تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 15:55
کد خبر : 17376

عفو مجدد رهبری بعد از سه سال

عفو مجدد رهبری بعد از سه سال
آخرین فرمان مشابه بعد از ناآرامی‌های آبان 98 صادر شد یعنی رویدادهایی که اعلام افزایش یکباره قیمت بنزین از سوی دولت دوازدهم آن را کلید زد.

با فروکش ناآرامی‌های اخیر و در شرایطی که دنباله وقایع مرتبط با آن به شبکه‌های خارجی، فضای مجازی و آتش زدن بیلبوردها محدود شده، با پیشنهاد رئیس دستگاه قضا مبنی عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح از سوی رهبر انقلاب موافقت به عمل آمد.

 

به گزارش ایران مامن، پیش از پیشنهاد قاضی‌القضات هم  درخواست‌هایی چون صدور فرمان عفو و آزاد کردن بازداشت‌شدگان حوادث اخیر مطرح شده بود؛ از «ابوالفضل پورعرب» بازیگر تا «کریم انصاری‌فرد» فوتبالیست که سوای از سیاسیون، خواسته‌هایشان را در صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند.

 

پیش از این فرمان، بخش مهمی از توجه کاربران فضای مجازی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی معطوف به پیام تازه‌ای بود که یکی از نامزدهای معترض انتخابات جنجالی سال ۸۸ منتشر ساخته و خواهان «قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس موسسان برای نجات ایران و برگزاری رفراندوم آزاد» شده بود؛ بیانیه‌ای که واکنش‌های متعددی به دنبال داشت از جمله روزنامه دولت درباره آن نوشت:  میرحسین موسوی بدون اشاره به جنایت‌های صورت گرفته در جریان اغتشاشات خیابانی و کشته شدن ده‌ها نفر از نیروهای مدافع امنیت توسط خشونت طلبان از حوادث اخیر با عنوان «جنبش پاک» یاد کرد.

 

 

به نوشته ایران، موسوی که پرونده سیاه «شورش علیه جمهوریت» در فتنه ۸۸ را در کارنامه خود دارد، همچنین مدعی شد باید به آرا و نظر مردم بازگشت و طی یک همه پرسی، تغییر قانون اساسی یا تدوین قانون اساسی جدید را در دستور کار کشور قرار داد. موسوی البته در پایان این بیانیه سیاسی، به ناقص و انتزاعی بودن پیشنهاد همه پرسی خود نیز اعتراف کرده و نوشته است: «این پیشنهاد با ابهاماتی همراه است. کمترینش آنکه چه کسی قرار است آن را بپذیرد یا به اجرا بگذارد.»

 

و اما درباره فرمان تازه رهبر انقلاب شرایط عفو و تخفیف مجازات محکومان حوادث اخیر عبارتند از:

  • عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب
  • عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی
  • عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی
  • عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی
  • نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی

 

 

در شرایط عفو و تخفیف مجازات سایر محکومان هم آمده است: نخست: نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی. دوم: باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال درصورتی که تا ۲۲ بهمن حداقل یک ماه را تحمل کرده باشند. سوم: سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال در صورتی که تا ۲۲ بهمن یک پنجم آن را تحمل کرده باشند. چهارم: یک‌دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا بیست سال مشروط به آنکه تا ۲۲ بهمن حداقل دوسال حبس را تحمل کرده باشند و پنجم: باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیرعمد.

 

در همین زمینه معاون قضایی قوه قضائیه اظهار داشته «شاید افرادی باشند که دستگیر شده باشند و یا تحت تعقیب باشند لکن اظهار کنند که ما پشیمان نیستیم و یا تعهد کتبی هم نمی‌دهیم طبیعتاً این افراد مشمول عفو قرار نمی‌گیرند. عفو متهمان و محکومان حوادث اخیر پس از انزجار مرتکبان از اعمال گذشته خویش و تعهد بر عدم تکرار آن در آینده و در راستای سیاست‌های نظام اسلامی صورت می‌گیرد و چنانچه در آینده این افراد برخلاف تعهد خویش عمل کنند دایرۀ عفو نسبت به آنان بسیار مضیق و اِعمال مجازات نیز شدیدتر خواهد بود.»

 

آخرین فرمان مشابه بعد از ناآرامی‌های آبان ۹۸ صادر شد یعنی رویدادهایی که اعلام افزایش یکباره قیمت بنزین از سوی دولت دوازدهم آن را کلید زد.

 

 

روز سیزدهم آذرماه ۱۳۹۸ بود که تارنمای پایگاه اطلاع رسانی رهبری خبر داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به گزارش ارائه شده از سوی دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که چندی قبل پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیر خدمت ایشان تقدیم شد، ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح شده مقرر فرمودند: «… هرچه سریعتر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیکتر است عمل شود.»

 

همچنین، همچنین شهروندان عادی که بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در حکم شهید محسوب شوند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات