تاریخ انتشار : دوشنبه 18 تیر 1403 - 14:36
کد خبر : 20979

دعوا بر سر سبد آرا و اتهام قوم‌گرایی در انتخابات

دعوا بر سر سبد آرا و اتهام قوم‌گرایی در انتخابات
با توجه به تحلیل‌های آمار انتخابات گذشته در زمان پیروزی نامزدهای اصلاحاتی و اعتدالی نیز ادعای قومیتی بودن آرای پزشکیان با تردیدهای بسیاری روبرو می‌شود هر چند نمی‌توان انکار کردن نامزدهای ریاست جمهوری در ادوار نخست حضور در انتخابات، از استان زادگاه خود بیشترین آرا را به دست آورده‌اند که البته این موارد در خصوص استان‌هایی مانند کرمان، یزد و سمنان در حمایت از مرحوم هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی تحت عنوان قومیت‌گرایی یاد نمی‌شود.

با گذشت چند روز از انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، هنوز چند و چون رای‌آوردن «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاح‌طلب محل بررسی و منازعه است.

 

به نوشته «کیهان»، ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان ابتدا متشکل از افرادی مانند علی عبدالعلی‌زاده و مصطفی مولوی تشکیل شد، اما به فاصله چند روز از سوی برخی اعضای دولت روحانی و شماری از اصلاح‌طلبان تندرو احاطه شد و ضمنا برخی حامیان علی لاریجانی هم تحت عنوان اصولگرا به این ستاد پیوستند.

 

از سوی دیگر، برخی به رای‌دهندگان به نامزد پیروزی انتخابات تاختند از جمله ویدئویی از «علی اکبر رائفی پور» سرکرده موسسه «مصاف» منتشر شد که در آن می‌گوید: «ملت به کی رای دادید؟ چکار کردید با این مملکت… شما را باید مجسمه‌هایتان را بسازند…»

 

همچنین به نوشته روزنامه «فرهیختگان»، «مهدی جمشیدی» چهره نزدیک به «ستاد جلیلی» به‌جای آسیب‌شناسی دلایل شکست کمپین انتخاباتی جریان متبوع خود تیغ تیز نقدش را به سمت مردم گرفت و با اهانت به ۱۷ میلیون رای‌دهنده به کاندیدای پیروز، در جملاتی عجیب با عباراتی مثل جامعه نابالغ، کودک‌صفت و نادان نوشت: «جامعه نابالغ و کودک‌صفت که گرفتار تلاطم‌هاست. این ۱۷ میلیون نفر، هزینه گزاف نادانی سیاسی خویش را بر بخش دیگر جامعه تحمیل کردند. فقط نادان می‌تواند به نادان دیگر، رای بدهد. این نوع مردم‌سالاری، شایسته کودک‌صفتان بی‌بهره از تعقل است.»

 

در این میان برخی منتقدان جمهوری اسلامی با زیر سوال بردن آرای اکثریت، منتخب ملت را به قوم‌گرایی متهم کرده و آرای وی را قومی خوانده‌اند؛ خطی که ادامه آن را در داخل کشور و به خصوص نزد بازندگان انتخابات می‌توان شاهد بود.

 

در این رابطه، «مهدی پرپنچی» سردبیر اجرایی ایران‌اینترنشنال در دفتر واشینگتن مدعی شده اگر آرای چهار استان عمدتا ترک‌نشین یعنی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان را از مجموع آرای کشور کم کنیم، جلیلی به ریاست‌جمهوری ایران انتخاب می‌شد.

 

 

به گفته وی، پزشکیان با بلوک رای اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری ایران نرسید و عمده‌ترین عامل پیروزی او، آرای قومیتی بود. نتیجه انتخابات، گواه روشنی است بر این که اصلاح‌طلبان منهای استان‌های ترک‌نشین، رایی معادل رای اصول‌‌گرایان داشته اند (۱۲ میلیون در مقابل ۱۲ میلیون). …«محمد خاتمی» مرجعیت خود را برای بخش عظیمی از ایرانیان از دست داده‌ است.

 

در امتداد این نگاه «امیرحسین ثابتی» نماینده تهران توئیت زده مزیت اصلی و تمام‌کننده پزشکیان در این انتخابات نه گفتمان یا رویکرد سیاسی او یا حتی بعضی از دوقطبی‌های سیاسی، ‌فرهنگی بلکه رای قومیتی او در ۴ استان – کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل-بوده که باعث شده در یک رقابت بسیار نزدیک، با همان میزان رای بیشتر در استان‌های شمال غربی انتخابات را نیز ببرد.

 

چنین نگاهی البته با واکنش چهره‌ها و تحلیلگران هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب مواجه شده است.

 

«علیرضا زاکانی» در صفحه خود نوشته است: تفسیرهای قومیتی از آرای منتخبین ملت، تضعیف مردم‌سالاری دینی و بی‌احترامی به تشخیص و قدرت اختیار جامعه رشید و بصیر ایران است. همچنین به گفته رئیس سابق مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، پزشکیان با ۱۶.۳ میلیون رای رئیس جمهور شده است، نه ۲.۷ میلیون!

 

«همشهری» روزنامه شهرداری زاکانی نیز به طور ویژه به رد ادعای قومیتی بودن آرا در انتخابات پرداخت.

 

 

«رحمان قهرمان پور» تحلیل‌گر کمپین‌های انتخاباتی نیز در این باره نوشت: «نحوه رای دادن اقوام و رای دادن بر اساس قومیت یا Ethnic voting دو مفهوم متفاوت اند. در مدل های رفتاری رای دهندگان در ایران اولی متغیر معنادارتری است. یعنی اقوام و اقلیت های مذهبی معمولا به نامزدهایی تمایل بیشتر دارند که مطالبات آنها را مطرح کنند. یعنی استان های مرزی به نامزدهای اصلاح طلب تمایل بیشتری نشان داده اند.»

 

«هم میهن» به نقل از «حمیدرضا جلائی پور» جامعه شناس آورده است: شنیده‌ام که در محفل برخی طرفداران  نامزد شکست خورده گفته شده؛ چون پزشکیان ترک بود ترک‌ها او را رئیس‌جمهور کردند و رای ما در بیشتر استان‌ها از پزشکیان بیشتر بود. در بی‌پایه بودن این حرف می‌شود به آمار زیر استناد کرد. در سال ۹۶، در سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غریی نتایج بدین ترتیب بوده است: آذربایجان شرقی: «روحانی: ۱،۲۸۱،۰۰۰، رئیسی: ۶۶۲،۰۰۰»،‌ آذربایجان غربی:«روحانی: ۱،۰۳۰،۰۰۰۰، رئیسی: ۴۷۳،۰۰۰» اردبیل: «روحانی: ۴۱۲،۰۰۰، رئیسی: ۲۶۱،۰۰۰» نشانه سوم فراتر از رفتار انتخاباتی است و توجه به آمار پیمایش‌هایی است که قبلاً در مورد گرایش به قوم‌گرایی در ایران انجام شده است.

 

«جلال جلالی زاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم به این روزنامه گفته است:  افزایش نسبی حضور شهروندان استان‌های معترض در ۱۴۰۱، پای صندوق‌های رای دلیل بر آن است که این مردم با زبان بی‌زبانی و با استفاده از شیوه‌های مسالمت‌آمیز خواستار مطالبه حقوق خود هستند.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به تحلیل‌های آمار انتخابات گذشته در زمان پیروزی نامزدهای اصلاحاتی و اعتدالی نیز ادعای قومیتی بودن آرای پزشکیان با تردیدهای بسیاری روبرو می‌شود هر چند نمی‌توان انکار کردن نامزدهای ریاست جمهوری در ادوار نخست حضور در انتخابات، از استان زادگاه خود بیشترین آرا را به دست آورده‌اند که البته این موارد در خصوص استان‌هایی مانند کرمان، یزد و سمنان در حمایت از مرحوم هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی تحت عنوان قومیت‌گرایی یاد نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات