تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:04
کد خبر : 13857

کتابخوانی ما زیر ۲ساعت، هندی‌ها نزدیک ۱۱ ساعت در هفته

کتابخوانی ما زیر ۲ساعت، هندی‌ها نزدیک ۱۱ ساعت در هفته

«سرانه مطالعه ایرانی‌های ۱۵ ساله و بیشتر در روز حدود ۱۶ دقیقه و ۳۲ ثانیه است.»  یعنی چیزی کمتر از دو ساعت ( حدود  ۱۱۶ دقیقه) در هفته؛ این اعلامِ شهریورماه پارسالِ مرکز آمار از آمارگیری سال ۹۹ است.   در سطح جهانی و بر اساس آخرین آمارگیری‌های انجام‌شده در سال۲۰۲۰، کشورهایی ازجمله هند، تایلند،

«سرانه مطالعه ایرانی‌های ۱۵ ساله و بیشتر در روز حدود ۱۶ دقیقه و ۳۲ ثانیه است.»  یعنی چیزی کمتر از دو ساعت ( حدود  ۱۱۶ دقیقه) در هفته؛ این اعلامِ شهریورماه پارسالِ مرکز آمار از آمارگیری سال ۹۹ است.

 

در سطح جهانی و بر اساس آخرین آمارگیری‌های انجام‌شده در سال۲۰۲۰، کشورهایی ازجمله هند، تایلند، چین، فیلیپین، مصر، چک، سوئد، فرانسه، مجارستان و عربستان‌سعودی به‌واسطه ساعات مطالعه مردمش در لیست کتابخوان‌ترین کشورها قرار گرفته‌اند.

 

 

نکته قابل تامل اینکه کشورهای آسیایی و به طور ویژه هند در آمار اعلام‌شده بالاترین سرانه مطالعه را داشته است و به‌طور متوسط مردم این کشور ۱۰ساعت و ۴۲دقیقه در هفته مطالعه می‌کنند که این زمان تنها محدود به خواندن کتاب‌های چاپی نمی‌شود و همچنین ممکن است صرف وقت برای خواندن آنلاین یا کتاب‌های الکترونیکی شود.

 

«فرزانه اعظم لطفی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این خصوص به ایرنا گفته است: یکی از مهم ترین مسائلی که هندی‌ها را برای اینکه بهتر و بیشتر کتاب بخوانند، تشویق می‌کند، علاقه به هنر، فرهنگ، اسطوره، موسیقی، سینما و تئاتر است، چون همه این چیزها با هم تنوعی در حوزه مطالعات تطییقی ایجاد کرده و این تنوع به دلیل تنوع جشنواره‌ها، رنگ‌ها، ادیان، فلسفه و خیلی چیزهای دیگر است.

 

به گفته وی، فرهنگ مطالعه در کشور ما، در زمانی‌هایی خود را نشان می دهد که اجبار برای خواندن است، مثلا وقتی که دانشجو مجبور است برای امتحان پایان ترم، درس بخواند یا بیشتر، زمانی است که فقط مجبور به خواندن کتاب باشیم و برای به دست آوردن چیزهایی باید کتاب بخوانیم، ولی هنوز آن معرفت کتابخوانی در کشور شکل نگرفته است.

 

 

با توجه به اینکه به تازگی نمایشگاه کتاب در تهران برگزار شده، لطفی اظهار داشته است: مطمئن نیستم جمعیتی که در نمایشگاه کتاب آمده بودند واقعا اهل مطالعه هستند یا نه. جمعیتی که در نمایشگاه کتاب بمبئی است، با نمایشگاه کتاب تهران قابل مقایسه نیست و همچنین تنوعی که در حوزه کتاب‌ها وجود دارد، قابل بیان نیست. مانند تالیف، ترجمه، ادبیات علوم و مانند آن. شما با سیل بزرگی از کتاب‌ها با تنوع محتوایی مواجه هستید. به طوری که می‌توانید در مورد هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد، در آن نمایشگاه کتابی پیدا کنید.

 

وی افزود: آنجا نظم، تنوع محتوا و تالیفات جدید و تحقیقات تازه است. البته هر نمایشگاهی در هندوستان یادآور مطالعات فلسفه، اسطوره، و غیره است. نمایشگاه کتاب، نمایشگاهی از کتاب‌های بی‌جان نیست. بلکه در حقیقت احساس می کنید یک جشن در کنار آن برگزار می‌شود، خیلی از چیزها را بازنمایی و یادآوری می کند، مثلا حماسه مهابهارات که به قدمت تاریخ هند است و یا حماسه رامایانا، به صورت کاملا جدید در نمایشگاه، در حوزه های مختلف تالیف، هنر و طراحی لباس، خود را نشان می دهد. ما هم چون دارای تمدن هستیم، چیزی از دنیا کم نداریم، چه بسا بیشتر هم تمدن داریم، ولی باید قشر جوان ما به خصوص تحصیل کرده ها کمک کنند و دست به دست هم دهند با یادآوری، داشته هایمان را محفوظ بداریم و به دارایی هایمان اضافه کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات