی ۲۷۵ میلیارد دلاری دست خواهد یافت و این مبلغ تا انتهای سال ۲۰۳۰ تا یک تریلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

با این حال و با وجود این‌که هنوز توافق نهایی قطعی نیست باید گفت طرف‌های اصلی مذاکرات برجامی مدت‌ها است توافقات اولیه را صورت داده و در حال تکمیل آن هستند تا جایی که در صورت اعلام احیای برجام وضعیتی به یک‌باره پدیدار نخواهد شد.

 

کاهش تدریجی محدودیت‌های پیش روی صادرات نفت ایران طی ماه‌های اخیر گویای وضعیتی است که مذاکرات در آن پیش رفته است.

 

به گزارش روزنامه «جمهوری اسلامی» شرکت‌های فعال در حوزه اطلاعات بازار نفت همگی از افزایش میزان صادرات ایران خبر داده‌اند. شرکت «اس وی بی» برآورد کرده صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه به ۸۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است. شرکت «پترولجستیک» که تجارت نفت ایران را رصد می‌کند میزان صادرات نفت ایران در ژوئن را بالغ بر ۸۵۰ هزار بشکه اعلام کرده است. شرکت «کپلر» اعلام کرده صادرات نفت ایران در ژوئن به ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح ماهانه در سه سال گذشته بوده و سپس در ژوئیه کاهش پیدا کرده است.

 

صادرات فرآورده‌های نفتی نیز روند رو به رشدی داشته و شرکت مشاوره «اف جی» برآورد می‌کند که ایران حدود ۷۹۰ هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی در ژوئن صادر کرده و انتظار دارد صادرات ایران تا سه ماهه چهارم، به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. براساس گزارش «رویترز» بیش از نیمی از این صادرات، ال‌پی‌جی و نفت کوره بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات