تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 - 18:38
کد خبر : 16541

سالی چند شغل با چند میلیون تومان راه‌اندازی می‌شود؟

سالی چند شغل با چند میلیون تومان راه‌اندازی می‌شود؟

نیاز به کار در کشور که باعث شده بسیاری مسیرهایی پرپیچ‌وخم را برای کسب درآمد انتخاب و طی کنند، به وعده ایجاد شغل بین سیاسیون و تیم‌های مشاورین آن‌ها جذابیت زیادی بخشیده است هر چند سال‌ها است کمتر کسی دیگر به این وعده‌ها دل می‌بندد.   به گزارش ایران مامن، جدی‌تر شدن مساله بیکاری و

نیاز به کار در کشور که باعث شده بسیاری مسیرهایی پرپیچ‌وخم را برای کسب درآمد انتخاب و طی کنند، به وعده ایجاد شغل بین سیاسیون و تیم‌های مشاورین آن‌ها جذابیت زیادی بخشیده است هر چند سال‌ها است کمتر کسی دیگر به این وعده‌ها دل می‌بندد.

 

به گزارش ایران مامن، جدی‌تر شدن مساله بیکاری و در واقع بحران اشتغال باعث شد تا انتخابات سال ۹۶ تبدیل به عرصه مزایده وعده‌ها شود. رسانه‌ها به نقل از سیدابراهیم رئیسی از ایجاد ۶میلیون شغل در ۴ سال نوشتند. محمدباقر قالیباف وعده داد در کنار یارانه ۲۵۰هزار تومانی طی ۴ سال ۵ میلیون شغل ایجاد کند و رقیب اصلی آن‌ها یعنی حسن روحانی در برابر انتقادات حریفان در مناظره اظهار داشت هرگز وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل را نداده است؛ وعده‌ای که البته از سوی جانشینش در رقابت‌های ۱۴۰۰ مطرح شد و رئیسی از طریق پروژه‌هایی مانند مسکن‌سازی هنوز بر تحقق آن اصرار دارد.

 

از دید منتقدان دولت، این وعده رئیس‌جمهوری شاید برآمده از مشاوره افرادی چون حجت عبدالملکی وزیر سابق کار و دبیر فعلی مناطق آزاد بوده که سابقه ایده‌پردازی در زمینه ساخت لامبورگینی و ایجاد شغل با مبالغی به اندازه یک میلیون تومان را در کارنامه دارد.

 

در این زمینه و با شرایط فعلی، کارشناسان اقتصادی و ناظران گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره هزینه‌های اشتغالزایی دارند. به نوشته «اعتماد» محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، در مصاحبه‌ای که در آبان ماه با یکی از خبرگزاری‌ها داشت اعلام کرده بود از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۵۰ هزار شغل از سوی دستگاه‌ها در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت شده است که این آمار در راستای اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال است.

 

 

به گفته بیرانوند از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ طبق برنامه‌ریزی‌ها باید یک‌ میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌شد که حدود ۶۵۰ هزار شغل در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ محقق و بیش از ۶۰درصد تعهد ایجاد اشتغال عملیاتی شد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل دیگر هم می‌بایست تا پایان سال ۱۴۰۱ ایجاد شود.

 

زمانی که حرف از ایجاد اشتغال به میان می‌آید، اغلب افراد به هزینه و سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی فکر می‌کنند، اما آیا با هزینه کم هم می‌شود ایجاد اشتغال کرد؟ میزان سرمایه‌گذاری متوسط موردنیاز برای ایجاد یک شغل صنعتی از سال ۹۷ روند افزایشی به خود گرفته، به ‌طوری‌ که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای هر شغل در بخش صنعت در سال ۹۶ معادل ۲۸۰ میلیون تومان بوده و در سال بعد این رقم به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده و در سال ۹۸ کمی افزایش را تجربه کرده و به ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است.

 

در سال ۹۹ این امر دستخوش جهش قابل‌توجهی شده، به ‌طوری ‌که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای هر شغل در حوزه صنعت در سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است. قطعا این عدد امروز حول و حوش دو میلیارد تومان است. بنابراین اگر این عدد مبنا قرار گیرد؛ هزینه ایجاد یک میلیون شغل تا پایان سال (اگر در بخش صنعتی باشد) عددی ۱۵ رقمی و تقریبا معادل ۵۵ میلیارد دلار (با دلار نرخ آزاد) است. آیا چنین پولی در ایران وجود دارد؟

 

به نوشته این روزنامه، البته اگر منظور مقامات وزارت کار ایجاد شغل در بخش‌های خانگی، تعاون یا خدمات باشد؛ اعداد کوچک‌تر می‌شوند. مثلا در بخش خانگی با یک تا ۵ میلیون می‌شود یک شغل ایجاد کرد. یا در بخش تعاون چند نفر دور هم جمع می‌شوند و یک کسب و کار به راه می‌اندازند.

 

در همین حال، ورود فارغ‌التحصیلان بیکار به بازار اشتغال بر نگرانی‌ها دامن زده است؛ نگرانی که البته رئیس جمهوری هفتم آذرماه در وزارت علوم درباره آن اظهار داشته  فارغ‌التحصیلان نباید نگران شغل‌شان در آینده باشند. باید جذب محیط‌های اشتغالی ‌شوند که در شان‌شان است. توجه به استعدادهای خاص، عین عدالت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات