تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 مرداد 1400 - 21:00
کد خبر : 9662

تحلیف رئیسی و اولین پالس‌های مذاکراتی دولت سیزدهم

تحلیف رئیسی و اولین پالس‌های مذاکراتی دولت سیزدهم

مراسم سوگند سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری امروز چهاردهم مرداد در بهارستان برگزار شد تا آنچنان که محمدباقر قالیباف اظهار داشت دوره جدید مدیریتی ایران با ویژگی‌های «پاسخگویی» و «کارآمدی» رسما آغاز شود.   اشاره قالیباف به دوره‌ای است که بسیاری آن را مقطع یکدست شدن قوا و نیروهای سیاسی حاضر در ساختار حاکمیت بدون

مراسم سوگند سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری امروز چهاردهم مرداد در بهارستان برگزار شد تا آنچنان که محمدباقر قالیباف اظهار داشت دوره جدید مدیریتی ایران با ویژگی‌های «پاسخگویی» و «کارآمدی» رسما آغاز شود.

 

اشاره قالیباف به دوره‌ای است که بسیاری آن را مقطع یکدست شدن قوا و نیروهای سیاسی حاضر در ساختار حاکمیت بدون حضور رقبای اعتدالی و اصلاحاتی و در مجموع تکنوکرات‌ها می‌بینند و برخی می‌گویند احتمالا دیگر شاهد کشمکش‌های یک دهه اخیر به خصوص در موضوعات مربوط به سیاست خارجی نخواهیم بود.

 

به هر روی، تحلیف رئیسی با حضور مهمانان خارجی از حدود ۸۰ کشور که عالی‌رتبه‌ترین آن‌ها روسای جمهوری عراق و افغانستان، نخست وزیران ارمنستان و الجزایر بودند به همراه چهره‌های شاخص گروه‌های مقاومت منطقه برگزار شد.

غایبان سرشناس هم برادران لاریجانی و روسای جمهوری قبلی البته به جز حسن روحانی بودند.

 

یکی از کلیدی‌ترین جملات رئیس‌جمهوری این بود که تحریم‌هاعلیه ملت ایران باید لغو شود و «هر طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند مورد حمایت ما است. تازه‌ترین یادداشت روزنامه «کیهان» اما مدعی است که جمهوری اسلامی هیچ تعلق خاطری به برجام ندارد.

 

افزون بر حضور معنادار نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف، قرار گرفتن دیپلماتی چون حسین امیرعبداللهیان در راس وزارت امور خارجه هم موضوعی است که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفته و با توجه به مواضع و دیدگاه‌های وی احتمال خروج مذاکرات از بن‌بست را با وجود مخالفان سرسخت این گزینه تقویت می‌کند.

 

البته با توجه به رقابت‌های آشکار و پنهان نیروهای حاضر در حاکمیت که نمودهای آن در کشمکش‌ها بر سر شهرداری تهران، فشارها بر رئیسی برای تشکیل کابینه و مخالف‌خوانی‌های برخی مجلسی‌ها و رسانه‌ها به چشم می‌آید، به سرانجام رسیدن مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها برای دولت سیزدهم کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات