تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 20:30
کد خبر : 17462

وقتی همسایه غربی پشت چشم نازک می‌کند

وقتی همسایه غربی پشت چشم نازک می‌کند
امروز مساله مهم روابط تجاری و اقتصادی دو ایران با عراق است که نگاه بسیاری را به خود دوخته است مخصوصا از زمانی که آمریکایی‌ها بغداد را برای همکاری نکردن جهت دور زدن تحریم‌های ایران زیر فشار قرار داده‌اند

عراق بعد از سقوط «صدام حسین» تبدیل به همسوترین همسایه ایران شد مخصوصا زمانی که این کشورِ دو سوم شیعی برای نجات از داعش و رهایی از خطر فروپاشی به هر دستاویزی چنگ می‌انداخت. این روزها اما عراق حداقل در ظاهر روی خوشی به ایران نشان نمی‌دهد و نخست وزیری که بسیاری او را ایرانفیل می‌دانستند، برای رضایت سران کشورهای عربی، خلیج فارس را به طور پیاپی عربی می‌خواند.

 

به گزارش ایران مامن، با این حال، عراقی‌ها نشان می‌دهند که برای جوش خوردن روابط تهران-ریاض و حتی مذاکرات هسته‌ای در تلاشند. اخیرا «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با «رابرت مالی» مسئول مذاکرات هسته‌ای در دولت آمریکا گفت‌وگویی‌هایی داشته و در سوی مقابل، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم اظهار داشته  اگر عراق مایل است نقشی در مذاکرات احیای برجام ایفا کند، از ظرفیت های این کشور استفاده خواهیم کرد.

 

با این حال، امروز مساله مهم روابط تجاری و اقتصادی دو ایران با عراق است که نگاه بسیاری را به خود دوخته است مخصوصا از زمانی که آمریکایی‌ها بغداد را برای همکاری نکردن جهت دور زدن تحریم‌های ایران زیر فشار قرار داده‌اند. در این زمینه وزیر خارجه عراق به تازگی گفته می‌خواهیم بدهی خود را به تهران پرداخت کنیم اما اقدامی که به بغداد لطمه وارد کند انجام نخواهیم داد . باید با همکاری آمریکایی‌ها یک رویکرد جایگزین پیدا کنیم.

 

روزنامه «شرق» درباره اوضاع مناسبات ایران و همسایه غربی گزارش داده مسافران ایرانی عراق می‌گویند که برای خرید ارز در بازار این کشور با مضیقه مواجه شده‌اند. دبیر کل سابق اتاق ایران و عراق، با تأیید این موضوع می‌گوید خود او اخیرا مسافر عراق بوده و حتی برای تأمین کرایه تاکسی خود در این کشور دچار مشکلات عدیده شده است. صرافی‌های عراق به مسافران ایرانی می‌گویند که نگران تبعات مالی و تحریمی فروش ارز به مسافران ایرانی هستند و از تبدیل ارز برای آنها خودداری می‌کنند.

 

«علی شریعتی» دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال بازرگانی در عراق هم این مسئله را تأیید می‌کند و می‌گوید: عراق سیستم بانکی پیشرفته‌ای ندارد و حدود ۹۵ درصد مبادلات ارزی این کشور را صرافی‌ها انجام می‌دهند و حالا با مقررات تازه بانکی در این کشور، صرافی‌ها از فروش ارز بدون ارائه اسناد معتبر منع شده‌اند. به همین دلیل آنها به راحتی زیر بار فروش اسکناس به هیچ مسافر خارجی و به ویژه ایرانیان نمی‌روند.

 

 

چندی پیش وال‌استریت‌ژورنال و فیگارو به نقل از مقام‌های آمریکایی و عراقی گزارش دادند که آمریکا با هدف کاهش پول‌شویی و جلوگیری از انتقال غیرقانونی دلار به برخی کشورهای تحت تحریم در خاورمیانه به‌ویژه ایران، محدودیت‌های شدیدتری را برای بانک‌های خصوصی عراق وضع کرده است.

 

بر اساس این گزارش‌ها یک مقام آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته که هدف از این کنترل سخت‌گیرانه، جلوگیری از انتقال دلار به ایران، سوریه و لبنان است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، از نوامبر گذشته تمامی انتقال‌های الکترونیکی دلار از آمریکا به عراق به‌شدت کنترل می‌شود و حدود ۸۰ درصد از نقل و انتقالات بانکی که ممکن بود در گذشته به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در برخی روزها برسد، مسدود شده‌اند. بنا بر اظهارات مقام‌های آمریکایی و عراقی، فقط مواردی از انتقال دلار مسدود می‌شوند که اطلاعات کافی درباره مقصد حواله و سایر اطلاعات ضروری را  ارائه ندهند.

 

رویترز گزارش داده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر عراق، درخواست مشابهی از  امارات، ترکیه و عمان داشته تا مانع از دورزدن تحریم‌های بانکی توسط ایران و انتقال ارز به این کشور شوند.

 

هم‌اکنون با وجود گذشت حدود دو دهه از سرنگونی رژیم صدام‌حسین، تمامی مبالغ مربوط به فروش نفت عراق به حساب بانکی ویژه‌ای در بانک مرکزی آمریکا واریز می‌شوند و بخشی از دلاری که وارد عراق می‌شود، هر چند ماه یک‌ بار از طریق پرواز مستقیم از آمریکا به بغداد منتقل می‌شود. با‌این‌حال، رقم بسیار بزرگ‌تری از طریق انتقال الکترونیکی ارز توسط بانک‌های خصوصی عراق از حساب صندوق ذخیره ارزی آن کشور در بانک مرکزی آمریکا به کشور سرازیر می‌شود. البته این اولین بار نیست که دولت آمریکا انتقال دلار به عراق را محدود می‌کند؛ در سال ۲۰۱۵ نیز وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی آمریکا اعلام کردند به دلیل نگرانی از تأمین مالی داعش، به‌طور موقت انتقال میلیاردها دلار به بانک مرکزی عراق را متوقف می‌کنند.

 

به گفته شریعتی عضو اتاق بازرگانی گروهی که به صورت خاکستری در عراق فعالیت تجاری می‌کنند حتما در آینده دچار مشکل می‌شوند و دورزدن تحریم در بازار عراق دشوار می‌شود اما شرکت‌های ایرانی شناسنامه‌دار و مسافران ایرانی با مصارف ارزی خرد در آینده مشکل چندانی برای تجارت در عراق نخواهند داشت.

 

فعالان اقتصادی ایرانی می‌گویند که دورزدن تحریم از سمت امارات و ترکیه دشوار است و عراق از این نظر گزینه مهم‌تری برای ایران بوده است. آنها همچنین می‌گویند رسانه‌های عراقی از موافقت دولت و بانک مرکزی این کشور برای پیوستن به FATF می‌گویند. اتفاقی که می‌تواند جابه‌جایی مقادیر کلان ارز را به صورت چمدانی و خارج از مبادلات شفاف بانکی بسیار دشوار کند.

 

با این حال «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی دو کشور ضمن رد موضوع اختلال در روابط تجاری ایران و عراق امروز به مهر گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۸.۹ میلیارد دلار کالا از کشورمان به عراق صادر شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

 

آل اسحاق خاطرنشان کرد: سطح روابط اقتصادی ایران و عراق بر اساس حجم و تراز تجاری دوجانبه مبنی بر ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. در مقطعی از زمان روابط تجاری دو کشور تا سطح ۱۴ میلیارد دلار هم رسیده است و با توجه به ظرفیت‌های موجود همکاری بین دو کشور که در تمامی حوزه‌های اقتصادی وجود دارد رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق در سال‌های آینده حتماً امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات