تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 - 13:12
کد خبر : 9690

دعوای کرونایی-علمایی؛ ماجرای قمه‌زنی تکرار می‌شود؟

دعوای کرونایی-علمایی؛ ماجرای قمه‌زنی تکرار می‌شود؟

در روزهای منتهی به شروع ماه محرم، ستاد کرونا پروتکل‌هایی را برای عزاداری اعلام کرده‌است؛ دستوراتی که همه می‌دانند تقریبا هیچ ضمانت اجرایی ندارد و فقط برای خالی نبودن عریضه صادر شده است.     در شرایطی که مدیریت کرونا در کشور در حالت «رهاشدگی» قرار دارد، مسافرت‌ها کمافی‌السابق برقرار است، افراد زیادی همچون ستاره

در روزهای منتهی به شروع ماه محرم، ستاد کرونا پروتکل‌هایی را برای عزاداری اعلام کرده‌است؛ دستوراتی که همه می‌دانند تقریبا هیچ ضمانت اجرایی ندارد و فقط برای خالی نبودن عریضه صادر شده است.

 

 

در شرایطی که مدیریت کرونا در کشور در حالت «رهاشدگی» قرار دارد، مسافرت‌ها کمافی‌السابق برقرار است، افراد زیادی همچون ستاره پرسپولیسی‌ها با دستپاچگی فرارسیدن محرم و صفر در این روزها عروسی چندصدنفره می‌گیرند و کسی کاری به کارشان ندارد، همه می‌دانند کسی متعرض تجمعات حسینه‌ها و مساجد نخواهد شد.

 

 

در این میان، بعضی حتی شرکت در عزاداری را تکلیف می‌دانند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی چند روز پیش گفت که «ما ملت امام حسینیم و برپایی مراسم حسینی رگ حیات ماست.»

 

چند روز بعد سیدمهدی فقیه امامی استاد حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت در مراسم محرم اگر کرونا بگیرید و بمیرید، شهید مدافع حرف می‌شوید!

 

اظهارات اخیر آیت الله طباطبایی امام جمعه اصفهان اما مورد توجه بسیاری قرار گرفته که می‌گوید امام باقر و صادق (علیهما سلام) به دلیل پرهیز از لطمه دیدن مسلمانان از عزاداری امام حسین (ع) خودداری می‌کردند و اکنون ترغیب به حضور در مراسم، حرفی «بیجا» و «کلاه گذاشتن بر سر مردم» است. عزاداری که جان کسی را به خطر بیاندازد «جایز نیست».

 

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد

 

وضعیت کنونی شباهت‌های زیادی به ماجراهای مربوط به قمه‌زنی در ماه محرم دارد. رهبر انقلاب در در دیدار ۱۷شهریور ۸۴ با اعضای مجلس خبرگان، مخالفت‌ها با حکم ممنوعیت قمه زنی را چنین روایت می‌کند: ما چند سال پیش این‌جا راجع به قمه‌زنی – امری که «بیّن الغیّ» است – مطالبی گفتیم؛ بزرگانی صحبت کردند، نجابت کردند، قبول کردند و مردمِ زیادی هم پذیرفتند؛ یک وقت دیدیم از گوشه‌هایی سروصدا بلند شد که آقا شما با امام حسین مخالفید! معنای «سفینهالنجاه و مصباح الهدی» این است که ما عملی را که بلاشک شرعاً محل اشکال است و به عنوان ثانوی هم حرام مسلّم و بیّن است، انجام دهیم؟

 

با توجه به این اوضاع بسیاری انتظار دارند تا در این مورد خاص هم رهبر انقلاب ورود یافته و قیود عزاداری در یکی خطرناکترین مقاطع اپیدمی برای سلامت عمومی مشخص شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات