تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 14:09
کد خبر : 18768

وبال روسی

وبال روسی
آمریکایی‌ها در ادامه ادعاهای خود به تازگی اعلام داشته‌اند شراکت نظامی میان ایران و روسیه در حال عمیق‌تر شدن است

روس‌ها بعد از ورود به جنگ اوکراین در اوایل اسفندماه ۱۴۰۰، ایران را با دو چالش عمده مواجه کردند؛ اول این که به خاطر سابقه و روند همکاری‌های نظامی-امنیتی مسکو و تهران، جبهه تازه‌ای در منازعات جمهوری اسلامی با غرب گشوده شد و دوم توقف مذاکرات هسته‌ای که از دید تحلیلگران به خاطر کارشکنی‌های روس‌ها به نتیجه نرسید.

 

جمهوری اسلامی ایران بارها به طور رسمی مداخله در جنگ اوکراین را رد کرده همچنان که از سوی رهبر انقلاب در سخنرانی اولین روز سال در حرم رضوی تصریح شد «حضور در جنگ اوکراین را قاطعا رد می‌کنیم». اخیرا و بعد از اعلام حمایت روس‌ها از ادعاهای عربی در زمینه جزایر ایرانی واقع در خلیج فارس، وزیر امور خارجه اعلام داشت از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم.

 

با این حال آمریکایی‌ها در ادامه ادعاهای خود به تازگی اعلام داشته‌اند شراکت نظامی میان ایران و روسیه در حال عمیق‌تر شدن است و روس‌ها صدها پهپاد حمله یک‌طرفه و تجهیزات مربوط به تولیدات پهپادی از ایران دریافت کرده‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، در زمینه مواضع روس‌ها در مذاکرات هسته‌ای نیز «محمدجواد ظریف» یکی از مهم‌ترین بانیان توافق بارها به تشریح این مواضع پرداخته است؛ از فایل صوتی لو رفته پیش از انتخابات ۱۴۰۰ تا اخیرا که در خانه اندیشمندان اظهار داشته روس‌ها با کارخانه غنی‌سازی ما در برجام مخالفت کردند، چین به روسیه اسلحه نمی‌دهد، چون اتحادی وجود ندارد، این ما هستیم که می دویم زیر سنگ تا سنگ بخورد به سرمان! ما خیال می‌کنیم که روسیه رفیق استراتژیک ماست.

 

روس‌ها در یکی از شدیدترین تنگناها نیز از در رفاقت با ما وارد نمی‌شوند. به نوشته «اکو ایران» اظهارات اخیر وزیر دفاع به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر شکست خرید جت‌های جنگنده‌های روسیه دامن زده زده است. در حالی که سخنگوی وزارت دفاع به دنبال کم‌اهمیت جلوه‌دادن چنین گزارش‌هایی بود، همچنین تلویحاً گفت که ایران در حال حاضر نیازی به خرید تجهیزات نظامی ندارد.

 

این رسانه افزوده است: کارشناسان می‌گویند که دولت روسیه تمایلی به انتقال فناوری و ارائه دانش تعمیر و نگهداری جت‌ها به ایران ندارد. طبق گزارش‌ها، مسکو از ارائه شبیه‌سازهای سوخو ۳۵ خودداری کرده است. البته مقامات تهران هنوز این گزارش‌ها را تأیید نکرده‌اند.

 

در چنین شرایطی روزنامه دولت از کلاس آموزشی ایران برای روس‌ها خبر داده است. روزنامه «ایران» به نقل از «فاکس نیوز» نوشت: روسیه با درس‌هایی که از ایران آموخته تحریم‌های اعمال‌ شده از سوی کشورهای جهان را دور می‌زند.

 

 

فاکس‌نیوز، بزرگ‌ترین منبع درآمد ایران را صادرات نفت خوانده و مدعی شده ایران از زمان احیای مجدد تحریم‌های اقتصادی به «قاچاق غیرقانونی نفت» روی آورده و توانسته با وجود فشارها، میزان تولید نفتش را تا سطح بی‌سابقه‌ای افزایش دهد. نویسنده گزارش این رسانه آمریکایی تصریح کرده «نظام بانکی پنهان ایران» موجب شده نهادهای ایرانی بتوانند روابط تجاری‌شان با مشتری‌های خارجی را پنهان کنند. دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته ای برجام در سال ۱۳۹۷ تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران به اجرا درآورده است.

 

این در حالی است که روس‌ها در توافقات استراتژیک خود با شرکای غربی به ویژه آمریکایی‌ها سوابقی چون همراهی با قطعنامه‌های ضدایرانی و گسیل ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد را به ثبت رسانده‌اند.

 

در زمینه روابط ایران و روسیه در سال‌های گذشته یکی از گزاره‌های مطرح این بوده که روس‌ها و آمریکایی‌ها به مدتی طولانی دو طرفِ توافق مبادله اطلاعات تسلیحات نظامی بوده‌اند که به شرکای خود فروخته یا واگذار کرده‌اند و طی این سال‌ها ایران برای کرملین جز برگی برنده در مناسبات با آمریکا نبوده است.

 

حال و در شرایطی که توافق مجدد روسیه با غرب بعد از جنگ اوکراین نامحتمل نیست، نمایاندن راه‌های دور زدن تحریم معنایی جز خلع سلاح خودخواسته نخواهد داشت. این در حالی است که منتقدان فرایندهایی چون پیوستن به سازوکارهای FATFسال‌ها بر طبل ضرورت حفظ اسرار راه‌ها دور زدن تحریم کوبیده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات