تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 19:01
کد خبر : 17861

سراشیبی جمعیت

سراشیبی جمعیت
در زمینه دلایل عدم گرایش به فرزندآوری، علاوه بر دلایل اقتصادی و نیز فرهنگی-اجتماعی، باید به مشکل ناباروری زوج‌ها اشاره کرد.

آمار جمعیتی کشور ما آشکارا به کاهش است و دلایل مختلف از مشکلات معیشتی جوانان تا تغییر الگو و سبک‌های زندگی باعث شده خانوارها روی خوشی به فرزندآوری نشان ندهند و اکنون مشخص شده افزایش شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرویی و وام‌های چند ده میلیون تومانی هم چاره کار نیست.

 

به گزارش روزنامه «رسالت»، پارسال فرزندآوری به کمترین میزان در ۱۱ سال اخیر رسید و آمار ثبت‌احوال نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه سال‌ ۱۴۰۱، تنها ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ کودک متولدشده‌اند که نسبت به ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۴ هزار نفر کاهش نداشته است.

 

به نوشته این روزنامه، با کاهش چشمگیر سهم قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در لایحه بودجه و تنها اجرای ۳۰ تا ۳۵ درصدی آن، این شائبه در ذهن تقویت می‌شود که مدیران علی‌رغم اظهار نگرانی در کلام، به این مقوله در عمل، چندان توجهی ندارند.

 

 

به گزارش ایران مامن، در زمینه دلایل عدم گرایش به فرزندآوری، علاوه بر دلایل اقتصادی و نیز فرهنگی-اجتماعی، باید به مشکل ناباروری زوج‌ها اشاره کرد.

 

«خبرآنلاین» در گزارشی نوشته، میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد است، عددی که در ایران به ۲۲ درصد هم می‌رسد. طبق آمارها در ایران، حدود ۴ میلیون زوج نابارور وجود دارد. زوج‌هایی که عملا خدماتی از سوی دولت در زمینه رفع این مشکل دریافت نمی‌کنند.

 

در این زمینه گزارش اخیر محققان ایرانی و بریتانیایی در هفته‌نامه پزشکی «لنست» قابل تامل است که در آن می‌خوانیم: ایران در روند پیری جمعیت با شتابی روزافزون روبرو است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۲، نسبت افراد بالای ۶۰ سال در ایران از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر رفته است در عین حال نرخ رشد جمعیت در ایران ۰.۷ است که کمترین نرخ در ۲۵ سال گذشته است.

 

به نوشته لنست، در راس چالش‌های مربوط به سالمندی جمعیت در ایران، سالمندان مجرد یا تنهایی هستند که در خانواده‌هایی با ابعاد کوچک زندگی می‌کنند. در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، در سنین ۸۰ سال و بالاتر هستند.

 

پدیده تک فرزندی در میانسالان، نرخ بالای مهاجرت در بین جوانان، کاهش ازدواج، تجرد دائم، طلاق (به ویژه در میانسالان) و مرگ همسر از جمله عواملی است که روند جمعیتی کنونی را تشدید می‌کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات