تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1403 - 15:49
کد خبر : 20846

معاطله به جای مناظره

معاطله به جای مناظره
با این اوضاع به نظر می‌رسد باید منتظر مناظرات آینده بود تا با موضوعات فرهنگی-اجتماعی و سیاسی-بین‌المللی شاید بتواند تنور انتخابات را گرم‌تر کند

سال‌ها است مناظراتِ پیش‌درآمد انتخابات ریاست جمهوری برای آن‌هایی که علاقه‌ای به سیاست و قصد رای دادن هم ندارند همراه بوده با هیجان مجادلات و بعضا یقه‌گیری‌های سیاسی و تا مدت‌ها افشاگری و کشمکش‌های مناظراتی بحث و گفت‌وگوهایی داغ به دنبال داشته است.

 

 

این وضعیت چنان بوده که حتی گاه بخش‌هایی از مناظرات به شکل کلیدواژه یا عباراتی در ادبیات سیاسی و حتی گفت‌وگوهای عمومی ماندگار شده است؛ از «فجازی» (فضای مجازی) «محمدباقر قالیباف» در سال ۹۶ تا جمله معروف «میرحسین موسوی» در سال ۸۸ که «ما امروز با پدیده‌ای روبروهستیم که به دوربین نگاه می‌کند وبه مردم دروغ می‌گوید» در وصف رقیبش «محمود احمدی نژاد».

 

 

مناظرات شامگاه دوشنبه ۲۹ خردادماه اما عاری از ویژگی مناظرات قبلی بود که به نوعی می‌توان آن را «معاطله» و «مماطله» به معنای مدارا و مماشات و مسامحه دانست.

 

از دید برخی ناظران، ساختار مناظراتی که صداوسیما ترتیب داده، هشدار شورای نگهبان درباره امکان رد صلاحیت در جریان رقابت‌ها و احتمالا هماهنگی‌های پیشینی با موضوع خودداری از زد و خورد سیاسی، دلیل بروز این وضعیت بوده است.

 

مرتبط:

رئیس‌جمهور و مساله به خط کردن کارشناسان

شش نامزد برای هشت تیر

 

فضای سرد مناظرات تا اینجای کار از دید بسیاری باعث خواهد شد مرددین و آرای خاکستری همچنان از مشارکت خودداری کنند. در مقابل، عده‌ای می‌گویند مردم از مجادلات خسته‌ شده‌اند و بهتر است نامزدها به جای رویارویی با یکدیگر در فضایی آرام تنها به تشریح برنامه‌های خود بپردازند.

 

و اما درباره مناظرات دیشب که با موضوع اقتصادی و با تاخیر زیاد بین شش نامزد برگزار شد، تحریم کلیدواژه‌ای پرتکرار بود و به طور خلاصه می‌توان گفت «مسعود پزشکیان» و «مصطفی پورمحمدی» رفع مشکلات اقتصادی را در گروی پیشبرد مذاکرات، رفع تحریم‌ها، تنش‌زدایی و توسعه روابط خارجی دانستند.

 

 

به گفته پزشکیان، «تحریم فاجعه است و در دور زدن تحریم، کلی بخور بخور وجود دارد. چین قرار بوده سرمایه‌گذاری در ایران بکند اما گفته‌اند بدون fatf نمی توانیم». پورمحمدی هم تاکید کرد «با جهان خارج شوخی نکنیم.»

 

قالیباف هم تا حدی در این زمینه با این دو نامزد اصلاح‌طلب و اعتدالی همراهی کرد. به گفته رئیس مجلس «باید با پیشنهادات روشنی مثل اقدام در برابر اقدام، تحریم را حل کنیم.»

 

 

سه نامزد اصولگرا «امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، «علیرضا زاکانی» و «سعید جلیلی» اما با توصیفاتی مانند «دیپلماسی التماسی» از رقبای خود به خاطر دیدگاه‌هایشان انتقاد کردند.

 

 

به گفته قاضی زاده «مردم وقتی اعتمادشان را از دست می دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند.» همچنین زاکانی تصریح کرد «تحریم ظالمانه است، ولی باید اول ان را خنثی کرد.»

 

 

جلیلی هم که روز کم فروغی در مناظرات داشت اظهار داشت «۳۵ سال کار سیاست خارجی را دنبال کردم. امروز فرصت‌هایمان در سیاست خارجی و تعاملات گسترده با جهان کم نظیر است.»

 

به گزارش ایران مامن، با این اوضاع به نظر می‌رسد باید منتظر مناظرات آینده بود تا با موضوعات فرهنگی-اجتماعی و سیاسی-بین‌المللی شاید بتواند تنور انتخابات را گرم‌تر کند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات