تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 19:48
کد خبر : 16097

شما هم فقیر حساب می‌شوید؟ دعوا بر سر یک خط

شما هم فقیر حساب می‌شوید؟ دعوا بر سر یک خط

طی روزهای گذشته آمار و ارقامی درباره خط فقر از سوی برخی افراد و رسانه‌ها اعلام شد. به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، «خط فقر نسبی» ۱۸ میلیون تومان است و «دنیای اقتصاد» برای خانواده ۴نفره تهرانی «خط فقر مطلق» را حدود ۱۲ میلیون ترسیم کرد.   به گزارش ایران مامن، این

طی روزهای گذشته آمار و ارقامی درباره خط فقر از سوی برخی افراد و رسانه‌ها اعلام شد. به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، «خط فقر نسبی» ۱۸ میلیون تومان است و «دنیای اقتصاد» برای خانواده ۴نفره تهرانی «خط فقر مطلق» را حدود ۱۲ میلیون ترسیم کرد.

 

به گزارش ایران مامن، این خط و خطوط با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. «آلبرت بغزیان» استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشته نرخ ۱۸ میلیون‌تومانی خط فقر واقعی و معقول نیست و کسانی که در این زمینه ادعاهایی داشته‌اند، روش محاسبه و تعداد خانوار و نحوه هزینه‌ها را اعلام کنند. …اینکه فعال کارگری با دغدغه‌مندی به فکر کارگران است، بسیار ارزشمند و خوب است، ولی در اعلام و تعیین خط فقر باید محتاطانه عمل کرد.

 

«حمید حاجی اسماعیلی» در این باره گفته است: خط فقر مطلق در کشور شامل، دهک‌هایی می‌شود که جزء مخاطبین سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی طبقه‌بندی می‌شوند. در حال حاضر خط فقر مطلق کمتر از ۸ تا ۹میلیون تومان در ماه نیست.

 

به گفته این کارشناس بازار کار، با توجه به شاخص‌های منتشره، در شهر تهران هزینه اجاره در هیچ نقطه‌ای کمتر از ۷میلیون تومان نیست. با وجود آن که خط فقر نسبی در تهران و کلانشهرها ۲۰میلیون تومان است، ۶۵درصد بازنشستگان ما کمتر از ۸ تا ۹میلیون تومان حقوق می‌گیرند، یعنی داخل منطقه فقر مطلق قرار می‌گیرند. به غیر از یک قشر خاصی نیز، اکثریت کارمندان هم زیر ۱۴میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

 

 

«مرتضی افقه» استاد دانشگاه شهید چمران و کارشناس اقتصاد توسعه هم رقم را بالا می‌برد و درباره خط فقر ۱۸میلیون تومانی می‌گوید: به اعتقاد بنده این عدد یک میانگین کشوری است اما برای شهری مانند تهران با توجه به سهمی که مسکن در تامین نیازهای اساسی دارد و با توجه به جهش شدید قیمت مسکن در سال‌ها اخیر، خط فقر از این هم بالاتر خواهد بود

 

«امیر حمزه نژاد» روزنامه‌نگار توسعه اما نظری متفاوت دارد در این باره می‌نویسد: یک خانواده معمولی با ۸ تا ۱۰ میلیون تومان -حقوقی که هنوز گروه قابل توجهی از کارمندان و کارگران با آن زندگی می‌کنند- اگر در حوزه مسکن مشکلی نداشته باشد می‌تواند زندگی سطح متوسط رو پایینی داشته باشد و از این رو رقم ۱۸ میلیونی به خط جدایی زندگی قشر متوسط به بالا و پایین می‌ماند تا خط فقر.

 

وی می‌افزاید: این نوع آمارسازی بیشتر باعث حس فلاکت در افراد ضعیف و خصوصا متوسط جامعه می‌شود که بار تولید کشور بر روی دوش آنان است. هر چند این خط و خطوطِ اعلامی با استقبال افکارعمومی برای مطالبه افزایش میزان رفاه در زندگی‌شان روبرو می‌شود اما اگر کفِ کفِ جامعه را لمس و منصفانه نگاه کنیم نمی‌تواند به درستی آمار میزان خط فقر در جامعه باشد.

 

اگر این رقم را درست به حساب بیاوریم بسیاری از افراد جامعه زیر خط فقر  قرار می‌گیرند و تعادل و ساختار طبقات جامعه به شدت به هم می‌خورد و در واقع هم از قشر متوسط جامعه به شدت کاسته‌ایم و بسیاری را فقیر نامیده‌ایم و هم در این جابجایی طبقات، رفاهِ حتی نسبی دست نیافتنی‌تر از همیشه به تصویر در می‌آید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

به امیدخدا چهارشنبه , ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲:۵۳

سلام منی که الان دارم با یارانه ها زندگی میکنم و اونم با دوتا بچه دوقلو و اول زندگیم هست من باید چیکارکنم اگ 8میلیون زیر خط فقره پس ماهایی ک با یارانها زندگی میکنم پس اخر خط فقریم واقعا ما فقیریم
پس یکی باید دست مارو بگیره یا همیطور فقیرانه باید زندگیو بگذریم
دولت میگه بچه بیارین بچهای من الان دوتان از پوشاک بگیرین تا شیرخشک لباسو دکتریاشون ووووو… من چطور بگذرونم چطور ایندشونو درست بسازم تا بچهام تو زندگیشون کمبودی نداشته باشن
من واقعا نمیدونم چی بگم یکی باید صدای مارو بشنوه اما کسی نیست
ماتاکی باید فقیرانه زندگی کنیم چرا کسی حمایتمون نمیکنه..

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات