تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 23:38
کد خبر : 17568

روزگار خاکستری اینترنت‌خوارها

روزگار خاکستری اینترنت‌خوارها
به خاطر جنس نگاه امنیتی که به شبکه و دسترسی مردم به اینترنت وجود دارد، نگرش مردم و بخش مهمی از حاکمیت به این مقوله ممکن است از زمین تا آسمان تفاوت یابد

ورای رقم ۹ تا ۱۰ میلیون کسب‌وکاری که بنا بر اعلام رسانه‌ها و منابع مختلف نانشان در تنور اینترنت پخته می‌شود، اتصال به شبکه برای جمعیتی بزرگتر در حکم تنفس در دنیایی غیرقابل چشم‌پوشی است؛ جمعیتی که ترجیح می‌دهد اخبار و اطلاعات مورد نیازش را از منشائی که خود انتخاب می‌کند به دست آورد و از خرید تا مسیریابی، از گذران وقت تا ارتباط گرفتن با دیگران و صدها فعالیت دیگر را خواسته یا ناخواسته در اینترنت به انجام برساند.

 

به گزارش ایران مامن، اهمیت اینترنت باعث شده تا هر خبر یا حاشیه‌ای درباره آن به سرعت مورد توجه جمعیتی عظیم قرار گیرد. به تبع آن، وزیر و وزارت ارتباطات هم از خبر و حاشیه‌سازهای بزرگ به شمار می‌آیند؛ از وزیر ارتباطاتی که با افشای نام واردکنندگان خودروهای لوکس با دلار چهار هزار و دویست‌ تومانی تا منازعه با وی پی ان فروش‌ها خود را در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سابق قرار داد تا وزیر دولت فعلی که کمتر روزی است که خبرساز نباشد.

 

اندک‌زمانی بعد از اظهار بی‌اطلاعی «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات دولت سیزدهم از دستور رئیس دولت درباره ضرورت تغییر وضعیت فیلترینگ، خود وزیر به خبرگزاری «مهر» گفت توریست‌ها به دلیل مشکلاتشان در دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام شاید «سیم‌کارت خاص» و متفاوت با شهروندان ایرانی دریافت کنند.

 

همین اظهارنظر کافی بود تا سیلی از انتقاد به سوی وزارت ارتباطات و وزیر آن به راه افتد. برخی این تصمیم را «کاپیتولاسیون اینترنتی» خواندند، عده‌ای گفتند ما را هم توریست به حساب بیاورید و شماری هم همه موضع‌گیری‌های این نهاد دولتی را که می‌گفت تصمیمات اینترنتی در سطحی بالاتر از وزارتخانه گرفته می‌شود زیر سوال بردند. به دنبال این واکنش‌ها بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد، اعطای سیمکارت خاص تنها در حد یک پیشنهاد بوده و نه از «اینترنت طبقاتی» خبری هست نه دادن اینترنت بی‌فیلتر به خارجی‌ها.

 

 

همه این‌ها همزمان شد با اعلام سازمان سینمایی مبنی بر اینکه فیلم «قاتل وحشی» مجوز پخش دارد اما مجوز فقط برای خارج کشور است و این گزاره تقویت شد که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

 

این در حالی است که به خاطر جنس نگاه امنیتی که به شبکه و دسترسی مردم به اینترنت وجود دارد، نگرش مردم و بخش مهمی از حاکمیت به این مقوله ممکن است از زمین تا آسمان تفاوت یابد. به همین خاطر است که «حسین طائب» رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه تصریح می‌دارد در جنگ ترکیبی، پیاده نظام قدرت نرم، توئیت‌زن، نویسنده، گوینده و شاعر هستند.

 

از زوایه‌ای دیگر فضای شبکه با اقتصاد هم گره می‌خورد همچنان که بالا رفتن قیمت ارز پیامد جنگ روانی قلمداد می‌شود که در کانال‌های مجازی به راه افتاده و وزیر ارتباطات به اظهارنظر در این زمینه می‌پردازد و تصریح می‌دارد: دشمن بعد از شکست در فتنه اخیر به دنبال اختلال در حوزه ارز است.

 

با وجود همه پیچیدگی‌های اینترنتی در ایران، هنوز برخی امیدوارند که وضعیت فیلترینگ حداقل به شرایط قبل از اعتراضات تابستان و پاییز امسال برگردد خصوصا اینکه «سیدابراهیم رئیسی» در حکم دبیری شورای عالی فضای مجازی برای «محمدامین آقامیری» به بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی اشاره کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات