تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 12:45
کد خبر : 19229

چرخش نقش بازیگران برجام

چرخش نقش بازیگران برجام
جدای از اروپایی‌ها که در خصوص مناسبات ایران و آمریکا و نیز سرنوشت برجام چرخش‌های 180درجه‌ای را نشان می‌دهند، شاهد چنین چرخش‌هایی نزد منتقدان داخلی توافق هسته‌ای هستیم.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که در پیوند با توافق هسته‌ای و سند برجام در شورای امنیت تصویب شد، در ماه اکتبر ۲۰۲۳ تحریم‌های صادرات و واردات موشکی ایران لغو می‌شود و ایران می‌تواند به خرید و فروش سلاح و تکنولوژی موشکی بپردازد.

 

به گزارش روزنامه «ایران» بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی و ایالات متحده علیه ایران همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار موضعگیری پیش دستانه آلمان، فرانسه و انگلیس مبنی بر عدم انجام تعهدات قریب‌الوقوع برجامی در لغو تحریم‌های موشکی ایران که موعد آن کمتر از یک ماه دیگر فرا می‌رسد، مجموع اقداماتی است که این روزها غرب در روند ضدیت با جمهوری اسلامی به کار گرفته است.

 

«جوان» دیگر روزنامه حامی دولت درباره پاسخ ایران چنین گزارش داد: ایران اعلام عدم تعهد سه دولت اروپایی به لغو تحریم‌های موشکی را که ماه آینده سررسید آن است، با یک اقدام فوری و تلافی‌جویانه یعنی تعلیق فعالیت یک سوم بازرسان آژانس پاسخ داد تا مشخص شود که توافق غیرمستقیم تهران و واشنگتن برای تبادل و آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نمی‌تواند مانع واکنش ایران به عهدشکنی اروپا باشد.

 

این در حالی است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشته دولت ایران می‌خواهم تا تصمیم خود را بازنگری کرده و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد.

 

 

آخرین اظهارنظر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه این بوده که اتحادیه طی ۱۲ ماه گذشته در خصوص ایران متحد بوده است. رابطه ما با ایران در سطح پایینی قرار دارد اما ما لازم است کانال‌های دیپلماتیک را باز نگاه داریم.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که بسیاری از ناظران رویکرد اروپایی‌ها در مقطع فعلی را فشار به ایران به واسطه کنارگذاشته شدن از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن و توافقات دوطرف در زمینه تبادل زندانیان و آزادسازی اموال ایران توصیف می‌کنند. این در حالی است که پیش از این و به ویژه در دوره ترامپ اروپایی‌هایی که اکنون وارد فرایند نقض برجام شده‌اند، خود را حامی توافق هسته‌ای قلمداد می‌کردند.

 

در توصیف این وضعیت روزنامه «سازندگی» نوشته است: بازی ایران و غرب به بازی پینگ پنگ شبیه شده است. درست در زمانی که ایران توانسته اموال بلوکه شده خود نه تنها در کره جنوبی بلکه در بریتانیا را هم آزاد کند و تلاش می کند با این منابع مالی گره از مشکلات مردم باز کند، اروپا عهدشکنی کرده و مواد برجام را نقض می‌کند. نه ایران در شرایطی است که آمادگی مناقشه جدی با غرب را داشته باشد و نه غرب در شرایطی مناسب برای مناقشه و چالشی جدی با ایران است. شواهد هم نشان می‌دهد اوضاع کنترل شده پیش می رود. کدام عقل سلیمی میلیاردها دلار برای هزینه‌های یک کشور را آزاد می‌کند و بعد با همان کشور سرشاخ می‌شود؟

 

جدای از اروپایی‌ها که در خصوص مناسبات ایران و آمریکا و نیز سرنوشت برجام چرخش‌های ۱۸۰درجه‌ای را نشان می‌دهند، شاهد چنین چرخش‌هایی نزد منتقدان داخلی توافق هسته‌ای هستیم.

 

 

«آرمان ملی» با اشاره به رویکردهای «سعید جلیلی» چهره برجسته جبهه پایداری، «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه و «مجتبی ذوالنور» نایب رئیس مجلس نوشت: این روزها نگاهی به حال و روز افرادی که کبریت زیر برجام کشیدند جالب است. ترامپ در آمریکا در چندین دادگاه آمد و رفت دارد و برای او حکم جلب صادر می‌شود. رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری  او را به بدعهدی و عدم پایبندی به توافقی چند جانبه، محکوم می‌کنند که تهران را از در آستانه هسته‌ای شدن عقب رانده بود. بعید است که  ضدبرجامی‌ترین فرد در آمریکا بتواند بار دیگر در مسند قدرت در آمریکا قرار گیرد. در ایران هم آنان که در مجلس آتش زیر برجام کشیدند و علی لاریجانی با طعنه به آنان گفت که مواظب باشید مجلس را به آتش نکشید، این روزها داعیه‌دار دفاع از برجام شده‌اند و از بند بند توافق وین به خاطر دستاوردهای حقوقی‌اش دفاع می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات