تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 - 20:05
کد خبر : 16241

مستاجران در منگنه رکورد تاریخی و رکود تورمی  مسکن

مستاجران در منگنه رکورد تاریخی و رکود تورمی  مسکن

«رکود تورمی» اصلی‌ترین توصیفی است که کارشناسان اقتصادی در توصیف بازار مسکن به کار می‌برند؛ وضعیتی که امید خریداران و متقاضیان را کمرنگ‌ و کمرنگ‌تر می‌سازد و فشار بر مستاجران را مضاعف.   به گزارش «دنیای اقتصاد» سرعت رشد ماهانه اجاره‌بهای مسکن به‌رغم عبور بازار اجاره از فصل اصلی نقل و انتقالات، رکورد زد. میانگین

«رکود تورمی» اصلی‌ترین توصیفی است که کارشناسان اقتصادی در توصیف بازار مسکن به کار می‌برند؛ وضعیتی که امید خریداران و متقاضیان را کمرنگ‌ و کمرنگ‌تر می‌سازد و فشار بر مستاجران را مضاعف.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» سرعت رشد ماهانه اجاره‌بهای مسکن به‌رغم عبور بازار اجاره از فصل اصلی نقل و انتقالات، رکورد زد. میانگین مبلغ اجاره آپارتمان هم در تهران و هم در سایر شهرهای کشور، مهرماه امسال ۷درصد نسبت به شهریور افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که این میزان رشد ماهانه دست‌کم از سال‌۹۲ تاکنون که ارقام نوسان هزینه اجاره‌نشینی به ثبت رسیده، بی‌سابقه است.

 

حتی سال گذشته که رشد سالانه اجاره‌بها «رکورد تاریخی» زد، تغییرات ماهانه زیر ۵درصد بود. سه نیروی محرک باعث این رویداد شده‌است. تغییرات اجاره‌بها تابعی از تورم عمومی و تورم مسکن است و عمدتا میان این دو نرخ نوسان می‌کند.

 

ماه گذشته با توجه به معامله اجاره آپارتمان‌هایی که عمده آنها از شهریور فایل شده بودند، سطح بسیار بالای تورم عمومی تابستان و همچنین صعود نیمسال اول قیمت آپارتمان، اثر افزایشی بر مبالغ اجاره گذاشت. در کنار این دو عامل، التهاب یک متغیر بیرونی یعنی نرخ ارز نیز رفتار موجرها را تحت تاثیر قرار داد.

 

داده‌نماهای زیر شرحی از اوضاع قیمتی و نیز رهن و اجاره مناطق ۲ و پنج تهران را در هفته دوم آبان ماه به تصویر می‌کشد.

 

 

 

روی تصاویر کلیک کنید

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات